اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای خراسان: کانون وکلا منکر وجود اشکالات نیست، بلکه نگران نقض استقلال است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان در همایش بزرگداشت استقلال کانون وکلا با بیان اینکه “کانون وکلا منکر وجود اشکالات و ایرادات نیست” گفت: کانون وکلا نگران نقض استقلال است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی زاهدیان در همایش بزرگداشت استقلال کانون وکلا در دانشگاه فردوسی مشهد که با حضور رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری برگزار شد، مواردی را که قوه قضائیه به آیین‌نامه اصلاحیه استقلال کانون وکلا اضافه کرده است، موجب خدشه‌دار شدن استقلال کانون وکلا دانست.

رئیس کانون وکلای خراسان با تاکید بر اینکه در استقلال حوزه وکالت نباید دچار تردید شویم، اظهار کرد: بعضی از انفعالات و عدم اقدام فوری در زمان خود منجر به دخالت‌هایی در نهاد وکالت شده است. من اعتقاد دارم نهاد وکالت هر میزانی که اشکال و ایراد داشته باشد، توجیه‌کننده نقض استقلال کانون وکلا نیست.

کانون وکلا منکر وجود اشکالات و ایرادات نیست، بلکه نگران نقض استقلال است

وی ادامه داد: در همان زمان که آیین‌نامه استقلال کانون وکلا تنظیم و تصویب شد، عده‌ای مخالف استقلال این نهاد بودند. بعد از انجام بررسی‌های لازم، متوجه شدند که فواید مترتب بر استقلال کانون وکلا و واگذاری امور به وکلا، آن قدر مهم و قابل توجه است که این نگرانی‌ها جای مطرح شدن ندارد. بنابراین در این ایام، باید همه به ویژه دانشکده‌های حقوق برای تبیین این مسئله تلاش کنیم که کانون وکلا منکر وجود اشکالات و ایرادات نیست، بلکه نگران نقض استقلال است.

بیشتر بخوانید:

استقلال وکیل موجب قدرت دستگاه قضایی است

رئیس کانون وکلای خراسان رضوی بیان کرد: مواردی که قوه قضائیه به آیین‌نامه اصلاحیه استقلال کانون وکلا اضافه کرده است، به معنای واقعی نظارت نیست. در واقع خدشه‌دار شدن استقلال کانون وکلا است. استقلال یعنی اینکه وکیل با شجاعت و بدون ترس از اینکه برای پروانه‌اش مشکلی ایجاد شود، به دفاع از متهم بپردازد و این امر اتفاقا موجب قدرت دستگاه قضایی است و دستگاه قضا در صورتی می‌تواند با اقتدار عمل کند و دارای آرای متقن باشد که وکیل مستقل و نهاد وکالت مستقلی وجود داشته باشد.

کوشا: ما با کسی جنگی نداریم و می‌خواهیم گفتمان داشته باشیم

همچنین جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در ادامه این همایش بیان کرد: دوران جنگ، دوران جنگ بود و پس از آن دوران گفتمان است. از سال ۵۹ تا ۶۷ جنگیده‌ایم و بعد از این سال باید گفتمان را شروع کنیم. عده‌ای هنوز خیال جنگ را دارند و می‌خواهند ما را به دوران جنگ بازگردانند، اما ما با کسی جنگی نداریم و می‌خواهیم گفتمان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه لزوم گفتمان وجود مفاهمه است، اظهار کرد: یعنی دو طرف باید یکدیگر را درک کنند. برخی نهادها در دوران گفتمان قاعده بازی را با نهاد وکالت گم کرده‌اند و احساس می‌کنند که باید از بالا به پایین نگاه کنند. نگاه از بالا به پایین در مسائل اجتماعی انحراف ایجاد می‌کند. در هیچ کدام از جوامع مترقی، نگاه از بالا به پایین حکومت به نهادهای مردمی و مدنی وجود ندارد و حکومت سعی داشته است که خواسته‌های مردم را مورد توجه قرار دهد؛ چراکه مردم و نهادهای برخواسته از مردم اصل هستند.

اگر قوه قضائیه گفتمان را قبول دارد، نباید آیین‌نامه اصلاحیه استقلال کانون وکالت را قبول می‌کرد

رئیس اسکودا عنوان کرد: اگر قوه قضائیه گفتمان را قبول دارد، نباید آیین‌نامه اصلاحیه استقلال کانون وکالت را قبول می‌کرد. آیین‌نامه‌ای که طبق ماده ۲۲ آیین‌نامه استقلال کانون وکلا باید توسط خود کانون تنظیم می‌شد. متاسفانه رویکرد قوه قضائیه در سال‌های اخیر به این سمت و سو رفته است که دخالت را به جای نظارت جایگزین کند و استقلال را به صورت گام به گام از ما بگیرد و این امر خطر دارد.

بیشتر بخوانید:

کوشا اضافه کرد: ما در کانون وکلا به دنبال گفتمان هستیم؛ چراکه ما بهتر تشخیص می‌دهیم که در کانون وکالت به چه چیزی نیاز داریم.

در سمتی که در حال حرکت هستیم، دادرسی عادلانه تضییق و محدود می‌شود

وی در خصوص لزوم استقلال برای نهاد وکالت و وکیل گفت: همان طور که به قاضی نیاز است، به وکیل هم نیاز داریم. منتها این وکیل باید آزاد باشد. اگر قوه قضائیه هم به قضاوت و هم به وکالت و هم امورات انتظامی بپردازد، دیگر برای مردم تضمینی در خصوص دادرسی عادلانه وجود ندارد. ما می‌خواهیم دادرسی عادلانه را توسعه دهیم و تضمین کنیم. اما در سمتی که در حال حرکت هستیم، دادرسی عادلانه تضییق و محدود می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا