یادداشت

معاهده آسمان های باز چیست ؟

آمریکا از معاهده آسمان های باز خارج می شود

وکلاپرس- رسانه های آمریکایی در روزهای گذشته از قصد دونالد ترامپ برای خروج از معاهده آسمان های باز خبر دادند.

روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که دولت ترامپ تصمیم به خروج از یک معاهده ۲۸ ساله بین المللی موسوم به معاهده آسمانهای باز که به طرف ها اجازه انجام پروازهای شناسایی به روی خاک یکدیگر را می داد گرفته است.

معاهده آسمان های باز (Treaty on Open Skies) توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبرو شد. بعد از مخالف شوروی ، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.

کشورهای عضو معاهده آسمان های باز
معاهده آسمان های باز

اعضای فعلی این معاهده شامل این کشورها هستند: بلاروس، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کانادا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، اسلوواکی، اسلوونی، اسپانیا، لتونی، سوئد، ترکیه، اکراین، بریتانیا و آمریکا.

منبع: ویکی پدیاگاردینOpen Skies

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا