اخبار بین المللی

جوزپ بورل: در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای بودیم اما روسیه مانع‌تراشی کرد

وکلاپرس- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۸ فروردین) از «مانع‌تراشی» روسیه مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران درباره احیای برجام  خبر داد.

به گزارش وکلاپرس جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین) گفت مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران درباره احیای برجام در آستانه نهایی شدن بوده اما با «مانع‌تراشی» روسیه متوقف مانده است.

بیشتر بخوانید:

به نظر می‌آمد دو هفته پیش تقریباً به توافق رسیده بودیم

آقای بورل که روز دوشنبه پس از بازگشت از سفر خود به قطر در پارلمان اروپا حاضر شده بود، گفت: «به نظر می‌آمد دو هفته پیش تقریباً به توافق رسیده بودیم اما بعد روسیه وارد شد و مانع‌تراشی کرد.»

روسیه پیشتر در جریان مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده بود که غرب باید تضمین دهد تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو به خاطر جنگ در اوکراین به تجارت این کشور با ایران لطمه وارد نخواهد کرد. امری که باعث توقف گفتگوهای طرفین شد.

مسکو با این اقدام به دنبال اهرم فشاری بر غرب همزمان با عملیات نظامی خود در اوکراین است

آقای بورل با بیان اینکه مسکو با این اقدام به دنبال اهرم فشاری بر غرب همزمان با عملیات نظامی خود در اوکراین بوده، گفت: «روسیه همچنین به طور خاص می‌خواهد از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند چرا که با شروع تولید نفتی دوباره ایران، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا اضافه کرد: «این مایه شرمساری است که وقتی تا این حد به توافقی نزدیک هستیم به آن دست نیابیم. با این حال نمی‌توانم تضمین کنم که حتما به توافق خواهیم رسید.»

بیشتر بخوانید:

تردیدها از سوی آقای بورل درباره به سرانجام رسیدن توافق برجام پس از آن اظهار می‌شود که پیشتر در آخر هفته گذشته وی نسبت به حصول توافق در «چند روز آینده» ابراز خوشبینی کرده بود.

در حال حاضر ما مسائل دیگری داریم مثل وضعیت سپاه پاسداران در ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیگر موارد محل بحث گفت: «در حال حاضر ما مسائل دیگری داریم که بخشی از توافق اتمی به حساب نمی‌آیند بلکه به صورت جانبی مطرح هستند؛ مثل وضعیت سپاه پاسداران در ایران».

منابع نزدیک به مذاکرات پیشتر گفته بودند که یکی از مسائل مهم باقیمانده وجود نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا است و تهران می‌گوید تنها در صورتی حاضر به توافق می‌شود که مقامات آمریکایی سپاه را از چنین لیستی خارج کنند. جوزپ بورل با اشاره به کوشش‌ها برای رفع اختلافات باقیمانده گفت: «تیم‌های من بین تهران، وین و واشنگتن در حال رفت و آمد هستند تا راه حلی پیدا کنند.»

روز شنبه این هفته انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای مذاکرات با علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به تهران سفر کرده بود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته تاکید کرده است در صورتی که واشنگتن «رویکردی واقع‌گرایانه» داشته باشد حصول به توافق در سریع‌ترین زمان امکان‌پذیر است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا