یادداشت

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت فرایندی است که تقریبا تمام افراد بعد از فوت پدر، مادر یا دیگر افراد وابسته درگیر آن می‌شوند. برای جلوگیری از بروز مشکل در میان افراد، گواهی حصر وراثت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای گرفتن این گواهی نیاز به طی کردن یک سری مراحل انحصار وراثت دارید. به‌ علاوه باید مدارکی را نیز تهیه کنید. ما در این مطلب قصد داریم به طور کامل در مورد این موارد، همچنین تفاوت بین حصر وراثت و انحصار وراثت صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید با گروه وکلای پارسای همراه باشید.

تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت چیست؟

این دو عبارت هیچ تفاوتی در معنا با هم ندارند و برای هر دو یک روند قانونی طی می‌شود. یعنی برای انجام انحصار وراثت یا حصر وراثت باید یک سری اقدام انجام و مدارک را جمع آوری کرد تا فرایند آن انجام شود.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت نوعی گواهی است که توسط وراث از مراجع قضایی درخواست می‌شود. سپس مراکز مربوطه آن را در اختیار بازماندگان قرار می‌دهند. طی این گواهی تمام وراث، نسبتی که با متوفی دارند، سهمی که از ارث خواهند داشت و سایر مشخصات مشخص می‎شود. باید گفت اولین قدمی که وراث برای مشخص شدن تکلیف خود از اموال متوفی انجام می‌دهند، حصر وراثت است. پس متوجه شدید که انحصار وراثت با حصر وراثت تفاوتی ندارد.

نکات لازم اخذ گواهی انحصار وراثت

برای اخذ گواهی انحصار وراثت در سیستم حقوقی ایران، وصیت‌نامه (وثیقه‌نامه) یکی از مدارک مهم و اثرگذار برای تقسیم میراث و مدیریت مالی بعد از مرگ فرد شناخته می‌شود. وصیت‌نامه می‌تواند محدودیت‌ها و شرایطی را برای تقسیم میراث تعیین کند که باید به طور معتبر اجرا شوند. برای گرفتن گواهی انحصار وراثت باید مراحل زیر را انجام داد. البته میتوانید از موسسات حقوقی معتبر مانند گروه وکلای پارسای دراین رابطه کمک بگیرید.

مراجعه به دفتر املاک و اوراق اموال

پس از فوت فرد، افراد مشمول وراثت باید به دفتر املاک و اوراق اموال مراجعه کنند و تمام اموال و دارایی‌های فرد فوت ‌کرده را به عنوان دارایی‌های قابل تقسیم اعلام کنند.

تعیین وراث

دارایی‌ها و اموال فوت‌کرده بر اساس قوانین حصر وراثت اسلامی و قوانین مدنی ایران بین افراد مشمول ارث تقسیم می‌شوند. این تعیین بر اساس نسبت و رابطه‌های خویشاوندی مشخص می‌شود.

تقسیم میراث

پس از تعیین وراث، مراحل تقسیم میراث بر اساس نظام و اصول ارثی اسلامی انجام می‌شود و دارایی‌ها بین افراد مشخص ‌شده تقسیم می‌شوند. مهم است بدانید که انجام انحصار وراثت در ایران نیازمند پیروی از قوانین و مقررات ملی است. در صورت بروز مشکلات مربوط به میراث و ارثیه‌، بهتر است با کارشناسان حقوقی مورد اطلاعات مشورت کنید. به علاوه به این نکته نیز دقت کنید که تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت چیزی نیست و هر دو به یک معنا هستند.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

برای آنکه بتوان گواهی انحصار وراثت را دریافت کرد ابتدا باید اداره ثبت احوال تایید کند فرد فوت شده است. بعد از این اتفاق مرکز شناسنامه فرد را باطل و گواهی فوت آن را صادر می‌کند. سپس وراث فرد باید به شورای حل اختلاف که در نزدیکی محل اقامت فرد متوفی قرار دارد، مراجعه کنند. بعد از این مرحله مدارک لازم را به این مرکز ارائه دهند و از آن درخواست گواهی حصر وراثت کنند.

لازم به ذکر است برای درخواست گواهی انحصار وراثت نیاز نیست که حتما وراث مراجعه کنند بلکه هر فردی که ذینفع است، به‌عنوان مثال حتی طلبکاران نیز برای گرفتن این گواهی نیز می‌توانند اقدام کنند. همچنین باید گفت وجود تنها یک فرد (چه وراث و چه ذینفع) برای امضا و درخواست گواهی کافی است.

بعد از آنکه فرایند درخواست کامل شد، دادگاه مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس این درخواست را در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی ثبت می‌کند تا در صورتی که کسی اعتراض یا شکایت دارد، خواسته خود را بیان کند. بعد از گذشت یک ماه در صورتی که مشکلی وجود نداشت، گواهی مورد نظر انتشار پیدا می‌کند. البته امروزه با پیشرفت اینترنت امکان درخواست آنلاین گواهی انحصار وراثت نیز وجود دارد. باید اشاره کرد که تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت هیچ چیز نیست. پس اگر به جای کلمه انحصار وراثت، حصر وراثت شنیدید تعجب نکنید؛ زیرا این کلمه یک معنی دارند.

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت

برای درخواست گواهی انحصار وراثت نیاز به یک سری مدارک دارید؛ این مدارک عبارت‌اند از:

  • گواهی فوت فرد مورد نظر
  • شناسنامه باطل‌شده فرد فوت شده
  • کارت ملی او
  • شناسنامه تمامی وراث
  • کارت ملی تمامی وراث
  • استشهادیه (که توسط مرکز اسناد رسمی به اضافه گواهی امضا توسط سردفتر، تنظیم شده است)
  • وصیت‌نامه (در صورتی که نوشته شده باشد)

وجود تمامی مدارک بالا برای گرفتن گواهی مورد نیاز است.

هزینه درخواست انحصار وراثت چه قدر است؟

باید گفت هزینه انحصار وراثت به طور کلی مقدار بالایی نیست اما با هزینه وکیل و چاپ در روزنامه افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید حتما قبل از درخواست گواهی به این نکات دقت کنید.

فرایند انحصار ورثه برای خانه به چه صورت انجام می‌شود؟

اگر هدف انحصار وراثت خانه است بعد از مرگ فرد مورد نظر با وجود حضور همسر در خانه، فرزندان می‌توانند از خانه ادعای ارث کنند. مگر اینکه فرد در وصیت‌نامه اشاره کرده باشد که همسرش تا زمانی که زنده است می‌تواند در این خانه زندگی کند و فرزندان بعد از مرگ او می‌توانند خانه را بفروشند و بین خودشان تقسیم کنند.

اگر فرد فوت شده قبل از مرگش مقداری از خانه را به نام فرزندان یا همسر خود زده باشد، تقسیم و فرایند انحصار ورثه فقط برای دونگ‌هایی از خانه انجام می‌شود که به نام شخص خاصی نیست. نکته دیگری که باید در رابطه با خانه گفته شود این است که اگر ملک قابل افراز نباشد و نتوان آن را بین وراث تقسیم کرد. باید خانه را به فروش برسد و پول آن را میان افراد وارث تقسیم کنند. به طور کلی اگر شرایط برای شما پیچیده شد بهتر است از یک وکیل خبره در این زمینه کمک بگیرید. اگر به جای کلمه انحصار وراثت کلمه حصر وراثت را شنیدید باید بدانید تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت هیچ چیز خاصی نیست و این دو به یک معنی هستند.

وظایف وکیل انحصار وراثت چیست؟

یک وکیل متخصص علاوه بر اینکه مشاوره بسیار عالی در اختیار موکل خود قرار می‌دهید. به‌علاوه او را در دست‌یابی به مدارک و ادله درست در جهت انحصار وراثت کمک می‌کند. نکته دیگری که در رابطه با وکیل وجود دارد این است که تفاوت حصر وراثت با انحصار وراثت را برای موکل خود می‌شکافت.

انتخاب یک وکیل درست و متخصص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به این دلیل که امکان دارد آگاهی از قانون یا موضوع جدید می‌تواند فرایند انحصار ورثه را به طور کلی تغییر دهد. اما اگر وکیل مجرب نباشد ممکن است همه چیز خراب شود. به‌علاوه در حین این فرایند مشکلی نیز به وجود بیاید می‌تواند به خوبی آن را برطرف کند. پس حتما قبل از انتخاب وکیل به این موضوع دقت کنید.

طبق مطالب موجود در متن متوجه شدید که فرایند انحصار وراثت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و زمان می‌گیرد. برای گرفتن آگهی حصر وراثت نیاز است مراحلی را پشت سر بگذارید و مدارکی را نیز تهیه کنید. همچنین اگر به مشکلی برخوردید گرفتن وکیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما باید دقت داشته باشید که تخصص وکیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته دیگری که در این متن متوجه شدید تفاوت حصر وراثت و انحصار وراثت بود که چیز خاصی نیست و هر دو به یک معنی هستند.

گروه وکلای پارسای با آدرس سایت https://parsaylawyers.com با تجربه چندین ساله می‌توانند بهترین مشاوره و خدمات در این زمینه در اختیار شما قرار دهند. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شرکت و گرفتن مشاوره تمایل دارید از سایت دیدن فرمایید و سوالات مورد نظر خود را با مشاوران مطرح نمایید.

می‌توانید برای بازدید از سایت گروه وکلای پارسای و استفاده از خدمات مشاوره رایگان آن همین حالا از طریق نشانی parsaylawyers.com اقدام کنید و یا با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۵۴۷۶۹۹ تماس حاصل فرمایید.

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    مطلب خوبی بود ولی یه بخش از مطلب اشتباه بود. این قسمت👇
    ((مگر اینکه فرد در وصیت‌نامه اشاره کرده باشد که همسرش تا زمانی که زنده است می‌تواند در این خانه زندگی کند و فرزندان بعد از مرگ او می‌توانند خانه را بفروشند و بین خودشان تقسیم کنند. ))

  2. باسلام
    غلط ننویسیم!
    متاسفانه به این مطلب که گواهی حصر وراثت اشتباه است و باید گواهی حصر ورثه نوشته اشاره نشد.
    و صد تاسف که مقنن هم اشتباه کرده!
    اساسا وراثت که قابل حصر نیست این ورثه است که قابلیت انحصار دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا