اخبارویژه

خبرگزاری فارس: “اعاده دادرسی اخیر نشان از رافت اسلامی دارد”

خبرگزاری فارس به نقل از یک "یک حقوقدان" تجویز اعاده دادرسی را از اختیارات رییس قوه قضاییه و نشانه رافت اسلامی دانست

وکلاپرس- خبرگزاری فارس به نقل از یک “یک حقوقدان” که از او با نام “عدالتی” یاد شده است تجویز اعاده دادرسی را از اختیارات رییس قوه قضاییه و نشانه رافت اسلامی دانست.

نقل اظهار نظر افراد گمنام تحت عناوین “حقوقدان” و “تحلیل گر”، بدون ذکر سابقه و وزن علمی و تخصصی ایشان ظاهرا به منظور اعتبار بخشی به مواضع این خبرگزاری انجام می شود.

طبق ماده ۴۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری، محکوم علیه حق دارد در صورت وجود یکی از جهات ذیل ماده ۴۷۴ همین قانون درخواست اعاده دادرسی کند.

بر این اساس درخواست اعاده دادرسی یک حق قانونی محکوم علیه است که بررسی آن طبق ماده ۴۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری در صلاحیت دیوان عالی کشور است و دستگاه قضایی مکلف به رسیدگی به آن می باشد.

دیوان عالی کشور در صورت احراز جهات اعاده دادرسی تکلیف به تجویز اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه هم عرض دادگاه صادرکننده حکم قطعی را دارد.

“حقوقدان” خبرگزاری فارس ظاهرا اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۴ را با اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ خلط کرده است، اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری یک نوع ویژه از اعاده دادرسی است که تنها در مورد خاصی رییس که قوه قضاییه حکم قطعی را خلاف بین شرع تشخیص بدهد انجام می شود

آن طور که در رسانه ها اعلام شده است، وکلای سه متهم حوادث آبان ۹۸ در این مرحله درخواست اعاده دادرسی عادی موضوع ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفر را تقدیم دیوان عالی کشور کرده اند

بیشتر بخوانید:

بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در صورت تشخیص خلاف بین شرع بودن رای قطعی، رییس قوه قضاییه اعاده دادرسی را تجویز می کند و در این مرحله نیز پرونده به شعب خاصی از دیوان عالی کشور ارسال می شود تا بر اساس نظر رییس قوه قضاییه رای را نقض و و رای مقتضی در ماهیت یا شکل صادر کند

اختلاف بارز اعاده دادرسی عادی موضوع ماده ۴۷۴ با اعاده دادرسی ویژه موضوع ماده ۴۷۷ اینجاست که در اعاده دادرسی عادی رسیدگی شعب دیوان صرفا در حد نقض رای قطعی است و پس از نقض پرونده برای رسیدگی مجدد و صدور رای به شعبه صادرکننده رای قطعی ارجاع می شود و این شعبه هیچ تکلیفی برای تبعیت از نظر شعبه دیوان عالی کشور ندارد.

ولی در اعاده دادرسی ویژه بر خلاف آنکه اصولا دیوان عالی کشور واجد صلاحیت رسیدگی ماهوی شناخته نمی شود، “شعب خاص” پس از تنفیذ توسط رییس قوه قضاییه هم از جهت شکلی و هم از جهت ماهوی به پرونده رسیدگی و رای صادر می کنند، و از این جهت باید از نظر رییس قوه قضاییه تبعیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا