اخبار

هیأت منصفه دادگاه مطبوعات برای پنجمین بار پایگاه خبری انتخاب را مجرم دانست

وکلاپرس- هیأت منصفه دادگاه مطبوعات در جلسه این هفته خود به ریاست قاضی شقاقی برای پنجمین بار طی ۱۴ ماه گذشته پایگاه خبری انتخاب را مجرم شناخت.

به گزارش وکلاپرس، سخنگوی هیات منصفه مطبوعات از رسیدگی به پرونده جرم مطبوعاتی پایگاه خبری انتخاب در جلسه روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد.

احمد مومنی راد به ایسنا گفت: پرونده متهم مدیر مسئول پایگاه خبری انتخاب به  اتهام نشر  اکاذیب به قصد اضرار به غیر رسیدگی شد که هیات منصفه پس از استماع اظهارات  و دفاعیات طرفین در اتهام فوق الذکر متهم  را با اکثریت  آرا مجرم دانست و نیز او را با اکثریت ارا مستحق تخفیف ندانست.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است این رسانه اصلاح طلب علاوه بر آبان ماه سال گذشته، در ماه‌های خرداد، مرداد، دی سال جاری نیز از سوی هیأت منصفه دادگاه مذکور به عنوان مجرم شناخته شده بود. بر این اساس نظر این هفته هیأت منصفه دادگاه مطبوعات پنجمین اظهارنظر به مجرمیت یک پایگاه خبری اصلاح طلب طی ۱۴ ماه گذشته است.

 

از قانون مطبوعات:

‌ماده ۶- نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند.

۱- نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند.

۲- اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار عکسها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی.

۳- تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.

۴- ایجاد اختلاف ما بین اقشار جامعه، به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی.

۵-  استفاده ابزاری از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی.

۶- تحریص و تشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج.

۷- فاش نمودن و انتشار اسناد و دستورها و مسائل محرمانه، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نقشه و استحکامات نظامی، انتشار‌مذاکرات غیر علنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیر علنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی.

۸- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.

۹- افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار‌عکس یا کاریکاتور باشد.

۱۰- سرقتهای ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههای منحرف و مخالف اسلام (‌داخلی و خارجی) به نحوی که تبلیغ از آنها‌باشد (‌حدود موارد فوق را آیین‌نامه مشخص می‌کند).

۱۱- پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران.

۱۲- انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی.

‌تبصره۱- سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته‌های دیگران به خود یا غیر ولو به صورت‌ ترجمه.

‌تبصره ۲- متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده (۶۹۸) قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار‌ مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا