اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای خراسان: با مصوبات اخیر مجلس هر دو بال فرشته عدالت زده شد

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای خراسان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت این کانون طرح ها و قوانین ارائه شده در مجلس را سبب تضعیف جایگاه نهاد وکالت دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، مجتبی زاهدیان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی که عصر روز پنجشنبه ۱۰ شهریور در هتل پارس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وکالت جایگاه رفیعی است که ارزش و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست و عزیزانی که آماده می‌شوند به صورت رسمی وارد عرصه وکالت و تحقق عدالت شوند، باید قدردان این جایگاه باشند.

استفساریه طرح تسهیل نتیجه خوبی برای نظام حقوقی کشور در پی نخواهد داشت

وی با بیان اینکه وکالت جایگاه پرمسئولیتی در اوضاع و احوال حاضر است، ادامه داد: همه از اوضاع و احوالی که بر نظام حقوقی کشور حاکم است کم و بیش اطلاع دارند. با کشمکش‌های فراوانی در خصوص آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا مواجه بودیم و این نگرانی وجود دارد که همین نیمه استقلالی هم که در اختیار کانون‌ وکلا است، خدشه‌دار شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای خراسان با ابراز تاسف از تاثیرگذاری استفساریه مجلس در مورد قانون تسهیل، بر نتایج آزمون وکالت، گفت: این مسئله نتیجه خوبی برای نظام حقوقی کشور در پی نخواهد داشت. بحث قانون تسهیل ابتدا به صورت طرح وارد مجلس شد و جلسات مختلف با نمایندگان برگزار شد. جامعه حقوقی، اساتید و حتی  دادگستری درباره مضرات این طرح گفتند، اما مجلس شورای اسلامی این را به صورت قانون  مصوب کرد. ریاست قوه قضائیه نیز این موضوع را گوشزد کرد، اما مجلس شورای اسلامی به آن توجه نکرد. بهانه‌های مختلفی مانند انحصار و اشتغالزایی که مطرح می‌شود، جای پاسخ دارد و متاسفانه این مسیر درست نیست.

کمیسیون حقوقی و قضایی مهمترین اما ضعیف‌ترین کمیسیون مجلس در این دوره است

زاهدیان با اشاره به طرح استفاده از نماینده به جای وکیل در شرکت‌های خصوصی، گفت:  آسیب اصلی و حتمی این طرح به مردم خواهد رسید. مجلس شورای اسلامی طرح‌محور است، یعنی به جای اینکه لایحه از سمت دولت ارسال و بر روی آن کار شود، چند نماینده طرحی را امضا می‌کنند و در دستور کار قرار می‌دهند. اگر مجلس استاندارد و با حضور افراد و حقوقدانان قوی می‌بود، می‌توانستیم به مصوبات آن در حوزه حقوقی اعتماد کنیم، اما شاهد این هستیم که خود نمایندگان می‌گویند که کمیسیون حقوقی و قضایی مهمترین اما ضعیف‌ترین کمیسیون مجلس در این دوره است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: کانون‌های وکلا وظیفه دارند که با همین وضعیت تلاش کنند تا آسیب‌های قوانین کمتر شود و بحث کارآموزی، خودانتظامی و اختبار را جدی بگیرند. من اعتقاد دارم با اتفاقاتی که در این ایام رخ داده، هر دو بال فرشته عدالت زده شده است‌. دادگستری نیز با امکانات، محدودیت‌ها و مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه است، قطعا تضعیف خواهد شد.

هم کانون‌های وکلا توان کارآموزی را ندارند و هم دادگستری فاقد امکانات لازم است

رئیس کانون وکلای خراسان تاکید کرد: با حجم عظیم ورودی‌های وکلا که در حال حاضر با قانون تسهیل رخ می‌دهد، هم کانون‌های وکلا توان کارآموزی را ندارند و هم دادگستری فاقد امکانات لازم است.

بیشتر بخوانید:

زاهدیان اضافه کرد: آیا تمام کانون‌های وکلا این ظرفیت را دارند که این حجم از کارآموز را که بعضا با نمره منفی به این عرصه ورود پیدا می‌کنند، به لحاظ علمی ارتقا دهند؟ آیا نتیجه آن ضربه به نظام حقوقی کشور نیست؟ مگر ما خواهان عدم اطاله دادرسی و جلوگیری از ورود پرونده به دادگستری نیستیم؟ این طرح‌ها و قوانین برعکس عمل می‌کنند و نهاد وکالت نیز تضعیف خواهد شد.

منبع: ایسنا

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام
    قطعا کانون و مرکز و کانون کارشناسان و…
    باید دقت لازم را به عمل اوردند
    محاکم قطعا فضای کافی پذیرش را ندارند چرا که به دلیل اختلال در امور و حفظ اسرار و… محدودیت هایی را اعمال می کنند
    انشاالله همه به قوانین و آیین نامه ها عمل نمایند، وقتی امکانات نیست، افراد در صف انتظار بمانند و خدای ناکرده بدون اموزش لازم و تبعیض دوران قبل و شروع کاراموزی را به پایان نرسانند و مزاحل اختبار و .. با کیفیت صورت پذیرد نظر جمعی ما بر این است.
    ۱- نسبت به صلاحیت عمومی داوطلبان تحقیقات مکفی به عمل اید
    ۲- آزمون روانشانسی به عمل آید
    ۳- درصورت پدیرش و طی مراحل فوق، دروسی که نمره کمتر از ۱۲ کسب شده است به عنوان پیش گذارنده شود
    ۴- پس از طی و قبولی دورس توحیهی تعریف و با موفقیت طی شود
    ۵- دوره کاراموزی محاکم به صورت دقیق اجرا و کاراموز از طریق نرم افزارهای و سایر موارد دقیقا مورد سنحش و بررسی، گزارشات دقیق مورد مطالعه و گزارشات با نمایندگان مستقر و پرونده ها و… تطبیق داده شوند

    ۶- سمینارها و سایر مواردی که مد نظر هستند دقیقا اجرا گردند نه به صورت ظاهری
    ۷- تا یک سال اول پروانه کاراموزی صادر نگردد

    ۸-اختبار دقیق و منظم به صوزت کتبی ، تستی و غیره انجام و سوابق به مدت طولانی برای جلوگیری از جو سازی و… ثبت و ضبط گردد.

    ۹- حتما تعداد دفعات محاز شرکت در ازمونها و گزارشات و مدت زمان لازم را درج نمایند و صمانت اجرای اخراج را در نظر گیرند تا به سرعت افراد ضعیفی که نتوانستند تبدیل وضعیت دهند حذف گردند.

    در نهایت، این وظایف کانونها و مراکز هست که موجب برقراری عدالت شوند. امید آنکه در مراحل اجرا دقت لازم را داشته باشند و به صورت شکلی و ظاهری به ان توجه نشود

  2. به چند دلیل واضح، قانون تسهیل شامل آزمون فوق العاده مرکز وکلا میشود و نتایج باید ابطال و ۱۰۵۱۲ نفر پذیرش شوند و حتی بر فرض محال اگرهم شامل نشود بنا به دلایل ذیل بازهم نتایح باید ابطال و مانند سالهای قبل حداقل ۸۰۰۰ نفر پذیرش شوند:
    ۱- اولا مرکز وکلا آزمون فوق العاده را در ۲۳ اردیبهشت ماه به قصد تمکین به تسهیل برگزار کرد و حتی اعلام نتایج را به مدت ۴ ماه! به تعویق انداخت تا ابهام قانون تسهیل در مورد نمره خام یا تراز رفع شود. پس در عمل، مرکز وکلا با قانون تسهیل پیش رفت. ایضا مرکز وکلا بعد از اعلام نتایج با ملاک نمره خام، بارها تاکید کرد اگر مجلس استفساریه ارائه و سپس شورای نگهبان تایید کند نتایج عوض خواهد شد. این نیز اقراری بر تمکین به قانون تسهیل است.
    ۲- اگر بر فرض، بپذیریم آزمون مرکز وکلا در زمانی برگزار گردید که قانون تسهیل لازم الجرا نشده بود! «بازهم» نتایج باید ابطال شود، زیرا بر اساس ملاک پذیرش داوطلبین سالهای قبل (یعنی قبل از قانون تسهیل)، ملاک تراز بوده، نه نمره خام! مثلا در سالهای گذشته ۷ هزار نفر به طور معمول پذیرش شده بودند نه ۲۸۰۰ نفر!
    در هر حالتی که نگاه کنیم ۲۸۰۰ نفر پذیرش معتبر نیست لذا نتایح باید ابطال گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا