یادداشت

سؤالاتی از سازمان سنجش درباره تعویق مجدد آزمون وکالت

به قلم وکیل علی مندنی پور

وکلاپرس- رییس کانون وکلای فارس، کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به تعویق مجدد آزمون وکالت در روزهای منتهی به برگزرای آزمون یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر علی مندنی پور، رییس کانون وکلای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، در واکنش به تعویق مجدد آزمون وکالت در روزهای منتهی به برگزاری آزمون یادداشتی اینستاگرامی منتشر کرد.

بخش هایی از این متن در ادامه آمده است:

چه کسی پاسخ گو است؟

دو روز و چند ساعت مانده به برگزاری ماراتن نفس‌ گیر آزمون وکالت ۹۹ در حالی که تمامی برنامه ریزی ها به روال معمول چندین ساله از جانب سازمان سنجش آموزش کشور در جایگاه مُجری و اسکودا به نمایندگی از کانون های بیست و پنج گانه کشور در جایگاه کارفرما صورت پذیرفته است و مکان های برگزاری در ۳۰ مرکز تعیین و کارت ورود به جلسه به دست متقاضیان رسیده و عوامل اجرایی تعیین گردیده و همه چیز آماده برگزاری این آزمون چند ده هزار نفری در ساعت ۸ صبح جمعه ۲۲ اسفند ۹۹است،

به ناگاه قبل از ظهر ۱۹ اسفند با انتشار آگهی چند سطری غیرمنتظره ای در فضای مجازی، پاره ای از خبر گزاری ها و نیز “رسانه ملّی” از جانب روابط عمومی سازمان سنجش (مجری) و صد البته بدون هماهنگی، مشورت و رایزنی با اسکودا (کار فرما)، داوطلبانی را که برای دومین بار شاهد تغییر زمان این آزمون بوده اند، در بهت و حیرت فرو می بَرَد!

چند پرسش از سازمان سنجش

چند پرسش درباره این تصمیم استثایی و دیر هنگام و تبعات و آثارِ روحی و جسمی سنگینِ آن برزندگی فردی و اجتماعی شرکت کنندگان برایم پیش آمده که مایلم در جایگاه شهروندی دردمند با دست اندر کاران آزمون های سازمان سنجش و مسئولان بالادستی بهداشت و درمان کشور در میان گذاشته و پاسخی مستدل و شفاف دریافت نمایم.

پیشاپیش بگویم توجیه “حاد شدن انتشار بیماری و اعمال محدودیت بیشتر در اکثر استان ها از جانب سازمان سنجش درباره علت چرایی تغییر زمان برگزاری آزمون مورد نظر باتوجه به شرایط خاص کرونایی کشور و جایگاه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت شهروندان قابل درک و پذیرش است و جا دارد همه‌به رعایت رهنمودها و‌ دستورات آن ‌متعهد بوده و گردن نهیم.

بیشتر بخوانید:

آنچه باورش برایم چندان آسان نبوده و ذهن منِ نوعی و تا آنجا که می دانم، بسیاری از متقاضیان جوان این آزمون را سخت بخود مشغول داشته، نه نارضایتی ازتصمیم نسنجیده مسئولان در این ۴۸ ساعت مانده به آزمون که احساس تبعیض و برخوردهای گزینشی ناشی از آن است!

از خود می پرسم، مگر نمی شد، سازمان سنجش پیشتر “ضرورت تغییر شرایط برگزاری آزمون از قبیل اضافه کردن شهرها و حوزه های جدید” برای متقاضیان را لحاظ می کرد؟

چگونه است که برای دیگر آزمون ها این مهم را لحاظ کرده و چرا در آزمون وکالت این قاعده را که با پیاده کردن آن هم سلامت شرکت کنندگان بیشتر تامین می گردیده و هم هزینه کمتری بر آنها بار می شده نادیده گرفته؟

اگر به قول متن اطلاعیه، سازمان سنجش‌: “به لحاظ رعایت اصول فنی و اجرایی جهت تأمین الزامات وزارت بهداشت و عدم امکان اعمال آن ها در این بازه زمانی چاره ‌ای جز تعویق آزمون” نداشته پس با کدامین تمهیدات ایمنی قرار بوده، این جوانان را به کمین گاه کرونا گسیل گردند؟

از خود می پرسم چگونه است، سازمان سنجش توانایی لازم برای برگزاری آزمون دوره دکتری phd با حدود ۱۷۰ هزار نفر که بیش از ۷۰ درصد آن در آزمون چند روز پیش با رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور در آن شرکت کرده اند، آزمون ورودی قضاوت با جمعیتی بیشتر از آزمون وکالت و همچنین آزمون بزرگ چندصد هزار نفری استخدامی کشور را در همین دوره کرونایی داشته، ولی برای برگزاری آزمون وکالت هر بار شانه از بار این مسئولیت خالی کرده است؟

آیا در زمان برگزاری این آزمون ها کرونا با ما اعلام آتش بس داده بود؟

درد تغییر زمان چندباره آزمون وکالت برای داوطلبان از درد کرونا بدتر است

چه تفاوت فاحش و معناداری بین زمان برگزاری آزمون های یاد شده و آزمون وکالت وجود دارد؟

مگر نه این است که آزمون های مورد بحث همه از نظر تعداد جمعیت شرکت کننده بیشتر از جمعیت ۸۱ هزار و پانصد نفری آزمون وکالت بوده اند؟

 از کجا مطمئن باشیم وضع از امروز بدتر نخواهد شد و به علت جابجایی های نوروزی، پیک خطرناک تری در انتظارمان نباشد!

آیا برای لغو این آزمون مجری (سازمان سنجش) بنا به عرف و عادت و در چارچوب قرار داد منعقده با کارفرما (اسکودا)، نظر کارفرما را جویا شده و یا از قبل نشست و رایزنی در این باره داشته اند، اگر جواب مثبت است که اینگونه نبوده، چرا زودتر اطلاع رسانی نشده؟

راستی آنانی که این گونه “مصلحت اندیشی” کرده اند می دانند، چه صدمه روحی و جسمی سنگین و استرسی به این جوانان و خانواده هایشان از قبل این تصمیم وارد گردیده و چه مشکلاتی گریبان آنها را گرفته و می گیرد و چه سرنوشتی در انتظار شان است؟

آیا می دانیم با پیاده کردن چنین برنامه های نپخته ای با احساسات و آرزوهای ده ها هزار جوان و خانواده آنان بازی کرده ایم؟

بسیاری از این متقاضیان از یکی دو روز پیش به زحمت و با هزینه سنگین و با به جان خریدن خطر کرونا در شهرهای محل برگزاری آزمون مستقر شده و در یک کلام حاضر بوده اند کرونا و خطرات آن را به جان بخرند، اما از این بلاتکلیفی نجات پیدا کنند!

باور کنیم دردی که اینان در این چه کنم‌، چه کنم ‌ها و در این دوره برزخی (تغییر زمان آزمون از ۲۸ آذر به ۲۲ اسفند و هم اینک از ۲۲ اسفند به ۲۰ فروردین و ای بسا از ۲۰ فروردین به …) تحمل کرده و می کنند، از خود کرونا بدتر و مصیبت بارتر است!

منبع: اینستاگرام نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا