آگاهی و آموزش حقوقی

شیوه ثبت آنلاین شکواییه سرقت در درگاه یکپارچه ملی خدمات قضایی

وکلاپرس ـ  ثبت شکواییه سرقت به صورت آنلاین از خدمات جدید قوه قضائیه است که بزهدیدگان را کمک می کند با زحمت کمتری پیگیر مال مسروقه خود و بازداشت سارق بشوند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، اگر تا همین چند وقت پیش برای گزارش سرقت و تنظیم شکواییه به کلانتری و نیروی انتظامی و دادسرا مراجعه می‌کردید، اکنون درگاه یکپارچه ملی خدمات قضایی، به صورت الکترونیک و غیرحضوری، امکان ارائه شکواییه سرقت را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

برای ثبت شکواییه سرقت به صورت آنلاین، وارد صفحه احراز هویت شوید. پس از درج کد ملی و رمز شخصی، رمز موقت خود را که با سرشماره ADLIRAN برای شما پیامک شده وارد کنید تا به صفحه «خدمات قضایی من» هدایت شوید.

آغاز فرایند ثبت آنلاین شکواییه سرقت

پس از کلیک روی آیکون «ثبت شکواییه سرقت» وارد صفحه ای می‌شوید که با انتخاب قسمت «ثبت و اصلاح شکواییه» فرایند شکایت آغاز می‌شود.

در صورتی که به عنوان شخص حقیقی وارد سامانه شده اید، به طور پیش فرض عبارت «شخصا شکواییه سرقت را ارائه می‌نمایم» برای شما انتخاب شده است. اگر هم به عنوان وکیل یا نماینده یک شخصیت حقوقی وارد سامانه شده باشید، یکی از این عناوین انتخاب شده است.

اطلاعات شکات در این صفحه ثبت شده است

در پایین این صفحه روی «مرحله بعدی» کلیک کنید تا به صفحه ای هدایت شوید که اطلاعات شخصی شما از جمله مشخصات فردی، محل اقامت و اطلاعات تماس در آن قابل مشاهده است.

ثبت اطلاعات شکات و طرف‌های شکایت

در صورتی که قصد دارید اشخاص دیگری را به فهرست شکات اضافه کنید، روی دکمه «افزودن» کلیک کنید تا صفحه ای شبیه همین صفحه برای درج اطلاعات شخص جدید باز شود. با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه ای می‌شوید که باید اطلاعات طرف شکایت را ثبت کنید.

۳ گزینه «حقیقی ایرانی»، «حقیقی غیرایرانی» و «شخص ناشناس است» به عنوان طرف شکایت شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که شما به شخصی مظنون هستید، یکی از ۲ گزینه اول را انتخاب کنید و اطلاعات او را در فرم اینترنتی پیش رو ثبت کنید. کادرهای ستاره‌دار حتما باید تکمیل شوند.

اما اگر طرف شکایت ناشناس است، بدیهی است که نیازی به تکمیل اطلاعات او نیست. همچنین با کلیک روی «افزودن» می‌توانید اشخاص دیگری را به عنوان طرف شکایت معرفی کنید.

موضوع شکایت، تاریخ و محل سرقت

اکنون با کلیک روی «مرحله بعدی» به صفحه «موضوع شکایت» هدایت می‌شوید. در این صفحه موضوع پرونده و موضوع شکایت به طور پیش فرض ثبت شده است.

در صورتی که تاریخ و محل وقوع جرم را می‌دانید، ثبت کنید و اگر نمی‌دانید، بخش‌های «نمی‌توانم تاریخ وقوع جرم را تعیین کنم» و «نمی‌توانم محل وقوع جرم را تعیین کنم» را تیک بزنید. همچنین می‌توانید در بخش «ضرر و زیان مالی» میزان اموال مسروقه را به ریال ثبت کنید.

شهود و مستندات

با کلیک روی «مرحله بعدی» وارد صفحه ای می‌شوید که عنوان آن «تحقیقات و اقدامات مورد تقاضا» است. عناوین شهادت شهود و مطلعین، تحقیقات محلی، شماره پرونده استنادی و سایر دلایل و مستندات مشاهده می‌شود که اگرچه انتخاب آنها الزامی نیست، اما در عین حال، می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب کنید.

شرح شکواییه سرقت

اکنون با کلیک روی مرحله بعد، باید به شرح شکواییه سرقت بپردازید. در این صفحه، یک متن پیشنهادی به شرح زیر مشاهده می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن را تغییر دهید.

«احتراما به استحضار می رساند اینجانب به شرح ذیل از طرف شکایت خود تحت عنوان سرقت شکایت داشته و درخواست تعقیب کیفری و مجازات وی را دارم. موضوع شکایت ازاین قراراست که ……………………….. »

پس از شرح ماوقع، روی «ثبت موقت و ادامه» کلیک کنید. در این هنگام پیامی با محتوای «شکواییه سرقت با موفقیت ثبت شد» نمایش داده می‌شود.

دریافت کد رهگیری

پس از مشاهده پیام، آن را ببندید تا همان صفحه اول ثبت شکواییه برای شما با تغییراتی نمایش داده شود. این تغییرات شامل یک «کد رهگیری» در سمت چپ بالای صفحه و عبارت «ایجاد شده» به عنوان آخرین وضعیت است.

از این صفحه و البته کد رهگیری عکس یا اسکرین‌شات بگیرید یا کد رهگیری را در جای محفوظ نگه دارید. چراکه طی چند روز آینده، برای پیگیری‌های بعدی به آن نیاز دارید.

برای پیگیری شکواییه سرقت، دوباره به صفحه «خدمات قضایی من» وارد شوید و روی «ثبت شکواییه سرقت» کلیک کنید. سپس کد رهگیری را در کادر سمت راست بالای صفحه وارد و روی «جستجو» کلیک کنید تا از آخرین وضعیت شکایتی که ثبت کرده اید مطلع شوید و اقدامات بعدی را انجام دهید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا