اخبار بین المللی

دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری: روسیه فورا عملیات نظامی در خاک اوکراین را متوقف کند

وکلاپرس- قضات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در حکمی از روسیه خواسته‌اند فورا عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند.

به گزارش وکلاپرس دیوان بین‌المللی دادگستری در دستور موقت خود در پرونده اوکراین علیه روسیه اعلام کرد که روسیه متعهد است تمام عملیات نظامی خود را فورا در اوکراین خاتمه دهد.

شکایت اوکراین از روسیه به اتهام نسل کشی

دولت اوکراین با اشاره به کنوانسیون ژنو از روسیه نزد این دادگاه شکایت کرده بود که به بهانه “نسل‌کشی” در مناطق لوهانسک و دونتسک به اوکراین حمله کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری با توجه به درخواست اکراین مبنی بر صدور دستور موقت در قضیه منع و مجازات جنایت نسل‌کشی (اکراین علیه روسیه)، دستور موقت خود را با تاکید بر اثر الزام آور بودن آن صادر کرد.

۱۳ قاضی از ۱۵ قاضی رای مثبت دادند

 از مجموع ۱۵ قاضی دیوان به جز قاضی روس (گورگیان) و قاضی چینی (ژو) ۱۳ قاضی دیگر به دستور موقت دیوان مبنی بر “خاتمه فعالیت نظامی ارتش و همه نیروی مسلح نامنظم تحت فرماندهی‌ روسیه” رای مثبت داده‌اند.

دیوان در رای خود اعلام کرده که فدراسیون روسیه تضمین کند که هر واحد نظامی یا شبه نظامی، هر سازمان یا افرادی که ممکن است توسط آن هدایت یا حمایت شود، هیچگونه اقدامی در پیشبرد عملیات نظامی مذکور انجام ندهند.

بیشتر بخوانید:

همچنین به انفاق همه آرا تصویب شد طرفین از هرگونه اقدامی که ممکن اختلاف را تشدید یا حل و فصل آن را دشوارتر نماید،خودداری کنند.

البته از روسیه خواسته نشده درباره پیشرفت این خواسته‌ها گزارش دهد اما تعهدات قانونی بین‌المللی، روسیه را به پیروی از این حکم ملزم می‌کند.

دولت روسیه هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است

با این وجود دولت روسیه هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است. اما رئیس‌جمهور اوکراین این حکم را یک “پیروزی کامل” خوانده و گفته نادیده گرفتن این حکم توسط روسیه باعث منزوی شدن بیشتر این کشور خواهد شد.

شرح دقیقتر نظرات قضات دیوان بین المللی دادگستری به شرح زیر است:

  • ۱)با ۱۳ رای در برابر ۲ رای : فدراسیون روسیه فورا عملیات نظامی را که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در خاک اکراین آغاز کرده، متوقف کند.
  • ۲) با ۱۳ رای در برابر ۲ رای: فدراسیون روسیه تضمین کند که هر واحد نظامی یا شبه نظامی، هر سازمان یا افرادی که ممکن است توسط آن هدایت یا حمایت شود، هیچگونه اقدامی در پیشبرد عملیات نظامی مذکور انجام ندهند.
  • ۳) به اتفاق آرا: طرفین از هرگونه اقدامی که ممکن اختلاف را تشدید یا حل و فصل آن را دشوارتر نماید،خودداری کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا