ویژهیادداشت

کانون وکلا و قوه قضائیه حتی توان آموزش پذیرفته‌شدگان بر اساس نمره خام را ندارند؛ چه رسد به پذیرفته‌شدگان بر اساس نمره تراز

وکلاپرس- وکیل کامیار با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد آثار نامطلوب قانون تسهیل صدور مجوزه ای کسب و کار را برشمرد و نسبت به عدم تصویب طرح استفساریه قانون تسهیل در شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه اعتماد، محمدرضا کامیار(عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز) با اشاره به اهمیت دوره کارآموزی و  فراهم نبودن زیر ساخت های آموزشی از نمایندگان مجلس درخواست کرد برای ورود به حرفه وکالت معیارهایی تعیین کنند که امنیت فکری و اجتماعی و قضایی مردم آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید:

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درصدد است با تلقی کردن وکالت به عنوان کسب، امکان صدور پروانه کارآموزی را آسان کند و به کسانی که ٧٠درصد نمره یک درصد اول شرکت‌کنندگان آزمون را کسب کنند پروانه بدهد بدون اینکه مهم باشد این نمره، حداقل برای قبولی باید چند باشد!

اخیرا با تفسیری که از قانون مذکور به‌ عمل آمد مبنای محاسبه نمره قبولی، تراز وزنی داوطلبان خواهد بود و نه نمره اکتسابی ایشان در آزمون، این تفسیر باید در شورای نگهبان تایید شود تا شکل قانونی بیابد.

به ‌نظر می‌رسد این تفسیر در شورای نگهبان تایید نشود

البته به ‌نظر می‌رسد این تفسیر در شورای نگهبان تایید نشود؛ زیرا تفسیر نباید موجب افزایش دامنه و تسری آن به غیر از منصوص قانونی بشود و عملا قانونگذاری جدید تلقی شود.

حتی در صورتی که نمره خام داوطلبان مبنای قبولی باشد خیل قبول‌شدگان بسیار بیشتر از توان عملیاتی کانون‌های وکلا و قوه قضاییه در آموزش ایشان خواهد بود چه رسد به اینکه تفسیر مذکور هم تایید شود.

همین‌جا پیشنهاد می‌کنم اگر مجلس اصرار در صدور پروانه اشتغال برای عده‌ای لیسانسیه حقوق دارد لااقل در اجرای وظیفه اصلی‌اش که حمایت و دفاع از منافع مردم است طرحی را تصویب کند که وکلا برای دفاع در امور مهمه تجربه لازم را کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

من طرح درجه‌بندی وکلا را به سه گروه وکیل پایه سه و وکیل پایه دو و وکیل پایه یک پیشنهاد کرده‌ام و امیدوارم نمایندگان محترم مجلس با تصویب طرح مذکور یا مشابه آن مانع ورود وکلای جدید به دعاوی مهم قبل از کسب علم و تجربه کافی بشوند.

نتیجه اجرای قانون تسهیل صوری کردن آموزش وکالت است

در وضع فعلی حقیقت این است که نتیجه اجرای قانون مذکور صوری کردن آموزش وکالت و در نتیجه تحویل دادن افرادی کم‌توان و کم‌مایه برای امر خطیر و مهم دفاع از حق و قانون است.

برحسب مقررات پذیرش کارآموز وکالت، بعد از ورود به دوره کارآموزی وکالت و قبل از اینکه قبول‌شدگان بتوانند به عنوان وکیل فعالیت نمایند باید یک دوره کارآموزی وکالت بگذرانند.

دوره کارآموزی دارای اهمیت فراوانی است و موجب می‌شود کسانی که در دانشگاه‌ها آموزش تئوری حقوق را دیده‌اند، بتوانند عملا و از نزدیک با حقوق عملی آشنا شده و به عنوان یک وکیل آماده فعالیت شوند.

بنابر این دوره کارآموزی وکالت یک مرحله بسیار مهم و حیاتی برای ورود به شغل وکالت است و کسانی که این دوره را به خوبی طی کنند، می‌توانند امیدوار باشند که به عنوان وکیل حرفه‌ای در جامعه به مردم ارایه خدمت نمایند.

بیشتر بخوانید:

آموزش و کارآموزی ضعیف و غیردقیق و ناکافی ممکن است موجب رفع تکلیف شود اما موجب تربیت ناقص کارآموزان شده و آنان را در حقیقت وکیل حرفه‌ای نمی‌کند بلکه صرفا نام آنان را به وکیل تغییر می‌دهد.

ارایه آموزش عملی به کارآموزان وکالت به سه طریق انجام می‌شود؛ اول توسط وکیل سرپرست. دوم؛ توسط کمیسیون کارآموزی کانون‌ها و سوم و مهم‌تر و مفیدتر از همه حضور کارآموز در دادگاه‌ها.

سرویس و خدمات لازم به کارآموزان وکالت در این سه مرکز که در واقع کارگاه‌های عملی و آموزشی حقوق هستند. آنان از نزدیک، کار وکلا و دادگاه‌ها را ملاحظه و از زیر و بم دادرسی و محاکمه و تحقیقات و بازجویی و بازپرسی مطلع می‌شوند و می‌توانند خود را برای ورود به حرفه وکالت آماده کنند.

هدفگذاری مجلس از طرح پذیرش کارآموز با حداقل نمره، صدور پروانه اشتغال است

«قانون تسهیل» بی‌توجهی مطلق به اهمیت و ضرورت این امر نموده و بدون توجه به امکانات و شرایط محاکم و کانون‌ها پذیرش کارآموز وکالت را بدون تعیین تعداد و ظرفیت مجاز شمرده است.

درواقع هدفگذاری مجلس از طرح پذیرش کارآموز با حداقل نمره، صدور پروانه اشتغال است حال آنکه هدف اصلی از آزمون، انتخاب نخبگان حقوقی برای حرفه حساس وکالت می‌باشد.

برای امر آموزش کارآموزان، کانون‌ها و دادگاه‌ها باید اقدام کنند اما توان این مراجع محدود بوده و نمی‌توان یک‌باره آن را به چند برابر افزایش داد و ازسوی دیگر این قانون به نحوی تنظیم شده که نمی‌توان از قبل تعیین کرد که چه میزان داوطلب پذیرفته خواهند شد.

طبق معیار مقرر در این قانون عملا کانون‌های وکلا نمی‌توانند از قبل پیش‌بینی کنند که با چه میزان کارآموز جدید مواجه هستند و باید برای چه میزان کارآموز امکانات آموزشی فراهم نمایند.

دادگاه‌های دادگستری نیز که برای حضور کارآموزان وکالت ضروری و لازم می‌باشد دارای ظرفیت محدود و غیر قابل توسعه هستند و ظرفیت ارایه آموزش به کارآموزان وکالت را به ‌طور نامحدود ندارند و نمی‌توانند از ظرفیت نامحدود پذیرش کارآموز وکالت به نحوی که در این قانون پیش‌بینی شده است تبعیت نمایند.

در شرایط فعلی نیز دادگاه‌ها برای آموزش کارآموزان محدودیت دارند

جالب است بدانیم که در شرایط فعلی نیز دادگاه‌ها برای آموزش کارآموزان محدودیت دارند و برخی دادگستری‌ها به دلیل محدود بودن امکانات دادگاه‌ها در پذیرش کارآموزان فعلی با مشکل مواجهند.

این مساله به تنهایی کافی است برای اینکه قانون مصوب را غیرکارشناسی بدانیم و پیش‌بینی کنیم به احتمال بسیار زیاد یک آموزش صوری و شکلی به جای آموزش واقعی و موثر در انتظار کارآموزان وکالت خواهد بود و در واقع کارآموزان وکالت برای حرفه وکالت آموزش کافی نخواهند دید.

بیشتر بخوانید:

آثار نامطلوب این امر در اجرای عدالت و دفاع از حقوق موکلان آشکار است و نمی‌توان منکرش شد. وکالت صحنه آزمون و خطا نیست. شاید کسی که به دلیل دفاع وکیل ناکارآمد محکوم شده و حقش را نتوانسته ثابت کند، تمام اعتبار، حیثیت، دارایی یا هستی خود را از دست بدهد؛ امری که هرگز قابل جبران نیست.

مسلما مردم ترجیح می‌دهند  وکیل کارآزموده ازحق آنان دفاع کند و وکالت صحنه حضور افراد زبده و مـسلط باشد.

از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به این حق مردم احترام بگذارند و اولا به دلیل عدم انطباق وکالت با مفهوم کسب و کار این مقوله را از قانون حذف کنند و ثانیا برای ورود به حرفه وکالت معیارهایی تعیین کنند که امنیت فکری و اجتماعی و قضایی مردم آسیب نبیند. والسلام

منبع: روزنامه اعتماد

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. مجلس کارش درست است داره انحصار وظرفیت راداره برمیداره .شمااینقدر نگران نباش .مصوبه مجلس لازم الاتباع است.

  2. سلام
    دقیقا درست میفرمایند، یک سال گدشت و هنوز دوستان معنی انحصار را نمی دانند، مطالعه کنید معنای این کلمه را یاد بگیرید، انحصار جایی هست که یک تعداد خاصی با رانت وارد شوند. نه اینکه شما مطابق ماده ۱ نتواتید نمره قبولی ۱۰ که پایین ترین عدد هست را کسب کنید. بعد قانون تحصیل ظرفیت را برداشت که هر کسی نمره ۷۰ درصد ان یک درصد را بیاورد قبول هست. که انرا نتوانستید بیاورید. یادتان باشد جایی که ظرفیت نداریم انحصار هم نداریم. این دیگه خیلی ساده هست. هر چند قبلا هم انحصار نداشتیم.
    حالا شما توقع دارید با یه معدلی مثل ۴ از ۲۰ نمره قبول شوید؟؟ مجلس کارش را بلد است؟؟؟ میگن تراز کنکور سراسری، مثل این میمونه پیچ یخچال را باز کنید و به ماشین ببندید، چه ربطی دلرد تراز بدون فرمول مگر میشود؟ با درست کردن ان فرمول من دراوردی خود یک تراز اولیه بسیار بالایی به وجود اوردند حال مجدد تراز در تراز شود؟؟؟
    ظرفیت ها که سر جای خود ولی یک وکیل، اصلا چرا وکیل؟ یک کارشناس بیسواد که دروس اصلی را صفر زده می تواند کار انجام دهد؟؟ یک محاسبات، یک حسابرسی میتواند یا … اگر حرف از دانشگاه میزنید، همه میدانند چطور وارد و چطور فارغ التحصیل شدید. به بقیه انگشت اتهام بیسوادی میزنید، خب سواد دارید نمره ۱۰ یا ۵۰ درصد را بیاوری(گربه دستش به گوشت نمی رسید…)

    1. وقتی آزمونی میگیرن گه میانگین نمره یک درصد ۴۹ میشه معلومه که با ۵ هم باید قبول بشن هفتاد سال کانون‌های وکلا و سردفتری حاضر نبودند تغییراتی تو سیستم خودشون بدن

  3. اگر تایید نکرد سکته نکنید یه موقع، به نظر من که شما حتی با تراز هم قبول نمیشید.
    خارج از بحث اقایان،بحث تصویب و رد تراز نیست، بحث مهن تری دلریم چون عملا این امکان جذب وجود نداره بلاخره متاسفانه در مرحله بعدی این افراد حذف میشوند.
    اگر به جای این فرافکنی ها مطالعه داشتید الان دست به دامن و التماس و زانو زدن سعی در دور زدن قانون ندلشتید، وکیل و کارشناس اینده باید سرش بالا باشه نه از زمان تخصیلی گردن کج کنه برای نمره اخرش هم …
    حالا اگر عده ای با مطالعه هم به جایی نمیرسن خب دنبال شغلی که استعداد دارند باشند کسی که ۴ سال دانشگاه و پشت ازمون و… به نتیجه مطلوب نرسید صد سال دیگه هم نمیرسه

    1. برای شما یک یک تحصیل کرده هستید خیلی زشت هست که فارغ التحصیل هم رشته خودتان را با این الفاظ
      نام ببرید. کسی که روسا و وکلای کانون وکلا و مرکز حمله نکرد. بگذریم که نماینده کانون وکللا در رسانه ملی
      وکلا مرکز مشاوران قوه قضاییه را وکیل چینی خطاب کرد!!! بگذریم نماینده کانون وکلا در رسانه ملی گفت در کشور مثل قارچ دانشگاه حقوق تاسیس شده!!! بی خبر از اینکه خود کانون وکلا دادگستری دانشگاه علمی وکاربردی تاسیس کرده؟؟ بگذریم از اینکه به افراد خاص در مناسب مختلف بدون آزمون پروانه وکالت می دادند
      آن موقع فکر این ورود بدون آزمون نبودند. الان چطور برآشفته و نگران آینده حقوقی کشور شدند. سر و صدا جنجال. کارنامه سال قبل در فضای مجازی میگذارند اگر قانون تسهیل بیاید وای مصیبت ها!!! میدانی چرا؟؟
      چون منافع آنها درخطر می افتد! به جای این همه سر وصدا و جنجال، چرا طرح اجباری کردن وکیل و طرح تخصصی کردن وکالت را در مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه پیگیری نمی کنند!!!
      البته که کمی مطالعه کنید جهت اطلاع شما قانون تراز هم در مجلس و هم در شورای محترم نگهبان قانون اساسی تایید شده

    1. سلام
      ما که نگفتیم نگیرند.
      ولی ظاهرا بعصی بهتر می دانند،ولی چه لزومی به امتحان هست؟ چه لزومی به مدرک تحصیلی هست؟
      وقتی میخوان طرف با نمره ۲ قبول شود ازمون بی معنا هست.وقتی شخص بیشتر از این نمره هم نمیتواند بیاورد خب یعنی داشتن و نداشتن لیسانس فرقی ندارد.

      شما این نکته را در نظر بگیرید ما میگیم اگر امکانات مهیا بود هگه وکیل شوند ولیکن حداقل یک نمره لب مرز بیاورند نه اینکه صفر بزنند،
      ببینید با شلوغکاری میشه اشخاص عام را فریب داد ولیکن خود شما خانواده تان اساتید دانشگاه قبلی، و بزرگان و حقوقدانان کشور میدانند شما توان لازم را ندارید. ما از این بابت نگران هستیم خوشحال نیستیم. حالا شما به وکلا حمله کنید به کارشناسان حمله کنید به اساتیو حمله کنید به کانون به مروز و… حمله کنید و بگید بیسوادن و …
      خوب اگر بیسواد هستن که شما جذر این بیسوادها هم محسوب نمیشوید!!!
      ما بر خلاف شما توهین ننیکنیم میگیم سعی کنید ،تلاش کنید انشاالله بتواتید اون ۴ سال دانشگاه را دنبال کنید

      1. محسن عزیز عوامانه برخورد نکن. کارنامه هایی که اقای بهارلو (مسولی از کانون مرکز) پخش کرده بی اعتبار و بدون سندیت هست. اگه ضرب و تقسیم ساده بلد باشی، متوجه میشی که سالهای قبل، ۷۰ هزار شرکت کردند، ۷ هزارتا گرفتند، الان ۸۲ هزار شرکت کننده داریم باید با همون نسبت ۱۰ هزار نفر بگیرن. تا حالا کجا کانونها اومدن ۲۰۰۰ تا گرفتن که الان بار دوم باشه که کانون مرکز وکلا تخلف کرده و به بهانه نمره خام ۲۰۰۰ تا گرفته؟ رقابت بین ۸۲ هزار فارغ التحصیل حقوقه و ۱۰ هزار تا باید انتخاب بشن.

        1. اقا شما مگ نمیگین اینا بیان میشن وکیل بیسواد من به شما میگم نگران نباشین مردم عقل دارن بلدن بیسواد از کم سواد تشخیص بدن هر کی کاربلد باش کار بیشتری میگیره و یه فضا رقابتی بین وکلا میشه که همه سعی میکنن علمشون به روز کنند مگ الان مردم پیش کسایی که تخصص کافی ندارن در سایر کارها میرن؟؟؟

          1. ملت باید از خیل عظیم وکیل دنبال وکیل خوب و باسواد بگردند؟؟
            نهادی مثل کانون وظیفه داره وکلای خوب گزینش بکنه، حالا بعدش نوبت به مردم میرسه بیان بهتر رو برای پرونده‌شون انتخاب کنند.
            بنده‌خدایی که کارش افتاده به دادگاه و هزارجور اعصاب‌خردی داره تازه باید دنبال تحقیق و تفحص یه وکیل باشه؟؟

  4. بحث رقابت نیست
    کم سواد کم سواد هست اصلا وارد رقابت نمیشود.
    بحث این هست که افراد کم سوادی که حتی نمره ۵ نمیتوانند کسب کنند با اجبار وارد شوند و ابروی بقیه را ببرند. همین قبول نشدن انها موجب رفتن آبروی حقوق دانان و دانشگاه و … شده است بیشتر صحبت نکنید که آبروی نظام را خواهید برد.
    دوستی میگوید کارنامه ها… یک مقدار فکر کنید شرایط ندارید. وقتی چند سال هست موفق نمیشوید چه نتیجه ای باید عادلانه گرفت؟؟؟
    به هر حال کسی موافق رقابت و ورود و… نیست
    ولیکن بحث ما رقیب هست یعنی یک فرد با سواد

  5. باسلام… واقعا زشت، غیراخلاقی، دور از شآن و شخصیت هر انسان باشخصیت است که حقارت خود را و عقده آلود بودن عقاید و نیاتش را رسما در روزنامه ها و مجلات یادداشت کند و علنا و آگاهانه خود را در معرض بد و بیراه گفتن و شنیدن هزاران داوطلبی قرار دهد که روشن است بسیاری از آنان از شخص صاحبنظر حتما حتما بیشتر آگاهی و دانش حقوقی و ورزیدگی در امر وکالت دارند ، عزیز من انسان باشخصیت چطور حاضر به یه همچین معامله سخیف و ضعیف و زیانباری میدهد بابا والله بالله تالله شخصیت فرق میکند ای…‌شخصیت رو میگم ها تفاوت دارد و شغل و مغل و مدرک ایناهم تآثیری ندارد …شخصیت خیلی مهمه گاها میبینید یکی رفت فوق دکترا در پنج شش رشته رو هم گرفت ولی شخصیته همونطور لنگ و متزلزل و پریشان و کم جوهر و سبک سر ماند،، ….

  6. کانون وکلا اینهمه گردن کلفتی بسه، داری رسما مجرم میشی…کمی هم به قانون احترام بزار چون ناسلامتی مظهر اجرای قانونی … آبروی هرچی قانون گرا هست را بردی… سود کلان و حسابهای نجومی که از وکلای بدبخت تو حلقومتون میریختید دیگه بسهدیگه… خادمی کنید نه اربابی

  7. به نام حضرت حق

    با سلام و احترام

    جناب آقای کامیار،سخنانی بیان نفرمایید که خود را مضحکه عام و خاص فرمایید!
    قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از حقوق شهروندان تصویب شده و به قطعیت و لزوم اجرا هم رسیده است!
    پس به خاطر منافع صنفی خودتان سخنانی نگویید که مجامع حقوقدان، دانشجویان حقوق، و هم اساتید حقوق به سخنان شما به عنوان طنز اشاره کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا