اخبار بین المللی

لغو حکم عدم استرداد جولیان آسانژ به آمریکا توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر انگلیس

وکلاپرس- شعبه دادگاه تجدید نظر در بریتانیا (High Court) روز جمعه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) حکم عدم استراداد جولیان آسانژ (منتشر کننده اسناد طبقه‌بندی شده عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان) را لغو کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از دویچه وله فارسی، با وجو  اینکه دادگاه بدوی درخواست آمریکا برای استرداد جولیان آسانژ، شهروند استرالیایی و بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را در ژانویه رد کرده بود، روز گذشته دادگاه تجدیدنظر با ابطال حکم دادگاه پیشین؛ حکم لغو عدم استراداد وی را صادر کرد.

بیشتر بخوانید:درخواست آزادی وکیل سابق چینی افشاگر اقدامات دولت درباره شیوع بیماری کرونا

انتشار صدها هزار سند طبقه‌بندی شده از عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان

وب‌سایت ویکی‌لیکس سال ۲۰۱۰ فیلم‌ها و صدها هزار سند طبقه‌بندی شده از عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان را منتشر کرد. برخی از این اسناد فاش کننده بدرفتاری با زندانیان و قتل غیرنظامیان بود.

در پرونده جولیان آسانژ در دستگاه قضائی ایالات متحده ۱۸ مورد اتهام مطرح شده است. آمریکا بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را متهم می‌کند که با افشای اسناد طبقه‌بندی شده امنیت ملی و جان انسان‌ها را به خطر انداخته است.

لغو پناهندگی آسانژ بعد ازهفت سال

جولیان آسانژ هفت سال به عنوان پناهنده در ساختمان سفارت اکوادور در لندن سکونت داشت تا این که سال گذشته پناهندگی‌اش لغو شد و ماموران پلیس بریتانیا او را دستگیر کردند.

بیشتر بخوانید: توقف موقت اخراج پناهجویان افغان از آلمان / بازداشتگاه‌های ویژه برای پناهجویان اخراجی

 در ژانویه سال جاری میلادی دادگاهی در بریتانیا درخواست آمریکا برای استرداد جولیان آسانژ، شهروند استرالیایی و بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را رد کرده بود.

دادگاه بدوی این حکم را با در نظر گرفتن شرایط روحی و سلامتی وی و شرایط زندان مورد انتظار در آمریکا داده بود. قاضی دادگاه به این نتیجه رسیده بود که تحویل او به دستگاه قضایی آمریکا ممکن است به خودکشی او منجر شود.

اما مقام‌های قضایی آمریکا این حکم را به چالش کشیدند. در جلسات دادگاهی که در ماه اکتبر برگزار شد، هر دو طرف ادله خود را مجددا ارائه کردند. وکلای آمریکایی، قوه قضاییه بریتانیا را متهم کردند که در ارزیابی خود به گزارش‌های نادرست اتکا کرده است.

۱۷۵ سال زندان در انتظار جولیان آسانژ

با وجود اینکه احتمال دارد در صورت محاکمه آسانژ در آمریکا او به ۱۷۵ سال زندان محکوم شود مقامات آمریکایی متعهد شدند که در صورت انتقال آسانژ او را به سلول انفرادی یا به زندان امنیتی کلرادو نفرستد، بلکه او را برای گذراندن زمان حبس به استرالیا مسترد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: صدور حکم تبرئه از سوی دادگاهی در آمریکا برای ۴ متهم به تجاوز که از دنیا رفته‌اند

نامزد آسانژ اعلام کرد که بلافاصله درخواست تجدید نظر دوباره خواهد کرد. استلا موریس در بیانیه‌ای که منتشر کرد نوشت: «ما در اولین فرصت ممکن با این تصمیم مخالفت خواهیم کرد.»

 او تصمیم دادگاه تجدیدنظر را “خطرناک”، ” نادرست” و “انحراف جدی از قانون” دانست.

طرح‌ ربودن آسانژ توسط سازمان سیا در سال ۲۰۱۷

از سوی دیگر وکلای مدافع آسانژ به افشاگری‌هایی در مورد طرح‌ ربودن آسانژ اشاره کرده‌اند که چند ماه پیش در برخی رسانه‌ها مطرح شد. روزنامه نگاران تحقیقی به نقل از منابعی در آمریکا گزارش داده بودند که ماموران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) نقشه‌هایی برای حمله به آسانژ زمانی که او در سفارت اکوادور در لندن بود، ریخته بودند.

مهرماه امسال سایت خبری “یاهو نیوز” با اتکا بر اطلاعات حدود ۳۰ مامور پیشین سازمان سیا و مسئولان دولتی در باره طرح ربودن و قتل جولیان آسانژ اطلاع‌رسانی کرده و نوشته بود این طرح به سال ۲۰۱۷ و زمانی باز می‌گردد که مایک پمپئو، ریاست سازمان سیا را برعهده داشته است.

همچنین گفته شد که برنامه ربودن و کشتن جولیان آسانژ در بالاترین سطح حکومتی آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ مطرح شده است. طرفداران او امیدوار بودند که این افشاگری ها احتمال استرداد به ایالات متحده را کمتر کند.

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا