یادداشت

قوه قضاییه در بوته آزمون تاریخی

مجتبی زاهدیان؛ رییس کانون وکلای خراسان

وکلاپرس ـ دکتر مجتبی زاهدیان، رییس جدید کانون وکلای دادگستری خراسان، با انتشار یادداشتی در کانال اطلاع رسانی این کانون ضمن تبیین چالش آیین نامه تدوین شده از سوی قوه قضاییه با استقلال کانون های وکلا از وکلای دادگستری خواست با اعلام نظر در فراخوان این قوه به اشکالات قانونی مربوطه تاکید کنند.

دکتر زاهدیان در این یادداشت این طور نوشته است:

۱. جایگاه رفیع نهاد وکالت در اصل ۳۵ قانون اساسی و ارتباط آن با حقوق ملّت (نه حاکمیت) مؤیّد اهمیت استقلال این نهاد در تأمین حقوق دفاعی ملت و دادرسی عادلانه است.

۲. لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و آیین نامه های مربوطه با تصریح بر مستقل بودن کانون های وکلای دادگستری و پیش بینی ساختار و نحوه مدیریت و نظارت بر آن بر این مهم تأکید کرده و حتّی الامکان باب دخالت قوای حاکم را در شؤون وکالت و کانون وکلا مسدود نموده است و مهم تر اینکه در ماده ۲۲ لایحه مزبور تدوین و تنظیم آیین نامه های مربوطه در صلاحیت انحصاری کانون وکلا قرار گرفته و بدون شک هرگونه اصلاح و تغییر آیین نامه نیز ماهیتاً تحت شمول تدوین و تنظیم قرار گرفته و در صلاحیت کانون وکلا می باشد. رویه و تجربه نظام های حقوقی و اسناد بین المللی مرتبط گویای این مطلب است.

۳. با تغییر ساختار سیاسی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و با جدایی دستگاه قضا از قوه مجریه، تفکیک قوا و استقلال قوه قضائیه تجلی یافت، اما پُست وزارت دادگستری همچنان در کابینه دولت ابقا گردید و به جز آیین نامه های با ماهیت قضایی، سایر وظایف و امور گذشته وزیر دادگستری از جمله در تصویب اصلاحیه احتمالی آیین نامه تنظیمی کانون وکلای دادگستری به قوّت خود باقی مانده است و لذا از این نظر نیز تصویب هرگونه اصلاحیه تنظیمی از حوزه وظایف قوه محترم قضائیه خروج موضوعی دارد و تبعاً نیز هرگونه تعامل در مورد آیین نامه لایحه استقلال فیمابین کانون وکلا و وزیر دادگستری قابل تحقق می باشد و با توجه به اینکه هیچ پیشنهادی مبنی بر اصلاح آیین نامه استقلال از سوی کانون وکلا به عنوان یگانه مرجع تنظیم ارائه نگردیده است، لذا موجبی برای ورود قوه قضائیه یا وزیر دادگستری وجود ندارد.

۴. کانون وکلای دادگستری خراسان با تأیید مواضع اعلامی از سوی ریاست محترم کانون مرکز و رئیس محترم اسکودا، از ریاست محترم قوه قضائیه که نخستین رئیسِ برآمده از قوه بوده و بویژه فقیه و حقوقدان می باشد و انتخاب شایسته ایشان بارقه ای از امید در جامعه و میان حقوقدانان ایجاد کرده و بدون تردید به ضرورت قانونی، منطقی و اجتماعی استقلال کانون های وکلای دادگستری وقوف دارند، تقاضامند است مسیر اصلاح مقررات را در این بزنگاه تاریخی به راه درست آن که بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است بازگرداند و خدای ناکرده در حافظه تاریخی مردم ایران، بویژه جامعه حقوقی به عنوان مسبّب نقض استقلال نهاد وکالت و کانون وکلا قلمداد نگردد.

کانون وکلای دادگستری خراسان که از وجود اساتید و وکلای فرهیخته و صاحب نظر و مدیران با تجربه بهره مند است، آمادگی خود را برای تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دانشگاه ها و سایر نهادهای تأثیرگذار برای نیل به مقررات مناسب در این حوزه جهت تحقق کامل حقوق ملت اعلام می دارد و از کلیه همکاران محترم تقاضا دارد در صورت شرکت در فراخوان معاون محترم قوه قضائیه به غیرقانونی بودن اقدام در حال وقوع تذکر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا