اخبار بین المللی

درخواست آزادی وکیل سابق چینی افشاگر اقدامات دولت درباره شیوع بیماری کرونا

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از دولت چین درخواست کرد ژانگ ژان را آزاد کند

وکلاپرس- دفتر حقوق بشر سازمان ملل از دولت چین درخواست کرد ژانگ ژان (وکیل سابق و افشاکننده ویروس کرونا) که در زندان اعتصاب غذا کرده است را آزاد کند.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از روزنامه گاردین، دفتر حقوق بشر سازمان ملل نسبت به گزارش‌ها مبنی بر اینکه وضعیت سلامتی ژانگ ژان ۳۸ ساله به سرعت رو به وخامت است و جان او به دلیل اعتصاب غذا در خطر جدی قرار گرفته، هشدار داد.

بازداشت ۴ شهروند – خبرنگار در چین

ژانگ که سابقا وکیل بوده در فوریه ۲۰۲۰ به ووهان سفر کرد تا در مورد آشوب در این کانون همه‌گیری گزارش دهد و در ویدیوهایی که از طریق تلفن همراه هوشمند خود منتشر کرد، نحوه رسیدگی مقامات به شیوع بیماری را زیر سوال برد.

ژانگ جزو یک گروه چهار نفره از شهروند- خبرنگاران(به همراه چن کیوشی، فانگ بین و لی زهوا ) است که پس از گزارش دادن درباره ووهان بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: وکیل سابق و افشاکننده ویروس کرونا در چین به ۴ سال زندان محکوم شد

او چندین دور اعتصاب غذا را با هدف اعتراض به حکم محکومیت مجازات و حبسش اجرا کرده است و خانواده‌اش اخیراً هشدار  داده‌اند که او به شدت دچار کمبود وزن شده است و “ممکن است مدت زیادی زنده نماند”. وی هم اکنون نیز در اعتصاب غذا به سر می‌برد،

مارتا هورتادو، سخنگوی سازمان ملل، گفت: ما از مقامات چین می‌خواهیم که آزادی فوری و بدون قید و شرط ژانگ را دست کم از بابت دلایل بشردوستانه در نظر بگیرند و با احترام به خواسته و منزلت او، مراقبت‌های پزشکی فوری نجات‌دهنده را در دسترس او قرار دهند.

ژانگ ژان وکیل سابق و افشاکننده ویروس کرونا
ژانگ ژان وکیل سابق و افشاکننده ویروس کرونا

۴ سال زندان به اتهام ایجاد دردسر و تحریک به نزاع

او در ماه مه ۲۰۲۰ بازداشت شده و در دسامبر همان سال به دلیل “ایجاد دردسر و تحریک به نزاع” – اتهامی که معمولاً در چین برای سرکوب مخالفان استفاده می‌شود – به چهار سال زندان محکوم شد.

هورتادو گفت که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از زمان دستگیری ژانگ در سال گذشته، بارها نگرانی‌های خود را در مورد پرونده وی نزد مقامات چینی مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: ذکی دریابی؛ برنده جایزه سال ۲۰۲۰ سازمان شفافیت بین الملل

سخنگوی سازمان ملل گفت، این سازمان خواستار “شفاف سازی در مورد رویه‌های کیفری اجرا شده علیه او به دلیل آنچه ظاهرا فعالیت‌های مشروع خبرنگاری او بوده” شده است.

اهمیت جریان آزاد اطلاعات در مراحل اولیه بحران

هورتادو تاکید کرد که “جریان آزاد اطلاعات مرتبط در مراحل اولیه اوضاع بحرانی مانند یک وضعیت اضطراری مربوط به سلامت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است”.

او ادامه داد: ما مجددا از همه کشورها درخواست می‌کنیم که تضمین کنند همه اقدامات اضطراری، از جمله در مورد آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها که در پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ مطرح شده‌اند، هدف الزامی سفت و سخت  و متناسب با هدف مشروع آنها و غیر تبعیض‌آمیز باشند.

منبع: روزنامه گاردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا