یادداشت

ثبت عطر به عنوان اختراع ممکن است؟

نگاهی به قوانین ایالات متحده آمریکا

وکلاپرس– بسیاری از مخترعین عطرهای جدیدی خلق می کنند اما این پرسش قابل طرح است که آیا امکان ثبت عطری که ساخته شده است وجود دارد یا خیر؟

به گزارش وکلاپرس، حق ثبت اختراع در زمره حقوق مالکیت معنوی است که به مخترعان، انحصار اختراع را برای مدت زمان محدود معمولا ۲۰ سال از زمان ارائه درخواست ثبت اختراع می دهد.

ثبت عطر به عنوان اختراع ممکن است؟

باید بدانیم فقط ترکیب منحصر به فرد مواد تشکیل دهنده عطر را می توان ثبت کرد و امکان ثبت بوی خود عطر وجود ندارد زیرا در تعریف ثبت اختراع قرار نمی گیرد؛ به عبارت دیگر تنها ترکیب مواد تشکیل دهنده عطر را می توان ثبت کرد. در همین راستا یک سیستم طبقه بندی کامل ایجاد شده است که به ثبت اختراعات عطر می پردازد.

کسانی که عطرهای جدیدی را اختراع می کنند، اغلب به دنبال ثبت آن نیستند؛ زیرا بخشی از ثبت درخواست ثبت اختراع مستلزم افشای همه اجزای موجود در عطر است که ممکن است پس از مدت کوتاهی عمومی شوند. بنابراین بسیاری از سازندگان عطر خودشان تصمیم می گیرند عطر را ثبت نکنند تا مانع از عمومی شدن ترکیب آن شوند.

در گذشته عطرسازان بزرگ در این خصوص آنقدر احتیاط کردند و به دنبال ثبت عطرهای خود نبودند. اگرچه امروزه آنها دریافته اند که اختراعات دارای حقوق مالکیت معنوی مهمی هستند اما معتقدند این حقوق آن قدر مهم نیست که مواد و مقادیر دقیق مواد به کار رفته در عطر را که در تولید خطوط موفق آن نقش دارند، فاش کنند.

از نظر بسیاری از سازندگان عطر، افشای ترکیب و عناصر عطر منطقی به نظر نمی رسد و کار عاقلانه ای نیست؛ به خصوص اگر عطری واقعا منحصر به فرد و عملکرد تجاری موفقی داشته باشد.

حال اگر سازنده عطری قصد ثبت عطری با ترکیب جدید و منحصر به فرد داشته باشد، با این اقدام می تواند دیگران را از استفاده، ساخت و یا فروش عطری که مشابه آن باشد محدود کند.

قانون اسرار تجاری به تولیدکنندگان عطر اجازه می دهد از فرمول عطر خود بدون نیاز به افشای عمومی ترکیبات این فرمول محافظت کنند. با اجازه دادن به سازندگان عطر برای مخفی نگه داشتن فرمول، سازندگان عطر نباید نگران این باشند که سایرین از این فرمول برای ایجاد عطر مشابه و رقابتی استفاده کنند.

با ثبت اختراع یک عطر می توان از آن محافظت کرد؟

با ثبت اختراع طراحی یک عطر امکان حفاظت از آن وجود ندارد؛ زیرا ثبت اختراع طراحی از ظاهر زیبا و تزئینی یک شی محافظت می کند. از این منظر عطر تحت حمایت قانون ثبت اختراع قرار نمی گیرد زیرا عطر ظاهری ندارد که بتوان از آن محافظت کرد.

نکته جالب توجه آن که با ثبت اختراع طراحی از عطر داخل بطری نیز نمی توان محافظت کرد؛ اما اگر ظاهر آن منحصر به فرد باشد، بطری یا بسته بندی عطر می تواند با ثبت اختراع طراحی محافظت شود. البته برای این موضوع باید مخترع طرح مورد استفاده در بطری نیز باشید.

نحوه ثبت طراحی بطری عطر

ثبت اختراعات طراحی بسیار آسان است. برای بهره مندی از حقوق طراحی شیشه عطر، باید درخواست ثبت اختراع طراحی را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) تهیه و ثبت کنید. ثبت درخواست مستلزم رعایت تمام الزامات دفتر ثبت اختراع است.

هنگامی که دفتر ثبت اختراع مجوز طرح اختراع را صادر کند، دیگران از استفاده از طراحی بطری عطری که به ثبت رسانده اید محدود می شوند. این محدودید و حمایت به مدت ۱۵ سال از تاریخ ثبت درخواست اختراع در که دفتر ثبت اختراع خواهد بود.

با ثبت اختراع عطر می توان از علامت تجاری آن محافظت کرد؟

اگر برند عطری دارید که مشتریان از آن برای شناسایی شما به عنوان منبع عطر استفاده می کنند، می توانید با ثبت درخواست علامت تجاری در دفتر علائم تجاری از آن برند (نام یا لوگو) محافظت کنید. با ثبت علامت تجاری عطر خود در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا، نام عطر شما در سطح ملی محافظت می شود. علاوه بر این به شما امکان منع استفاده دیگران را از آن علامت تجاری (نام یا نشان) در ایالات متحده می دهد.

بر این اساس گر شخصی با زدن برچسب زدن علامت تجاری شما را نقض کند، می توانید از وی به دلیل نقض علامت تجاری شکایت کنید. در صورت موفقیت آمیز بودن دعوای شما، می توانید با صدور حکم دادگاه سبب توقیف فعالیت های فرد متخلف خود شوید.

اگر شخصی یک محصول بسیار محبوب و تجاری موفق اختراع کرده باشد، ارزش آن را دارد که از عطر آن با یک علامت تجاری محافظت شود. برای محافظت از رایحه عطر خود با علامت تجاری، باید نمونه ای از عطر به دفتر علائم تجاری ارسال شود.

هزینه ثبت اختراع عطر چقدر است؟

هزینه ثبت اختراع عطر بین ۵،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ دلار خواهد بود. بیشتر هزینه های مربوط به ثبت اختراع هزینه وکالت است که در تهیه و ثبت درخواست ثبت اختراع موثر نقش دارد. بخش دوم هزینه های مربوط به ثبت اختراع ناشی از هزینه هایی است که اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا از مخترعان دریافت می کند؛ هزینه های تشکیل پرونده، ثبت اختراع در مجموع تقریبا ۱۰۰۰ دلار است.

ضمنا اگر دفتر ثبت اختراع حق ثبت عطر را نیز اعطا کند، بسته به اندازه کسب و کار متقاضی ثبت اختراع، هزینه ای بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار نیز باید پرداخت شود. اگر دفتر ثبت اختراع درخواست ثبت اختراع را تأیید کند، سازنده باید هزینه نگهداری از ثبت اختراع را نیز برای عطر خود بپردازد. سه هزینه تعمیر و نگهداری باید در سال های ۳.۵ ، ۶.۵ و ۱۱.۵ سال انجام شود.

مهلت ثبت اختراع عطر

براساس قانون ثبت اختراع، مخترع هر نوع ماده باید درخواست ثبت اختراع خود را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا ظرف یک سال پس از افشای عمومی، فروش یا پیشنهاد فروش مخلوط عطر برای ثبت اختراع ثبت کند. اگرچه اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا این مهلت یک ساله را در نظر گرفته است اما سایر کشورها چنین نمی کنند اما از مخترعان می خواهند قبل از اعلان عمومی یا ارائه عطر برای فروش، درخواست ثبت اختراع خود را ثبت کنند.

آیا ثبت عطر نیازمند حضور وکیل است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا