ویژهیادداشت

سه ویژگی زمان مناسب مشاوره حقوقی برای وکیل دادگستری

آیین همکاری وکیل و موکل (2) به قلم دکتر محمد کاظم عماراتی

وکلاپرس- در ادامه مجموعه یادداشت دکتر محمد کاظم عمارتی با موضوع آموزه‌هایی برای وکالت کم حاشیه، دومین بخش از این یادداشت درباره زمان و شرایط مشاوره حقوقی منتشر شد.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محمد کاظم عمارتی(مشاور رییس کانون وکلای خراسان) در دومین بخش از یادداشت خود به زمان پذیرش مراجعان برای مشاوره حقوقی پرداخته است.

این وکیل دادگستری در یادداشت اول خود سه ویژگی دفتر وکیل دادگستری برای ارائه خدمات مؤثر را یادآور شد و درباره مکان مشاوره حقوقی نکاتی را ارائه داد.بخش اول این یادداشت را در لینک زیر میتوانید مشاهده کنید:

آیین همکاری وکیل و موکل (۱)

در ادامه قسمت دوم یادداشت وی برای داشتن یک وکالت و مشاوره حرفه‌ای را خواهید خواند:

آیین همکاری وکیل و موکل (٢)
آموزه هایی برای وکالت کم حاشیه

در بخش پیشین، در باب آیین رایزنی با مراجعان، ابتدا به محل رایزنی پرداختیم و گفتیم خدمات مشاوره ی وکیل الزاما باید در دفتر ارائه شود، دفتر وکیل در طبقات ساختمان و در غیر همکف واقع و از اطاق مناسبی برای انتظار برخوردار و تابلوی معرف نام و شهرت وکیل و درجه وکالت او در بیرون و پروانه وکالت در داخل در محل دید مراجعه کنندگان باشد.

در ادامه، به مهم ترین نکات زمان رایزنی اشاره می کنم: زمان رایزنی

در باره زمان رایزنی، توجه به نکات زیر ضروری و مفید است:

١- دفتر وکیل باید همه روزه آماده پذیرش مراجعان باشد

به موجب بند ۳ ماده ۶۴ آیین نامه قانون وکالت مصوب ١٣١۶، دفتر وکیل باید روزانه، دست کم چهار ساعت برای پذیرش مراجعان باز باشد.

دکتر محمدکاظم عمارتی
دکتر محمدکاظم عمارتی

البته دیده شده است که برخی همکاران میانسال، به دلایلی مانند احساس خستگی و نیاز به استراحت، درگیر بودن با مشاغل دیگر، متمرکز نمودن امور وکالتی در روزهای خاص و یا به ندرت میل به شلوغ جلوه دادن دارالوکاله به انگیزه های متفاوت، زمان حضور خود در دفتر و پذیرش مراجعان را به سه روز در هفته مانند روزهای زوج یا فرد محدود نموده اند که افزون بر این که انطباقی با آیین نامه ندارد، می تواند موجب خستگی ایشان در روزهای حضور در دفتر شود و از کیفیت مشاوره، به دلیل فشردگی کار و از میزان رضایت مراجعه کنندگان به علت طولانی شدن زمان انتظار بکاهد.

٢- پذیرش مراجعان با تعیین وقت قبلی باشد

به جز در موارد ضروری، باید زمان رایزنی با متقاضیان و موکلان، از پیش با دفتر وکیل هماهنگ شده باشد و از رفت و آمدهای بی وقت و ناهماهنگ و به ویژه پذیرش موکلینی که در حین عبور از محدوده دفتر، هوس سرکشی و خبرگیری از روند رسیدگی به پرونده خود را نموده اند، پیشگیری شود.

تعیین وقت قبلی برای مراجعان، افزون بر این که به ساماندهی اداره دفتر کمک می کند، وکیل را برای پاسخ گویی به موکل و مرور پرونده او نیز آماده می سازد.

بیشتر بخوانید: منشور اخلاق حرفه ای وکالت کانون وکلای مرکز

همچنین در زمان تعیین وقت برای متقاضیان مشاوره، پرسش و‌آگاهی وکیل از موضوع مشاوره، به وکیل کمک می کند تا پیش از حضور شخص، مقررات مرتبط و دانش خود را در آن مورد بازیابی و به روز رسانی کند و با آمادگی بیشتر و بهتر، پاسخ گوی مشورت گیرنده یا موکل باشد.

٣- مشاوره در مدت متعارف به پایان رسد

جز در موارد خاص، در شرایط عادی، بیشتر مشاوره ها در بازه ی زمانی سی تا چهل و پنج دقیقه، قابل انجام است.

بنابراین، موضوعاتی که در این مدت به سرانجام نرسد، صرف نظر از دلیل آن، نیازمند تعیین وقت دیگری برای حضور فرد آگاه تر و ذینفع در دفتر، تکمیل و یا بررسی دقیق تر مدارک و منابع به وسیله ی وکیل یا مراجعه کننده است تا وکیل را خسته نسازد، از کیفیت نتیجه نکاهد و دارالوکاله را به محل اطراق بیهوده موکل تبدیل نکند.

منبع: کانال تلگرام دکتر عمارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا