اخبار کانون هاویژه

دکتر لیلا رئیسی : حضور نماینده حقوقی به جای وکیل در محاکم دادگستری فاجعه بزرگی را رقم خواهد زد

وکلاپرس- در دیدار اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان و مجمع نمایندگان استان اصفهان درباره مسائل مبتلابه نهاد وکالت از جمله قانون تسهیل و طرح نمایندگان حقوقی و … بحث و گفت و گو شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با همراهی تعدادی از اعضای هیات مدیره و کمیسیون پارلمانی کانون وکلای اصفهان و سایر همراهان با حضور در جلسه روز پنج شنبه (۱۶ تیر) مجمع نمایندگان استان اصفهان که در محل شرکت پالایش نفت اصفهان برگزار شد ، پیرامون مسائل و چالش های نهاد وکالت و مسائل استان اصفهان به بحث و تبادل نظر با نمایندگان استان پرداختند.

پروسه تربیت وکیل کارآمد بسیار با اهمیت است

دکتر لیلا رئیسی در ابتدای سخنان خود گفت: بسیار خرسندم که بعد از چهار سال توانسته ایم در مجمع نمایندگان استان حضور داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهمترین وظیفه ای که قانون بر عهده کانون وکلا گذاشته، تربیت وکیل است. وکیل دادگستری با جان، مال و ناموس مردم در ارتباط است و وظیفه اش دفاع از حقوق انسان هاست، بنابراین باید مهارت، دانش و اخلاق حرفه ای را به طور کامل بیاموزد. او در ادامه افزود: پروسه تربیت وکیل کارآمد بسیار با اهمیت است و بر همین اساس است که ما از شغل مقدس وکالت صحبت می کنیم. قانونگذار حکیم به دلیل شرایط خاص حرفه وکالت برای وکیل مواردی را در نظر گرفته که در صورت قصور از جانب وی با احکام سنگین مواجه می شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تاکید کرد: در کانون وکلا دو هدف اساسی را دنبال می کنیم که هدف اول دفاع از حقوق افراد در بعد فردی و هدف بسیار مهم دیگر که شاید سال ها به آن توجه نشده بود مسئله حقوق عامه است.

وکالت های تسخیری استان را بسیار بیش از وظیفه ای که قانونگذار مشخص کرده است انجام می دهیم

وی به فعالیت های کانون وکلای اصفهان در زمینه خدمت رسانی به مردم استان نیز اشاره کرد و گفت: تمام وکالت های تسخیری استان را حتی بسیار بیش از وظیفه ای که قانونگذار مشخص کرده است انجام می دهیم و بر عهده گرفته ایم. هر وکیلی به موجب قانون باید در سال ۳ پرونده تسخیری را بپذیرد، اکنون بر اساس آمار ما شاهد ارجاع حتی ۹ پرونده تسخیری در برخی شهرستان ها برای هر وکیل هستیم. در کنار پرونده های تسخیری، پرونده های معاضدتی نیز وجود دارند که کانون وکلا ساختمانی را برای این امور در نظر گرفته و موسسه معاضدت مشغول خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم است که در این موسسه هر فردی احساس کند به مشاوره حقوقی نیازمند است می تواند از خدمات حقوقی رایگان بهره بگیرد.

کانون وکلا بدون همکاری با دادستانی نمی تواند مسائل محیط زیستی را پیگیری و به ثمر برساند

او افزود: در کنار این موارد در خرداد ماه سال گذشته به دلیل اهمیتی که مسائل حقوق عامه نظیر محیط زیست، خشکسالی زاینده رود و …. داشت به دادگستری و دانشگاه آزاد اصفهان پیشنهاد عقد یک تفاهمنامه داده شد و در اجلاس سراسری سال گذشته اسکودا این تفاهمنامه را امضا کردیم و کارگروهی در همین زمینه تشکیل دادیم که در حال حاضر به صورت تخصصی به مسئله آب زاینده رود می پردازند.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در خصوص پیگیری های این کانون در زمینه محیط زیست استان نیز گفت: محیط زیست اولویت اول مردم اصفهان است. از سال ۹۲ یکی از مهمترین دغدغه های کانون وکلای اصفهان پیگیری معضلات این حوزه بوده و هست. بزرگترین اجلاس را در زمینه محیط زیست برگزار کردیم که از دستاوردهای آن مطرح شدن مباحث حقوقی حقابه های حوضه آبریز زاینده رود بود. در آن اجلاس متخصصین این امر به بحث و تبادل نظر پرداختند. یکی از شاخه های کمیسیون حقوق بشرکانون را به بحث محیط زیست اختصاص دادیم و همچنین در زمینه آلودگی محیط زیستی برخی کارخانجات اطراف اصفهان مصوبه ای را در هیات مدیره کانون وکلای اصفهان تصویب و به موجب آن آمادگی کامل خود را برای پیگیری این موضوع اعلام کردیم. ذکر این نکته ضروری است که کانون وکلا بدون همکاری با دادستانی نمی تواند مسائل محیط زیستی را پیگیری و به ثمر برساند.

کلینیک تخصصی حقوقی خانواده را برای خدمت رسانی به شهروندان افتتاح کردیم

دکتر رئیسی همچنین خاطر نشان کرد: در راستای خدمت به شهروندان استان اصفهان ماه گذشته اقدام به افتتاح کلینیک تخصصی حقوقی خانواده با همکاری دانشگاه آزاد واحد اصفهان، استانداری و شهرداری کردیم که در این کلینیک حقوقی آموزش های تخصصی خانواده به اقشار مختلف مردم و مخصوصا نیازمندان ارائه می شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای اصفهان در ادامه و خطاب به نمایندگان استان به بیان مسائل و چالش های پیرامون نهاد وکالت پرداخت و گفت: مسئله ای که این روزها با آن مواجه هستیم و موجب گلایه شدید همکاران ما شده است و من به عنوان رئیس کانون وکلا مکلف هستم این گلایه را به نمایندگان استان اصفهان منتقل کنم، طرح هایی است که در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نهاد وکالت مطرح می شود. قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یکی از همان قوانینی است که مورد انتقاد کانون های وکلاست.

یک وکیل است که درک می کند ایراد یک قانون از کجاست

او ادامه داد: در همه کشورهای توسعه یافته تخصص گرائی نقش پر رنگی در توسعه و پویائی جامعه دارد و هیچکس نمی تواند اهمیت و ضرورت تخصصگرائی را نادیده بگیرد. بنابراین از قانونگذاران انتظار می رود در حوزه های تخصصی با متخصصین آن حوزه مشورت کنند. در تمام جوامع جهانی و از جمله ایران بیشترین کسانی که با حوزه قانون و آئین نامه سر و کار دارند قضات و وکلا هستند زیرا محل طرح چالش های قوانین در لابه لای کتاب ها و کتابخانه نیست و در دادگستری هاست. یک قاضی می تواند درک کند که یک قانون چه ایراداتی دارد و یک وکیل است که درک می کند ایراد یک قانون از کجاست.

قانون تسهیل در اولین تجربه خود دچار مشکلات عدیده ای شده است

رئیس کانون وکلای اصفهان افزود: گلایه ما این است که چرا نمایندگان از ابتدا با مطرح شدن طرح تسهیل و مواردی که مربوط به کانون های وکلا بود آن را از طریق کمیسیون جهش تولید مجلس پیش بردند و چرا اساسا کمیسیون حقوقی، قضائی مجلس ورود نکرده است؟ چرا از کانون های وکلا مشورت خواهی نشد؟ در موارد نادری هم که نظر کانون ها اخذ شده اساسا به آن توجهی نشده است. در کانون وکلای اصفهان بارها با نمایندگان استان تماس گرفتیم و نظرات تخصصی را با ارائه آمار بیان کردیم و متاسفانه توجهی به این نظرات کارشناسی نشد.

بیشتر بخوانید:

دکتر رئیسی همچنین تصریح کرد: هم اکنون قانون تسهیل در اولین تجربه خود دچار مشکلات عدیده ای شده است. آیا به این نکته توجه شده که حدود ۱۰ هزار وکیل پذیرفته شده را با چه امکاناتی می توان تربیت کرد؟ وکیلی که تربیت و آموزش لازم را ندیده باشد به حقوق مردم، مصالح کشور و دستگاه قضا آسیب می رساند.

رئیس عنوان کرد: من به عنوان رئیس یکی از بزرگترین کانون های وکلای کشور عنوان می کنم که کانون وکلای اصفهان در بسیاری از زمینه ها پیشرو بوده است، کارآموزانی که توسط کانون اصفهان پذیرفته می شوند که تعدادشان زیر ۳۰۰ نفر است، کارآموزی آنها به دلیل کمبود زیرساخت در دادگستری با مشکلاتی روبرو بوده است. سوال این است که جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر فقط در یک نوبت آزمون با این زیرساخت ها و امکانات می توانند دوران کارآموزی را به درستی طی کنند؟ علاوه بر آن حدود ۱۰ هزار نفری که ذکر شد، ما سه نوبت آزمون دیگر در سال ۱۴۰۱ پیش رو داریم. مرکز مشاوران یک آزمون دیگر برگزار خواهد نمود و کانون وکلا نیز با توجه به تعویق افتادن آزمون سال ۱۴۰۰ و نیز الزام برگزاری آزمون ۱۴۰۱ در سال جاری مکلف به برگزاری دو آزمون می باشد.

حضور نمایندگان حقوقی به جای وکلا در محاکم دادگستری فاجعه بزرگی را رقم خواهد زد

او ادامه داد: مسئله دیگری که نهاد وکالت را با چالش جدی مواجه خواهد کرد، حضور نمایندگان حقوقی به جای وکلا در محاکم دادگستری است که فاجعه بزرگی را رقم خواهد زد. یک وکیل باید تحت نظارت کانون وکلا فعالیت کند تا در صورت انجام تخلف از مر قانون مورد پیگیری قرار گیرد. نماینده حقوقی چطور بدون آموزش و مهارت و نظارت می تواند سرنوشت مردم را دست بگیرد؟ نماینده محترم حقوقی از چه طریقی مهارت وکالت را به دست آورده است؟ حرفه وکالت یک حرفه عملی است و تنها با مطالعه چند کتاب حقوقی نمی توان وکیل خبره و توانمند شد. چه کسی به تخلفات احتمالی نماینده حقوقی رسیدگی خواهد کرد؟ ما از نمایندگان مجلس که دلسوز مردم هستند انتظار داریم که به این موارد توجه کنند.

بیشتر بخوانید:

وی در خاتمه ضمن گلایه از فضایی که علیه وکلا در جامعه ایجاد شده گفت: جوی که علیه کانون های وکلا ایجاد شده است منصفانه نیست. وکلا از مردم و دلسوزان این کشور هستند. کانون وکلا و نظام حقوقی کشور یک سرمایه بزرگ ملی است و ما انتظار داریم که نمایندگان محترم، نگاهی منصفانه به حرفه وکالت و وکلا داشته باشند. اگر اصول و شالوده های این نهاد مدنی دیرینه دستخوش تغییرات غیراصولی شود در آن صورت قطعا به حقوق مردم و دستگاه قضایی، آسیب های غیر قابل جبرانی وارد می شود.

در زمینه قوانین مربوط به حوزه نهاد وکالت بعضا از متخصصین مشورت خواهی شد اما عمل نشد

در ادامه جلسه وکیل شهرام محقق دولت آبادی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان نیز در سخنانی ضمن اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس گفت: مقام معظم رهبری همواره به قانونگذاران و نمایندگان تاکید کرده اند که در قانونگذاری از نظرات کارشناسی متخصصان بهره مند شوند. اگر امروز ما در جلسه مجمع نمایندگان استان حضور داریم در راستای همین بحث است.

او افزود: اگر قرار است در هر حوزه ای قانونی تصویب شود باید از متولیان آن حوزه نظرخواهی و از تجربیات آنان استفاده شود. در زمینه قوانین مربوط به حوزه نهاد وکالت و کانون های وکلا بعضا از متخصصین مشورت خواهی شد اما عمل نشد. مشورت خواهی بدون عمل چه فایده ای خواهد داشت؟

زمان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ما عنوان کردیم که برخی مواد این طرح یک نظام و ساختار را تغییر خواهد داد و حتما نیازمند آئین نامه اجرائی است. اگرآئین نامه اجرائی برای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تنظیم کرده بودید امروز۱۶۵ نماینده نیاز نبود که بیانیه بدهند و منظور خود را از تصویب این قانون بیان کنند.

 بعد اجتماعی، حقوقی و قضائی و تبعات اجتماعی در طرح نمایندگان حقوقی نادیده گرفته شد

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان در ادامه گفت: اهمیت تربیت وکیل متخصص یعنی اینکه پرونده ایران درمجامع بین المللی توسط وکلای کانون های وکلا دفاع و رای به نفع ایران صادر شد. این یعنی دفاع از حقوق ملت، یعنی دفاع از حقوق عامه، اگر ما حساسیتی بر روند تربیت وکیل و نحوه آموزش وکلا داریم به دلیل همین موضوعاتی است که با حقوق یک ملت گره خورده است.

او افزود: در رابطه با طرح نمایندگان حقوقی که در مجلس دنبال می شود هم مجددا به نظرات وکلای متخصص توجهی نشد. در توجیه طرح نمایندگان حقوقی عنوان می شود که شرکت هایی که کارهای تجاری انجام می دهند توان پرداخت حق الوکاله را ندارند. اگر یک شرکت تجاری نمی تواند هزینه وکیل بپردازد پس مردم عادی چگونه می توانند حق الوکاله به وکلا پرداخت کنند؟ آیا این توجیه قابل قبول خواهد بود؟ نباید به عنوان قانونگذار تنها از بعد اقتصادی به مسائل نگاه کرد. بعد اجتماعی، حقوقی و قضائی و تبعات اجتماعی در این طرح نادیده گرفته شده است.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

یک دیدگاه

  1. همه فارغ‌التحصیلان رشته حقوق قرار نیست وکیل ، قاضی یا سردفتر بشن. کارشناس حقوقی هم از مشاغل خوب رشته حقوق هستش. اگه یه سازمانی بتونه یه کارشناس حقوقی تو رسته ی فنی تخصصی تربیت بکنه ، چه بسا بر اساس نیاز های حقوقی سازمان از یک وکیل دادگستری کار آیی بهینه ای داشته باشند. این واقعیت را فراموش نکنیم که به کار گماردن وکیل دادگستری در امورات متنوع حقوقی و غیر مرتبط یک سازمان نه با صرفه است و نه مقبول از طرف وکلای محترم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا