یادداشت

مرکز وکلای قوه قضاییه بجای سردادن شعارهای هیجانی با همکاری کانون های وکلا راهکاری برای پایان دادن به وضعیت نامطلوب تشکیلات خود و دوگانگی در نهاد وکالت بیندیشد

یادداشت دکتر لیلا رئیسی

وکلاپرس- دکتر لیلا رئیسی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری اصفهان سخنان اخیر سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه مبنی بر  اینکه «کانونهای وکلا فرزند مرکز مشاوران هستند» را شعارهای هیجانی توصیف کرد.

به گزارش وکلاپرس حسین ایجی در مراسم گرامیداشت سالگرد تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه که ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شده بود، اعلام کرده بود:

وکالت در گذشته در انحصار بسیار شدیدی قرار داشت که با کمک قوه قضاییه، دولت و مجلس شورای اسلامی مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تشکیل شد؛ هدف این ماده قانونی انحصارشکنی بود که در ابتدا مقاومت می‌شد اما امروز این مرکز به یک درخت تناوری تبدیل شده که تنها ۶٢ هیئت مدیره در کشور دارد. اما در مقابل این مرکز، نهادی که مدعی خدمت هستند تنها در ٢٧ استان کشور هیئت مدیره دارند و فعالیت می‌کنند. در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها کانون‌های وکلا، فرزندان ما محسوب می‌شوند و پس از تشکیل مرکز متبوع، شکل گرفتند و در واقع جدید التاسیس است.

در همین راستا دکتر رئیسی در یادداشتی سخنان اخیر سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه را طنز سال ۱۴۰۲ خواند و با اشاره به سابقه شکل گیری نهاد وکالت دادگستری در کشور نوشت: شاید این تلاشها به واسطه بهره گرفتن از قدرت حاکمیتی، به ظاهر ثمری به دنبال داشته باشد، اما هیچگاه موجب تحصیل ماهیت و اصالت ماندگار برایشان نخواهد گردید.

متن کامل یادداشت دکتر رئیسی به شرح زیر است:

جریان تاریخ سازی، امر ناآشنای نیست. ابزاری که برای ایجاد و تقویت هویت های خلق الساعه بکار می آید، اکنون هم موجبی شد تا برخی طنز سال ۱۴۰۲ را بسازند!

البته هیچ بعید نیست کسانی که مدعی شده اند کانونهای وکلا فرزند مرکز مشاوران هستند! یا اساسا با تاریخ این مرز و بوم بیگانه بوده و یا آنچنان غرق روزمرگیهای کسب و کاری خود هستند که فرصتی برای مطالعه تاریخچه نهاد وکالت در این کشور نداشته و چنین سخنان بی پشتوانه ای را بر زبان جاری نموده اند ! اما هر چه باشد، حقیقت غیر قابل انکار است.

تاریخ شکل گیری نهاد وکالت دادگستری در این کشور در یک قرن پیش و تمام تحولات مثبت و منفی آن در طول سالهای گذشته تاکنون، جزء تفکیک ناپذیر نظام حقوقی و اجتماعی این سرزمین است و با طرح ادعاهای واهی و بی پشتوانه، متاثر نمی گردد.
بدیهی است که علیرغم تمام تلاشهای که بویژه در سالهای اخیر از طرق مختلف در جهت تضعیف و نابودی نهاد وکالت دادگستری مستقل، به بهانه های مختلف انجام شده، اما هیچ گاه نمی توان این برگ زرین را از دفتر تاریخ نظام حقوقی این کشور حذف نمود یا نادیده گرفت.

البته که جریان تضعیف و نابودی نهاد وکالت هم از اذهان پاک نخواهد گردید تا در زمان مناسب خودش مورد قضاوت قرار گرفته و مایه عبرت باشد. همانگونه که در مورد حذف یا استحاله در برخی از دیگر نهادهای حقوقی کشور هم چنین سرنوشتی رقم خورده است.

بیشتر بخوانید:

از حذف نهاد دادسرا در یک مقطع زمانی نه چندان دور به عنوان یک نمونه بارز در این مورد می توان نام برد.

تمام کسانی که به دنبال هویت سازی های آنی و بی پشتوانه برای خود یا تشکیلاتشان هستند، باید بدانند شاید این تلاشها به واسطه بهره گرفتن از قدرت حاکمیتی، به ظاهر ثمری به دنبال داشته باشد، اما هیچگاه موجب تحصیل ماهیت و اصالت ماندگار برایشان نخواهد گردید.

واقعیت آشکار این است که استقلال عنصر ذاتی نهاد وکالت است که خود مبتنی بر عقلانیت بوده و یک استاندار جهانی است و بدون تردید هر نهاد وکالتی که فاقد این شاخصه اساسی باشد، فاقد هویت حقیقی است.

پس بهتر است بجای سردادن این شعارهای هیجانی از فرصت استفاده کرده و با همکاری کانون های وکلا راهکاری برای پایان دادن به وضعیت نامطلوب تشکیلات خود و دوگانگی در نهاد وکالت بیندیشند و بیش از این موجب ورود آسیب به نهاد وکالت کشور و افتراق و کینه ورزی نگردند.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dr Leila Raisi (@raisi.leila)

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. من بعنوان داوطلب ازمون وکالت حاضرم ده سال پشت ازمون کانون وکلا بمونم ولی پروانه وکالتم را از یک نهاد مستقل بگیرم نه از نهادی که بواسطه یک ماده قانونی ۱۸۷ تشکیل شده است و سابقه ان به بیست سال نمیرسد

    1. طرف رو توی ده راه نمیدادندسراغ کدخدارو میگرفت.شماهمون ده سال درجابزنیدانشالله سال یازدهم حتماقبول خواهیدشد.

    2. عزیز به این فرمایشات میگن ( تنقلات)حالا نه بمعنای شیرینیجات یا چیزیکه کامو بهرطریق شیرین کنه بلکه بمعنای داستانسرایی بدور از واقعیات جهت سرگرمی…اینه که می دونیم شما مزاح میفرمایید دوست گرامی، مزاح

  2. سلام
    کانون منحل شود مشکل حل میشود،
    اولا برنامه مرکز شعار نیست و صحیح هست.
    درثانی وجود مرکز وکلا با قانون مجلس و.. می باشد نه تصمیم اشخاص دیگر
    شما دیگر عملا با ورود نیروی جوان حذف شدید حال وقت پاسخ دادن است

    داوطلبی اینجا گفته ده سال پشت ازمون وکالت بماند و… خب شما وقتی سال اول قبول نشدی ول کنید ده سال وقت خودتان و …. را نگیرید در جاهای دیگری به اشتغال زایی بپردازید حتی اگر نتوانستید استپ هم هست.

    1. اسنپ یا استپ؟! شما سواد نداری املای یه واژه رو صحیح بنویسی! بعد میخوای بری تو دادگاه از حق مردم دفاع کنی؟! جوک سال ١۴٠٢ رو گفتی!

    2. متاسفانه حکومت مستقر از بدو ورود معیار ورود به عرصه کار و اقتصاد و هنر و غیره را ( خودی) بودن قرار دادند یعنی هر کس خودی باشد حتی اگر شایستگی علمی هم نداشته باشد میتواند وارد هر حوزه ای شود خودی بودن یعنی خانواده شهید یا جانباز بودن یا اماره ای که کاشف از حکومتی بودن باشد کافیست تا پستی بگیرد مرکز وکلا هم اساسا محل ورود کسانیست که شایستگی علمی ندارند و به قول معروف (خودی) هستند. نمونه بارز آن آقای جهرمی رئیس اسبق مرکز وکلا که به همت ریاست جمهوری عالم و عادل بر مسند سخنگوی دولت نشستند. استقلال جزو لاینفک وکالت و ستون آن است که متاسفانه دولت و مجلس انقلابی و با کمکهای شبانه روزی مسئولین مرکز وکلا فرو ریخت. من خود به عینه شاهد بودم که وکیل مرکز وکلا از ترس بازخواست توسط قوه قضائیه و ابطال پروانه وکالت، از ایستادن در مقابل کارمند دادگستری که حق را ناحق کرده بود عقب نشینی کرد نتیجه ناگوار این ترس بر چشم موکلین و مردم میرود. هیهات از بیسوادی هیهات. بخدا قسم بسیاری از وکلا اگر می‌دانستند که روزی چه بر سر وکالت خواهد آمد سالها وقت و جوانی را صرف آن نمی‌کردند. به امید روزی که تصمیم گیرندگان دانا بر کشور حکمرانی کنند. انشالله.

    3. باسلام
      من هم با نظر آن دانشجو که میگوید ده سال پشت آزمون کانون وکلا میمانم موافقم ، و شماهم بهتر است انقدر برای این حرف به خودسوزی دچار نشوید و به همان مرکز وکلا بسنده کنیدو پایه دوم بمانید زیرا جایی برای امثال شما در کانون با اصالت وکلا نیست

      1. شما وکیلید، کارآموزید؟
        واقعا به جز کارآموزان و داوطلبان درگیر کسی عمق شرایط موجود را نسبت به گذشته درک نمی کند و در یک کلام فقط مصداق بیرون گود و لنگش کن مصداق دارد.
        در ابتدا باید توجه داشت که اینجا ایالات متحده که نیست، اقدام صنفی یا ذیل شخصیت حقوقی در امر دفاع و وکالت که نداریم پس نه آن استقلال و نه آن وابستگی صنفی درواقعیت، از عالم انتزاع خارج نمی شود
        وکلای هیچ نها کاملا مستقل نیستند و وابستگی کامل نیز ندارند.
        همچنین
        نه فلان نهاد کاملا وابسته است و نه فلان نهاد دیگر کاملا مستقل
        نمونش آشی که در قالب همین کارآموزی توسط کانون و قوه برای ورودی جدید ها پخته شد.
        استقلال به چه دردی میخوره وقتی چارچوب مشخص و منطقی کارآموزی وجود نداره؟
        اقدام من غیر حق در الزام به حضور مستمر وکیل کارآموز در یک دوره چند ماهه در دادگاه ها و محاکم، جدا از یک ظرفیت فساد زا، به ایجاد شرایط تنگنای اقتصادی برای کارآموز میانجامد و این چه توجیهی دارد؟
        حالا با این اوصاف، من داوطلب که نمی‌توانم ماه ها از پس‌انداز بخورم باید چه کنم؟

        این استقلال بیش از اثرش تنها شده یک حربه برای مانور های روانی والا بیش از انتزاع چیزی نداره
        پس اگر شرف است، فکری به حال نهاد وکالت و انجام وظایف به عنوان یک بال عدالت کنید نه تاکید بی جای صنفی و گروهی.

        در جواب آن دوستی که می‌گوید در هیچ جای دنیا قوه حاکمیت به صدور پروانه وکالت مبادرت نمی‌کند هم باید گفت، از یک حقوق دان بعید است که غیر مستند ادعایی کند، با یک سرچ و مطالعه تطبیقی ساده در نظام های حقوقی برخی دول در اروپا می توان دید که برخی دول اروپایی توسط خود قوه قضائیه یا دیوان دادگستری اقدام به جذب وکیل و صدور مجوز وکالت می‌نمایند. پس صرف این صدور به معنای وابستگی یا عدم استقلال معنا نمی شود.
        به هر حال در کشور ما استقلال وکیل لازم است. اما در هیچ کجا رفتار قانون مدارانه محقق نشده است. آنچه هست هم موید این است که وکلای هردو نهاد یکی بیشتر و یکی کمتر این استقلال را دارند. ادعای استقلال کامل یا وابستگی کامل هم واقعا نخ نما است.

    4. دوستان مرکز وکلا بی تفاوت نباشید نسبت به غیر واقع گویی و تخیلات بعضی از دوستان، که دچار توهمات شدن، اینا اکثرا خوابن، تا بیدار شن، کانون مانونی اثری ازش نیست، ادغام شده در مرکز وکلای قوه قضاییه و جزئی از مرکز…

      1. شما مشاوران قوه قضاییه ارزویتان ادغام در کانون وکلاست که تا این لحظه چنین اتفاقی نیوفتاده و نخواهد افتاد

  3. نمیدونم چرا حاکمیت به زور می خواد نهاد یک قرنی مستقل رو کنار بزنه و به زور یک نهاد وابسته به خودش رو قالب کنه! غالب نه ها، قالب خخخخ این هم بماند یادگاری برای اهل دل هاش,🖐️

  4. به نام خدا
    ای کاش خانم دکتر رئیسی حال که احساس تکلیف کردند، از کانون وکلا دفاع کنند، ابتدا متن منتسب به سخنگوی مرکز وکلا را با دقت مطالعه می کردند سپس اظهار نظر می فرمودند، که دچار خطا در برداشت و در پی آن خطا در اظهارنظر نشوند. چراکه اظهار نظر اشتباه به جایگاه علمی ایشان خدشه وارد می کند. سخنگوی مرکز وکلا در بخشی از صحبت خود فرمودند: «… در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها کانون‌های وکلا، فرزندان ما محسوب می‌شوند و پس از تشکیل مرکز متبوع، شکل گرفتند و در واقع جدید التاسیس است.»
    همانگونه که در متن مشاهده می شود، نظر سخنگو، برخی از کانون ها بوده که بعد از تاسیس مرکز وکلا در برخی استان ها راه اندازی شده اند نه اصل کانون وکلای کشور، که این خطای فاحش در برداشت از متن توسط خانم دکتر در اثر بی دقتی رخ داده است.
    و ای کاش خانم دکتر رئیسی در راستای رسالت اجتماعی که یک وکیل دارا می باشد، در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی خود که ارتقای سطح قانون مندی افراد جامعه و همچنین سطح دانش حقوقی آنها می باشد، نیز احساس تکلیف می کردند و در خصوص قانون شکنی برخی افراد در مقابل قانون پوشش، دست به قلم می شدند.
    « بزرگواری بفرمائید چنانجه تصمیم به انتشار نوشته بنده گرفتید، متنی که قبل از این ارسال کردم را حذف و این متن را بدون این توضیحات منتشر بفرمائید، از لطف شما سپاسگزارم

  5. وکیلی که استقلال نداشته باشد وزیر مجموعه دولت وقوه قضاییه باشد در هیچ جای دنیا به عنوان وکیل محسوب نمی گردد. احسنت خانم دکتر

    1. باسلام..
      خانم دکتر رئیسی بزرگوار،بنده فردی اهل مطالعه هستم،حتی قلم نویسندگی نسبتا توانایی دارم، و بسیار هم با حساسیت نسبت به آزمون دادن و پذیرفته شدن و اینکه پروانه فعالیتمو از کدام نهاد بگیرم،موضوع وکیل شدن رو دنبال کردم،جسارتا بعداز تحقیقات و بررسیهای بسیار دقیقی به این نتیجه رسیدم که کانون وکلا جز شعارهای توخالی و موضع گیریهای منافع طلبانه و مختوم به انحصارطلبی هدف و جهت مطلوب دیگری را بیش از این نداشته، و خروجیشم محصول خاصی را که از هر لحاظ به حال جامعه و مردم و سیستم حقوقی کشور کوچکترین فایده ای رو در برداشته باشه،نداشته و ندیدیم،بمعن ای واقعی من نگاه روبه پیشرفت و شکوفایی رو در مرکز وکلای قوه قضاییه دریافتم و باوجود اینکه بسیار بسیار برای من حساس و مهم بود که حتما قبول بشم در آزمون وکالت،ولی بازهم در آزمون کانون حتی ثبتنام هم نکردم، ولی در عوض تمام تمرکزمو روی قبولی مرکز وکلای قوه قضاییه گذاشتم، چون واقعا مسائلی بوضوح مانع از انگیزه و رضایت قلبیم نسبت به پیوستن به کانون وکلا گردید، و انشالله تعالی به یاری حق تعالی برنامه جدی در خدمت مفید و ارزنده در مسیر کمک به شکوفایی و ترقی مرکز وکلا و خدمت به مردم و جامعه را در نظر داشته و حتما به یاری پروردگار نهایت تلاش خود را به کار خواهم گرفت،از جمله اینکه در زمره اهدافم هست که در زمینه های مختلف که کمتر بدانها پرداخته شده،یا اصلا پرداخته نشده،کتاب و تآلیفات مرتبط ارائه بدم،و نهایتا اینکه بطور خلاصه آن برداشت مثبت و نگاه روبه پیشرفت و شکوفایی برای همچو منیها و دیگرانی که از اطراف واقعیات این دو نهاد را میبینند(مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری)، در مرکز وکلا به مراتب بیشتر و واضحتر از کانون وکلا به نظر رسیده و میدان و عرصه ترقی نیز از جانب مسئولین محترم مرکز وکلا برای جوانان و هرآنکه واقعا قصد درخشیدن و خدمت به مردم و مملکت را از این مسیر میخواهد طی کرده و رهسپار شود،معدتر و آماده تر ……….امید است هردو نهاد محترم در راستای خدمتگزاری صادقانه هرچه بیشتر و بیش از پیش از برای آن بکوشند….آمین

  6. مرکز وکلا کارش درسته ،به نظرم کانون آرامششو از دست داده آن هم بخاطر یک سری مسائل شخصی!!!! مهم اینه که داوطلبان از مرکز وکلا رضایت دارن و استقبال کردن ،کانون تو این سالها انحصار بی رحمانه داشت و نصبت به حقوق دانان بی رحمی تمام را نشان داد ،خداراشکر بلاخره دولت استین بالا زد و جلوی مافیای کانون را گرفت 🙂🙂🙂🙂

    1. عزیزم ببخشید کدوم بی رحمی؟ اینکه توقع داشته باشیم زیر یک حد سوادی کسی وکیل نشه یعنی بی رحمیم؟ بی رحم کسی هست که توقع داره به صرف داشتن لیسانس حقوق حق وکالت داشته باشه. و تبعات پروانه آسان دادن برای جامعه خیلی بیشتر از سخت گیری در دادن پروانه ست. ظلم اون زمانی شد که هر دانشگاهی که حتی تربیت بدنی نداره حقوق رو اجازه داشت بیاره. سیل مدعیان رو زیاد کردند وگرنه حقدق رشته ای حساسه که نباید هرجایی و به تعداد بی شمار تدریس بشه . چون مطالبش ریاضی نیست دیگه هر آلونکی که اسم دانشگاه داره حضوری و غیرخضوری و از راه دور و غیره و ذالک فقط فارغ التحصیل مدعی ریخته تو جامعه . ظلم اونجا بود نه اینجا که کانون توقع داره اگر مدعی هستم من که از حق و جان و مال و ناموس کسی میتونم دفاع کنم ، پس باید یه نمره شصت هفتاد درصدی از قانون بگیرم و جز بهترین ها باشم . شما مشکلتون اینکه ظلم به چهار سال درس خوندن خودتون رو دیدید ولی ظلم بی پایان به قشر مردم که به وکلا اعتماد میکنن و من بعد قراره زندگیشو پای بی سوادی من نابود بشه ندیدی. نگو با سوادم اتفاقا که اگر بودی از سر آزمون رد میشدی و اتفاقا تو هم الان نگران این سیل بی سواد مدعی بودی

      1. خواهر من همین نگاه خود برتربینی غیر واقعی کانون را بسیار عقب تر از مرکز وکلا چه در نظر مردم و چه در عالم واقع،….وقتی ما تواضع و فروتنی که در اثر دانش و بینش متجلی میشه رو نسبت به هموطنان و همطرازان به اندازه ما تحصیلکرده و زحمت کشیده نمیتوانیم داشته باشیم، سخن از برتری و داشتن دانش بیشتر، جسارتا جکی بیش نمیتونه باشه

  7. قطعا تاوقتی استقلال وکلای کانون ومرکز محقق نشود تصمیم گیری مهمی وحیاتی برای جمع محقق نخواهد شد دسته بندی وکلا توسط قوه قضاییه به خودی وغیرخودی، وجود دوتشکیلات مجزا ولی موازی با قواعد جداگانه و نظارت کامل حاکمیت برمرکز، واهمه وکلا از تحمیل شرایط حاکمیت و اعطای پروانه به برخی صاحب منصبان قبلی نخواهد گذاشت نهاد وکالت آبرومندانه انجام رسال نماید و وحدت هم ایجاد نحواهدشد

  8. مهم‌ترین مشخصه‌ی وکالت، استقلال هستش.
    وقتی استقلال از نهاد وکالت گرفته بشه و وابسته به حاکمیت بشه چطور یک وکیل باشجاعت و خیال راحت از موکلش دفاع کنه؟؟؟
    کانون وکلا هم نهادی اصیل و ریشه‌دار هستش و هم مستقل.دو ویژگی که مرکزوکلا فاقد اونه…در هیچ جای دنیا وکالت وابسته به دولت نیست.و وکلا هم به خاطر شانی که دارند مورد احترامند.اما متاسفانه در کشور ما می‌خوان کانون وکلا رو بی‌ارزش کنند،دود این کار فقط به چشم مردم بیچاره میره

  9. به نظر می رسه این افرادی که در اینجا اظهار نظر می کنند همون ممل آمریکایی فیلم فارسی هستند.
    کدوم استقلال؟ کدوم ترس؟
    بعید می دونم این بزرگواران تا به حال وارد یک مجتمع قضایی شده باشند!
    اگر تجربه ورود به دادگاه رو داشتند این اظهارات خام رو الان اینجا نمی دیدیم.
    در حال حاضر وکلای کانون و مرکز وکلا هر دو در مراجع قضایی مشغولند و اغلب از توانایی و ضعف طرف مقابل مطلع هستند، دعوای کانون و مرکز رو ما در بین این پ پذیرفته نشده ها و هنوز دادگاه نرفته ها می بینیم.

  10. سلام،،،خانم لیلا ریسی پارسال ریس کانون اصفهان بود،،یه آقای دکتری حقوق جزا از دانشگاه شهید بهشتی داشت که تو آزمون کانون وکلای اصفهان قبول شد و انسان شریف و باسوادی بود،اداره اطلاعات برخلاف ضوابط استعلامش را بخاطر شایبه در اتهام غیرسیاسی منفی اعلام کرد ،،خانم رئیسی هم بدون توجه ایشون را رد پروانه کارآموزی با شرحی بی دلیل داد و دادگاه انتظامی هم تایید کرد،،،اگر همون داوطلب استان گلستان یا کرمانشاه یا…..آزمون میداد با تحقیق جداگانه، مشکلی براش پیش نمی آوردن ،،،ایشون انسان جالبی نیستن،،،متاسفم

  11. احترام مسجد دست متولی خود مسجد است. مسئولین کانون خود به بد ترین و مهلک ترین سم به جان کانون و البته نهاد وکالت افتادند. نفع شخصی و تعارض منافع که مستند به ادله و امارات موجود است. اتفاقات لایحه استقلال، برخورد های چند گانه روسا با وکلای کانون در ارجاعات در کمینه موارد در مورد صندوق ، امور مالی، ارجاعات امور محوله مثل معاضدت، داوری و … نمونه این امر است.
    ای کاش همان مسئولین می‌دانستند که با این رفتار، چه لطفی به آنان که رویای تبدیل کردن امر وکالت به کسب و کار را می‌دیدند، نمودند.
    امیدوارم اگر وکیل هستید این موارد را به گوش و چشم آگاه و حق محور ببینید و بشنوید و اگر در آستانه ورود هستید، در گیر لفاظی ها و فضا سازی ها نشوید و با در نظر گرفتن واقعیات، آلوده نشده و در مسیر درست و حق گام بردارید.

  12. ما وکیل خبره نداریم والا من میروم برای مشاوره پیش وکیل می بینم هیچ راهنمایی و راهکاری بلد نیست و تازه اون از من میپرسه یا میگه میخواهید من چکارکنم آخه وکیل شدن به این سادگی درست نیست وکیل باید از ریز و را ه های قانونی را بلد باشه الان جدیدا همه از روی کتاب حکم می‌کنند و دیگری تبصره نشون میده و از قانون فرار میکنه حقوق مردم پایمال میشه باید ده سال در دادگاه بره بیاد تا یک قانون مند پیداکنه اونم با پو ل که نصف حق خودش گیرش بیاد بقیه در دادگاه ها از بین رفته
    کارشناسها قدرت باز کردن قضیه را ندارند و یا پول می‌گیرند مجهول نظ یه می‌دهند خدا به دادمان برسد با این کارشناسان و وکلای جدید و سرمایه ملت امنیت پیدا نمی‌کند که تورم تشکیل میشه دست خودمان است نه دست دولت تلاش بیشتر ونه مدرک روی دیوار و دکترای الکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا