ویژهیادداشت

وکیل بابک پاک نیا: مطمئن هستم رای نقض خواهد شد

وکیل پاک نیا وکیل یکی از سه محکوم به اعدام حوادث آبان 98 پس از مطالعه بخشی از پرونده توضیحاتی ارائه داد

 وکلاپرس- وکیل بابک پاک نیا ، وکیل امیرحسین مرادی یکی از سه محکوم به اعدام در پرونده مربوط به حوادث آبان ۹۸، پس از آنکه پرونده برای مطالعه در اجرای احکام در اختیار او و وکلای دو محکوم دیگر قرار گرفت از طریق حساب اینستاگرام خود به تشریح برخی موارد مربوط به پرونده موکلش پرداخت.

امروز توانستیم پرونده را مطالعه کنیم

این وکیل دادگستری از مطالعه پرونده متهمان در اجرای احکام خبر داد و گفت: شنبه هفته جاری به ما قول مساعد داده شده بود که پرونده را جهت مطالعه در اختیار ما قرار دهند. به همین منظور امروز به اجرای احکام مراجعه کردیم و خوشبختانه به قولی که داده شده بود عمل شد و بی نهایت از رئیس اجرای احکام دادسرای اوین سپاسگزارم.

وی ادامه داد: مطالعه پرونده به اتمام نرسیده است و یک یا دو جلسه دیگر نیاز داریم تا به دادسرای اوین مراجعه کنیم. بنابراین از این پس برای دسترسی به پرونده نگرانی نداریم.

اقدامات قابل اجرا در مرحله اجرا احکام

پاک نیا درمورد فرایند اجرای حکم گفت: نکته مهمی که در این پرونده وجود داشت، نگرانی ای بود که از صحبت سخنگوی محترم قوه قضاییه برای برخی ایجاد شده بود. اگرچه وی به ارسال پرونده به اجرای احکام آن اشاره کرده بود اما برخی گمان کردند به این معناست که سریعاً اعدام صورت خواهد گرفت حال آنکه کسانی که سواد حقوقی دارند می دانند هر پرونده کیفری پس از قطعی شدن به مرحله اجرای احکام می رسد اما فرایند اجرا زمان بر است.

درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و اعاده دادرسی و ارسال پرونده به کمیسیون عفو و بخشودگی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این مرحله صورت گیرد.

مطمئن هستم رای نقض خواهد شد

وکیل بابک پاک نیا با ابراز امیدواری نسبت به روند پرونده پس از ایجاد امکان دسترسی وکلا به پرونده گفت: جای نگرانی در مورد اجرای سریع حکم نیست و با ایراداتی که امروز در پرونده دیدم مطمئن هستم که این حکم با حضور و دفاعیات مناسب وکلا توسط وکلای شریف عادل و مطلعی که در قوه قضاییه هستند نقض خواهد شد و تردیدی نداریم و منتظر انتشار خبر های خیلی خوب باشید.

بیشتر بخوانید:

برخی ایرادات پرونده

پاک نیا در ادامه شمن اشاره به مشاهده یکسری ایرادات افزود: با ایراداتی که در رسیدگی پرونده مشاهده کردم مطمئنم با حضور ما دفاعیات مناسبی صورت می گیرد و رای نقض خواهد شد. در قوه قضاییه قضات شریف، عاقل و باسوادی هستند اگر ایرادات ما را در نظر بگیرند رای نقض خواهد شد.

مهم ترین ایراد؛ عدم حضور وکیل در مرحله دادسرا

این وکیل دادگستری عدم حضور وکیل در مرحله دادسرا را مهم ترین ایراد دانست و گفت: از جمله ایراداتی که در همین یک جلسه دریافتیم می توان به عدم حضور هیچ وکیلی در مرحله دادسرا اشاره کرد. بر اساس قانون در پرونده‌هایی که مجازات اعدام و حبس ابد دارد، حضور وکیل در مرحله تحقیقات ضروری است. حال آن که از میان سه متهم فقط امیرحسین مرادی وکیل داشت که من وکالتش را بر عهده داشتم اما اجازه دخالت در پرونده به من داده نشد.

وی افزود: علاوه بر این وکلای تسخیری که خبرگزاری میزان به آن اشاره کرده بود در مرحله دادگاه اضافه شدند. بنابراین وکیل تعیینی به جز من در پرونده وجود نداشت و به من نیز اجازه دخالت داده نشده بود. من حتی در آخرین جلسه اخذ دفاع حضور نداشتم و در کیفرخواست نیز اسم من نیامده است. به نظر می رسد همین یک نقص برای نقض رای کفایت کند

وی ضمن تاکید بر عدم وقوع هیچگونه استعفا یا عزل افزود: لازم به ذکر است هیچ گونه عزل یا استعفایی در خصوص وکالت من صورت نگرفته بود و به طور غیرقانونی به جلسه دادگاه دعوت نشدم. این که قانونگذار مقرر می دارد اگر متهم بیش از یک وکیل داشته باشد حضور یک نفر کافیست فرع بر ابلاغ صحیح است.

پاک نیا ضمن اشاره به این نکته که ایرادات فاحش دیگری نیز در پرونده وجود دارد گفت: اگر پرونده توسط یک قاضی مستقل و با دانش بررسی شود، قطعاً به نقض رای خواهد انجامید.

مصطفی نیلی وکیل خودخوانده نبود

این وکیل دادگستری ضمن ابراز ناراحتی از برخورد سخنگوی قوه قضاییه درمورد خودخوانده خواندن مصطفی نیلی عنوان کرد: تاریخ اخذ وکالت آقای نیلی اسفند ۹۸ بود و صحبت های سخنگوی محترم قوه قضاییه در مورد او درست نبود. وقتی او را به زندان راه نمیدهند چطور وکالت بگیرد؟. بنابراین و وکیل خود خوانده نبوده اما او را راه ندادند که در فرجام خواهی شرکت کند.

هیچ گونه اتهامی از لحاظ حمله با سلاح گرم وجود ندارد.

وی درخصوص اتهامات وارده در پرونده اظهار کرد: لازم به ذکر است در مورد اصل اتهام ها هیچ گونه اتهامی از لحاظ حمله با سلاح گرم وجود ندارد. علاوه بر این هیچ مستندی در خصوص سوزاندن بانک و شهرداری به جز اقاریر متهمان و فیلم های داخل گوشی آنها وجود ندارد. قطعاً با چک کردن دوربین بانک ها می توان به واقعیت ماجرا دست یافت‌. در مورد حضور این متهمان در حوادث آبان ماه شکی نیست اما آنان اراذل و اوباش و سابقه دار نیستند.

عدم تناسب میان جرم و مجازات

وکیل بابک پاک نیا ضمن اشاره به اصل تناسب میان جرم و مجازات افزود: با مطالعه پرونده تناسبی میان جرم و مجازات نمی‌بینم

یک دیدگاه

  1. میدانم که افرادی مثل وکیل پاک نیا نیازی به گفته های امثال من ندارند. اما به شما غبطه میخورم. شما و امثال شما تاریخ را می سازید. جرثومه ها یی که ناعادلانه قضاوت می کنند در پشت عدد صفر تاریخ محو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا