دیدگاهویژه

توضیحات وکیل بابک پاک نیا از پرونده سه محکوم به اعدام حوادث آبان ۹۸

اگر آگاه نیستیم جو جامعه را ملتهب نکنیم

وکلاپرس ـ دکتر بابک پاک نیا ، وکیل متهمین پرونده حوادث آبان ماه ۹۸، به ارائه گزارشی درخصوص اخبار منتشره شده جدید در برخی خبرگزاری ها پرداخت.

به گزارش وکلاپرس ، وکیل بابک پاک نیا در کلیپ منتشر شده در حساب اینستاگرامی خود به ذکر پاره ای توضیحات جدید و تکمیلی ( ازجمله درخواست اعمال ماده ۴۷۴ و نه ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت که شرح آن در ادامه آمده است.

امروز خبرگزاری ها خبری درخصوص پذیرش اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور به نقل از وکلای پرونده حوادث آبان ماه ۹۸ منتشر کردند که لازم دانستم پیرامون آن توضیحات لازم را ارائه دهم.

تفاوت ماده ۴۷۴ و ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری

چهارشنبه گذشته پس از دسترسی به پرونده و مطالعه آن، فورا درخواستی مبنی بر اعمال ماده ۴۷۷ دادیم؛ زیرا مواردی خلاف بین شرع در پرونده ملاحظه شد که به نظر رسید می توان موضوع را از طریق رئیس قوه قضاییه پیش برد.

یک روز بعد با وکلای پرونده، آقایان تاج و میری و خانم مرادی، جلسه گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم بهتر است ابتدا درخواست ماده ۴۷۴ بدهیم. احساس کردیم بهتر است از همه شانس ها برای موکلین استفاده کنیم و اگر نتیجه نگرفتیم، به سراغ ماده ۴۷۷ برویم؛ باتوجه به مطالعه پرونده مواردی در پرونده وجود دارد که با ماده ۴۷۴ منطبق است. لذا درخواست به دیوان تقدیم شد و با پذیرش درخواست اعاده دادرسی موضوع در شعبه هم عرض رسیدگی خواهد شد. باتوجه به اینکه در پرونده مجازات سلب حیات داریم، با پذیرش درخواست اعاده دادرسی، خودبه خود روند اجرا متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه جوان محکوم به اعدام آبان ۹۸

لازم به ذکر است اعمال ماده ۴۷۷ درصورتی است که ما رای را خلاف بین شرع اعلام کنیم و درخواست خود را به قوه قضاییه بدهیم که درصورت پذیرش، رای متوقف و رسیدگی مجدد صورت می گیرد.

به نقض حکم اعدام امیدواریم

بابک پاک نیا درباره نقض حکم اعدام گفت: باتوجه به ادله موجود در پرونده به نقض حکم اعدام امیدواریم. لازم به ذکر است بابت اتهام سرقت، حکم اعدام صادر نشده بلکه مجازات اعدام به اتهام تحریق و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام و مجازات حبس درخصوص اتهام سرقت داده شده است. از آنجا که شاکی خصوصی هم رضایت داده است، دفاعیاتی در باب اتهام حبس نیز خواهیم داشت.

معتقدیم تناسب میان جرم و مجازات وجود ندارد و دلایل متعددی را در دادگاه ارائه خواهیم کرد. نواقص شکلی و ماهوی متعددی وجود دارد، ارکان مادی، معنوی و قانونی جرم محاربه و اقدام به قصد مقابله با نظام در پرونده محل تردید و اشکال است.

بیشتر بخوانید: اعدام سه متهم حوادث آبان و زیاده روی در کشتن

اگر آگاه نیستیم جو جامعه را ملتهب نکنیم

دیروز با موکلم از زندان تماس تلفنی داشتم و بسیار خوشحال بود و خبر حمایت های مردم به گوشش رسیده بود.

او درباره کسانی که از جزییات پرونده سه محکوم به اعدام حوادث آبان ۹۸ خبر ندارند گفت: اعتقاد داریم نباید به حواشی دامن بزنیم بلکه باید موضوع را از طریق علمی و حقوقی پیگیری کنیم. از قبل به ما اعلام شده بود که دسترسی به پرونده به وکلا داده خواهد شد و به وعده خودشان عمل کردند. لذا بهتر است قضاوت نکنیم، نفیا یا اثباتا اظهار نظر نکنیم.

اگر آگاه نیستیم جو جامعه را ملتهب نکنیم و صحبت های وکلا را به طور کامل مطالعه کنیم. خواهشمندم اشخاصی که سواد تخصصی و حقوقی ندارند و از پرونده مطلع نیستند، اظهار نظر نکنند.

اگرچه مشاهده شده که برخی اشخاص، موکلین را مستحق اعدام دانسته اند اما در رای هم آمده است که موکلین فاقد سابقه هستند و حرفی از تجاوز یا سایر جرایمی که به غلط در جامعه شرح می شود نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا