اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس رأی نیاورد

وکلاپرس ـ طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس که قرار بود مشکل ظرفیت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم را برطرف سازد، مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به حد نصاب نرسیده است، گفت: متأسفانه این کمیسیون به لحاظ تعداد نماینده به حد نصاب نرسیده و نمی‌تواند برای بررسی ارجاعات تشکیل جلسه دهد از این رو طرح اصلاح این ماده مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم و عدم اقبال نمایندگان حقوقدان

احد آزادیخواه در تذکری در رابطه با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون های تخصصی مجلس گفت: برای بررسی تعداد نمایندگان حاضر در کمیسیون‌ها باید قانون جامع و دائمی داشته باشیم از این رو از هیأت رئیسه درخواست می‌کنم برای تصویب قانون جامع در این خصوص پیشنهادی ارائه دهد.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در توضیح دلایل ارائه اصلاح این ماده گفت: با توجه به اینکه برخی از کمیسیون‌ها به حد نصاب نرسیده قابلیت تشکیل ندارند. در حال حاضر کمیسیون حقوقی و قضایی به تعداد کافی نماینده نداشته و کمیسیون فرهنگی هم ۱۹ نفر نماینده حاضر دارد، از این رو برای جلوگیری از وقوع مشکلات گذشته این ماده نیاز به اصلاح دارد.

بیشتر بخوانید:‌ ۶ حقوقدان در لیست ۸ نفره کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس

بر اساس این گزارش نمایندگان با ۱۵۵ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع  با این طرح مخالفت کردند چرا که تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت.

تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرار بود به شرح زیر اصلاح شود:

تبصره ۱ – در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، هر کمیسیونی که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است یا نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیأت مشترک روسای شعب و هیات رئیسه مجلس می تواند تا یک هفته پس از تصویب این قانون و پانزده روز پس از تایید نهائی انتخابات مرحله دوم، حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را تا پنج کمیسیون و فقط برای یک بار در هر یک از مواعد مذکور تغییر دهد.

منبع:‌ ایکنا

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا