رای

اعلام تخلف انتظامی وکیل دادگستری به سبب ذکر عبارت «مجتمعا و منفردا» در وکالتنامه

وکلاپرس- دکتر عبدالله خدابخشی با انتشار متن شکایتی درخصوص اعلام تخلف عدم حضور وکیل، گریزی به موضوع اقدام اجتماعی و انفرادی وکلای دادگستری زده است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عبدالله خدابخشی، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری، با انتشار متن شکایتی درخصوص اعلام تخلف عدم حضور یکی از وکلا در جلسه رسیدگی، به موضوع اقدام مجتمعا و منفردا وکلا پرداخته است.

این استاد دانشگاه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

عبارت «و» و «یا» (مجتمعا و منفردا) این اندازه کشش ندارد که سبب عدم استماع دعوا یا اعلام تخلف باشد.

حرف «و» گاه معنای وحدت دارد و گاه تغایر؛ گاه حرف عطف است و گاه نیست. در ادبیات عرب نیز دلالت بر تغایر دارد مگر منظور دیگری باشد.

عبارت مذکور در وکالت نامه، باید بر مبنای عرفی باشد و اگر هدف، استقلال و انفراد نبود، اساسا نیازی به ذکر احساس نمی شد و همین که اشاره کرده اند، محمول بر تغایر و استقلال است. یعنی وکلا به اجتماع و انفراد، هر یک، اختیار دارند.

بیشتر بخوانید:

متن شکایت ارسال شده به ریاست کانون وکلای دادگستری در ادامه آمده است.

موضوع: اعلام تخلف وکیل

به: کانون وکلای دادگستری …..

ریاست محترم کانون وکلای دادگستری …………

سلام علیکم

احتراما با عنایت به اعلام وکالت وکلای پرونده از …………………. نظر به اینکه نحوه اعلام وکالت از سوی وکلا به صورت مجتمعا و منفردا بوده است که این دو وصف متعارض یکدیگر هستند و چنانچه دو وصف تعارض نمایند، تساقط نموده و به اصل مراجعه می شود که حسب ماده ۶۶۹ قانون مدنی عمل بر عمل اجتماعی وکلاست.

بدین ترتیب اساسا اظهارات وکیل حاضر بدون حضور وکیل غایب قابلیت استماع ندارد. از طرفی صرف نظر از عدم قابلیت استماع اظهارات وکیل حاضر، حسب ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی تکلیف قانونی وکلای متعدد با حضور برخی از ایشان زائل و منتفی نمی گردد.

لذا مقرر است دفتر مراتب تخلف عدم حضور وکیل غایب را به مرجع مربوطه اعلام نماید. (وکیل متخلف آقای …….. عدم حضور در جلسه رسیدگی)

منبع: صفحه اینستاگرام دکتر خدابخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا