یادداشت

آرای مراجع و هیأت انتظامی دانشگاه آزاد و سایر موسسات خصوصی قابل اعتراض در دادگاه حقوقی است

یادداشت دکتر عیسی امینی

وکلاپرس ـ عیسی امینی در یادداشتی درباره صلاحیت دادگاه های حقوقی برای رسیدگی به اعتراض در خصوص آرای مراجع و دادگاه‌های انتظامی دانشگاه آزاد و سایر موسسات خصوصی استدلال کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عیسی امینی(رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز) در یادداشتی با عنوان «تحلیلی بر صلاحیت» ۴ استدلال و استناد درباره صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های حقوقی به آرایی که از سوی هیأت های انتظامی موسسات خصوصی (همچون دانشگاه آزاد اسلامی) صادر می‌شود، ارائه کرد.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است اواخر دی ماه سال گذشته، این وکیل دادگستری از تعلیق خودش و دکتر جلیل مالکی (رئیس سابق کانون وکلای مرکز) از تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی(واحد تهران مرکز) خبر داده بود.

وی درباره این یادداشت خود بیان کرد: اینگونه چالش های استدلالی که محور دفاعیات بنده در بحث صلاحیت دادگاه های حقوقی نسبت به دعوی ابطال رای مراجع انتظامی دانشگاه آزاد علیه اینجانب و همکار شریف بنده بوده است، نه تنها موجب تحلیل مباحث در این مورد و موارد مشابه می گردد بلکه ممکن است به حقوق شهروندی و آگاهی مردم شریف و همکاران دانشگاهی دادخواه نیز یاری رساند.

متن یادداشت و استدلال این استاد دانشگاه به شرح زیر است:

۱- آرای محاکم حقوقی به شرح بالا، به ویژه رأی دیوانعالی کشور بیانگر آن است که اعتراض به آرای هیات های انتظامی موسسات خصوصی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی قابل اعتراض نزد دادگاههای حقوقی است. زیرا حسب اصول ۳۴ ، ۱۵۹ و ۱۶۶، اصل بر حق دادخواهی مردم نزد دادگستری است و احراز صلاحیت دادگاه مستلزم «اثبات» نیست و تشخیص صلاحیت نیز بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.

۲ – حسب آرای متعدد شعب و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعتراض به این آراء در صلاحیت دیوان عدالت اداری نبوده و شعب دیوان عدالت صرفاً صالح بر رسیدگی به اعتراض به آرای انتظامی مراجع و دانشگاههای دولتی است. لذا قبح «استاندارد دوگانه اجازه نمی دهد که آرای انتظامی دانشگاهها و مؤسسات دولتی قابل اعتراض در مرجع قضایی دیوان عدالت اداری باشد ولی آرای مراجع انتظامی دانشگاه آزاد اسلامی نزد هیچیک از مراجع قضایی قابل ترافع .نباشند به عبارتی هیچ توجیهی وجود ندارد که این دانشگاه خود را محق در قطعی تلقی نمودن آرای داخلی خود به طور استثنائی بداند

۳- دانشگاه آزاد به استناد مصوبه مورخ ۱۲/۰۶/۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی مراجع خود را قطعی میداند حال آنکه بنابر مراتب ذیل و با تمسک به رأی اخیر شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور این استنباط مردود است:

اولاً: حسب اصل ۱۵۹ قانون اساسی تعیین صلاحیت دادگاه با قانون است و مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی مرجع تصویب قانون مجلس است.

ثانیاً: قانون از حیث مرجع مراحل و شرایط تصویب و تأیید متفاوت از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند

ثالثاً: برابر اصول مزبور و اصول ۹۱ و ۹۴ قانون اساسی مصوبات مجلس «قانون» بوده و در سلسله مراتب اعتباری ،قوانین تنها قانون فرادست بر مصوبه مجلس قانون اساسی کشور است.

رابعاً: در حقوق اساسی اصل بر صلاحیت ذاتی مجلس در امر قانونگذاری است مگر آنکه قانون اساسی استثنائاً متفاوت عمل کرده باشد. جالب آن است شورای عالی انقلاب نیز در هشتاد هشتمین مصوبه خود در تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۶۵ تأکید دارد مصوبات آن در حکم قانون است نه خود قانون به عبارتی تحت لوای قانون مجلس است نه همسان یا ناسخ آن.

خامساً؛ حق اشتغال ،مردم مبتنی بر اصل ۲۲ قانون اساسی و از حقوق بنیادین است و سلب آن ممکن نیست مگر به حکم قانون

سادساً: صلاحیت هیأتهای انتظامی در امر ترافعی است و در نتیجه سلب حق ترافع نزد مراجع قضایی سپردن قطعی قضاوت به مراجع اداری و سلب حق نظارت قضایی است که برخلاف اصول ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی است. دیدگاه مبتنی بر قاعدهی لزوم شناسایی حق ضمناً این استماع دعوا در امر اداری نیز است.

سابعاً: نظم و سلسله مراتب در میان موازین قانونی اجازه نمی دهد قواعد فرودست قواعد فرادست را دچار بی نظمی و اخلال در حق عمومی بسازد.

ثامناً: مبنای وضع و تأسیس شورای انقلاب فرهنگی و دستور تشکیل آن نمیتواند سلب حق ترافع حق نظارت قضایی و محدود سازی جایگاه قانون عادی کشور باشد و ورود آن نیز ذاتاً در چارچوب امور فرهنگی است. بویژه آنکه قضات صرفاً مکلف به اجرای «قانون» هستند و نه تنها میتواند مصوبه خلاف قانون را اجرا نکند بلکه مکلف به عدم اجراست.

۴- مقصود از این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر فرض محال آنکه آن را قانون تلقی نماییم قطعیت تصمیم دانشگاه در شئون تخصصی علمی آموزشی و پژوهشی بوده است نه احکام متضمن اخراج و تعلیق و سایر مجازات انتظامی دانشگاه آزاد اسلامی که با ماهیت ترافعی و سلب حق .است به ویژه آنکه در مقابل اذعان داشته باشیم که آرای سایر دانشگاهها، مؤسسات خصوصی کانونهای صنفی و ملی و غیره قابل اعتراض نزد مراجع قضاوتی هستند. از اینروست که رویه قضایی کشور چه در مورد آرا و تصمیمات مراجع دانشگاه آزاد و چه سایر مراجع شبه قضایی بر حق اعتراض معترض در یکی از مراجع قضایی کشور تأکید دارد. در پایان امیدوارم این دفاعیه کوتاه یاور مردم در حق ترافع قضایی در موارد مشابه باشد.

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. یعنی واقعا صدها هزار کارمند و استاد و میلیون ها دانشجوی این دانشگاه به حال خود رها شده اند؟ و هیچ مرجع تظلم خواهی ندارند؟ عجیب است و به هیچ عنوان زیبنده نظام عدل اسلامی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا