اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

طرح تسهیل کسب‌و‌کار خوب است؛ به شرط آنکه وکالت چنان اشباع نشود که رفتارهای نامتعارف باب شود

نماینده زابل: با بیمه وکالت می‌توان دسترسی به وکیل را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد.

وکلاپرس- محمد سرگزی در گفت وگویی از مزایای بیمه وکالت گفت و طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار را تا آنجایی خوب دانست که منجر به اشباع حرفه وکالت نشود و تقدس این حرفه را به خطر نیندازد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایلنا، محمد سرگزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با ایلنا رتبه بندی وکلا، بیمه وکالت، نظارت بر آزمون گزینش وکلا و … را عاملی برای افزایش مراجعه مردم به وکیل برشمرد.

محمد سرگزی گفت: با توجه به جمعیت کشور و همچنین میزان پرونده های موجود در کشور تعداد وکیل در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر هست و این یکی از اصلی ترین دغدغه های نظام قضایی محسوب می شود.

 برای کاهش هزینه وکالت می‌توان بیمه وکالت را ایجاد کرد

این نماینده مجلس افزود: برخی این مساله را مطرح می کنند که مردم خود تمایلی برای وکیل گرفتن برای حل مشکلات حقوقی و قضاییشان ندارند، من هم این مساله را تایید می کنم اما باید دید دلیل اصلی این موضوع چیست؟ باید عرض کنم دسترسی به وکیل به دلیل همان کمبود وکیل و هزینه نسبتا بالای وکالت برای مردم کم است.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد: ما می توانیم این مشکل را با برخی طرح‌ها حل کنیم، برای مثال جهت کاهش هزینه های وکالت می توانیم طرح بیمه وکالت را ایجاد کنیم، یعنی مانند بیمه درمانی و پزشکی بیمه وکالت ایجاد کنیم که این سبب می شود مردم سهل تر و با هزینه کمتر به وکیل دسترسی پیدا کنند.

رتبه بندی وکلا در کاهش هزینه‌های دادرسی می‌تواند مفید واقع شود

دادستان سابق زابل در ادامه اظهار داشت: مساله بعدی بحث رتبه بندی وکلا است، یعنی اینکه وکلا را بر اساس میزان تجربه شان رتبه بندی کنیم،یعنی باید میان وکیل تازه کار و یک وکیل خبره تفاوت قائل باشم. در حال حاضر همه وکلا پایه یک هستند و تفاوتی میان وکیلی که یکسال وکیل شده با وکیلی که ۳۰ سال وکالت می کند، وجود ندارد. لذا این تفاوت در نرخ خدمات نیز دیده نمی شود؛ در حالی که اگر این نظام رتبه بندی برقرار شود، پرونده های ساده را می توانیم بر اساس همان رتبه بندی با هزینه پایین تر به وکلا سپرد. در حال حاضر چون این نظام وجود ندارد همه وکلا همه از یک قاعده تبیعت می کنند.اگر این نظام رتبه بندی ایجاد شود و بیمه وکالت نیز ایجاد شود قطعا علاقه مردم به داشتن وکیل بیشتر می شود.حتی داشتن وکیل خانواده مانند پزشک خانواده نیز رواج پیدا می کند.

همه نهادها آزمون گزینش خود را داخلی برگزار می‌کنند

وی در خصوص بحث خروج انحصار گزینش وکیل توسط کانون وکلا نیز گفت: این مساله یک اصل نیست چرا که همه نهادها آزمون گزینش را داخلی برگزار می کنند، مساله ای که باید به ان توجه داشت این است یک نهاد سومی بر خروجی و چگونگی و کیفیت آن نظارت کند. یعنی اینکه یک نهادی باشد که بر اجرای فرآیندی که برای گزینش تعریف شده نظارت کند.

بیشتر بخوانید:

طرح تسهیل مجوز کسب و کار خوب است به شرط آنکه…

عضو کمیسیون حقوقی مجلس همچنین در خصوص افزایش تعداد وکلا در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز بیان کرد: این طرح خوبی است به شرط آنکه مدتی بعد به مرحله ای از اشباع نرسیم که این حرفه وارد رفتارهای نامتعارف شود و قداست آن به خطر بیفتد.

سرگزی در خصوص تخصصی شدن کار وکلا نیز گفت: ما باید علاوه بر این که وکلا را رتبه می کنیم، طرح تخصصی کردن این حرفه را نیز اجرا کنیم، یعنی هر وکیل علاوه بر رتبه ای که دارد برای ورود به پرونده های مختلف قضایی نیز تخصص داشته باشد.  نتیجه تخصصی کردن حرفه وکالت، ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده هاست گه در نتیجه اجرای چنین طرحی، مردم راحت تر وکیل مورد نیاز خود را بر اساس پرونده ای که دارند پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: ما در نظام قضایی همانطور که قضاوت را تخصصی کرده ایم این روش را برای حرفه وکالت نیز اجرا کنیم، چرا که وکیل و قاضی دو بازوی اجرای عدالت هستند. بنابراین چنین روشی می تواند به اجرای عدالت کمک قابل توجهی کند. ما تاکنون به صورت سنتی در این بخش عمل کرده ایم و اکنون به یک به روز رسانی در حوزه وکالت نیاز داریم.

بیشتر بخوانید:

منبع: ایلنا

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    لطفا شکر خوردن رو بگذارید کنار و اینقدربا کلمات بازی نکنید ، کم مونده فارغ التحصیل رشته حقوق برای امرار معاش میان این سخنرانی ها و نقل پرانی شما بره دزدی کنه بسه دیگه .
    به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

  2. باسلام این نمایندهایکه داره این حرف رو میزنه مطمعنا خودش ذینفع انجام نشدن این طرح هست ازسن و سالش هم معلومه که کم تجربه هست لطفا گزارش روکه تهیه میکنید ازافراد اگاه ومطلع به این مسائل تهیه کنیدکه ارزش خوندن داشته باشه

  3. فقط حرفهای بی سرو ته و غیر فکری و غیر علمی. اقاجان شما برای اینکه وکالت اشباع نشه، مجانی و بدون ازمون به قضات و نمایندگان پروانه وکالت ندید. اصلا از دم نباید به کسی که قبلاشغل داشته پروانه داد حتی با آزمون، چه رسد بدون آزمون! ضمنا ۱۷ میلیون پرونده داریم که وکیل براشون کم داریم. ظرفیت رو بالا بکشید، به قضات و نمایندگان مجانی پروانه ندید به جوونها میدان بدید همه چیز درست میشه. اگر کسی ادعای تجربه یا سواد داره چرا از آزمون فراریه؟ بیاد مردونه آزمون بده تا ثابت کنه خیلی با سواده. با حرف زدن که نمیشه که. مشک آن است خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. اگرچه آزمون هم بدن با نگهبان و رییس حوزه امتحانات و کسانی که سوال بیرون میدن هماهنگ میشن رانت و لابی میکنن و نهایتا سوالها رو شب امتحان میخونن میرن امتحان میدن. توی این مملکت هیچ نهادی نیست که واقعا محکم به نفع جوونها باشه و سفت و سخت پارتی بازی نکنه..

  4. با اجرای این طرح لیسانسه بیکار تبدیل به وکیل بیکار خواهد شد. همین الانش اکثر وکلا بیکار هستند. ببین اجرای این قانون وکلا و لیسانسه ها رو بیچاره خواهد کرد. همین الان در کانون قزوین ۴۰۰ تا وکیل هنوز پروانه تمدید نکردن چرا چون پول تمدید ندارن چون انگیزه ندارن.

  5. نه اینکه الان اشباع نشده و درگیر رفتارهای نا متعارف نیست،حالا چندصدتا یا هزارتا وکیل کمتر بیشتر هیچ فرقی نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا