اخبار صنفیویژه

۴ بهمن یا ۲۴ ژانویه ؛ سالروز توجه جهان به وضعیت وکلای در معرض خطر / امسال: وکلای افغانستان

وکلاپرس- هر سال ۲۴ ژانویه مصادف با ۴ بهمن به عنوان روز وکلای در معرض خطر ( DAY OF THE LAWYER IN DANGER ) گرامی داشته می شود و وضعیت وکلای در معرض خطر یکی از کشورها مد نظر مجامع بین‌المللی قرار می‌گیرد.

به گزارش وکلاپرس، هدف از گرامیداشت این روز برجسته کردن وضعیت پر خطر حرفه وکالت در سراسر جهان است که شاغلین این حرفه به مناسبت دفاع از موکل، حقوق بشر و حمایت از حاکمیت قانون متحمل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

 وضعیت عجیب افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان

امسال نهادهای بین‌الملل دفاع از حقوق وکلا این روز را به وکلای کشور افغانستان اختصاص داده‌اند که پس از روی کار آمدن طالبان، به علت فعالیت های مشروع خود دچار مشکل شده اند. از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ وکلا هدف خشونت کلامی، جسمی، محرومیت و حذف فیزیکی قرار گرفته اند.

طبق آخرین اخبار با روی کار آمدن طالبان، انجمن وکلای مستقل این کشور منحل شد و طالبان پس از ادغام وکلا در وزارت عدلیه، وکلا را مجبور به شرکت مجدد در آزمون وکالت کرده تا از وزارت عدلیه مجوز فعالیت داشته باشند.

عدم امکان یا حتی ممنوعیت زنان برای انجام حرفه خود و الزام مردان به اخذ جواز جدید تحت کنترل وزارت عدلیه طالبان، فعالیت آزادانه حرفه وکالت را تضعیف کرده است.

پیشتر یکی از وکلای افغانستانی به وکلاپرس درباره وضعیت زنان وکیل در این کشور گفته بود: زنان تماما و رسما از وکالت جدا شده اند و اجازه کار ندارند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت ایران در یک سال گذشته

گفتنی است اگرچه وضعیت وکلای ایران در سال ۲۰۱۰ مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، با این وجود وکلای دادگستری در سال جدید با افزایش چشمگیر میزان خشونت و تضییق در امر دفاع روبرو شده‌اند.

قتل وکلا، ضرب و جرح با چاقو، آتش سوزی عمدی خودرو، تعلیق وکلا از اشتغال به حرفه وکالت و… از جمله مواردی هستند که در این مدت نسبت به سال‌های گذشته به نحو چشمگیری افزایش داشته است.

در جریان حوادث اخیر ایران نیز بیش از ۵۰ وکیل دادگستری با محدودیت‌هایی از قبیل بازداشت و ممنوعیت از حرفه وکالت روبرو شده اند که واکنش های بین المللی را به همراه داشته است.

آخرین اخبار وکلای در معرض خطر را در لینک زیر می توانید دنبال کنید:

وکلای در معرض خطر

علت نام گذاری روز وکلای در معرض خطر

۲۴ ژانویه سال ۱۹۷۷ چهار وکیل اسپانیایی به همراه یک کارمند، در محل کار خود توسط نئوفاشیست‌های اسپانیا به قتل رسیده و هشت نفر دیگر به شدت زخمی شدند، این حادثه به کشتار آتوچا معروف شد و بنای یادبودی برای وکلای کشته شده در میدان آنتونی مارتین مادرید ساخته شد.

از سال ۲۰۱۰ روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) به‌نام روز جهانی «وکلای در معرض خطر» (Day of Endangered Lawyer) نام‌گذاری شده‌است: زمانی برای انعکاس امنیت شخصی و حرفه‌ای وکلا در سراسر جهان.

هدف از این روز جهانی جلب توجه جامعه مدنی و مقامات دولتی به وضعیت وکلا در یک کشور خاص به منظور افزایش آگاهی در مورد تهدیداتی است که آنها در انجام حرفه خود با آن مواجه هستند. بنابراین این روز در سال های گذشته به کشورهایی از جمله آذربایجان (۲۰۲۱)، پاکستان (۲۰۲۰)، ترکیه (۲۰۱۹ و ۲۰۱۲)، مصر (۲۰۱۸)، چین (۲۰۱۷)، هندوراس (۲۰۱۶)، فیلیپین (۲۰۱۵)، کشور باسک/اسپانیا (۲۰۱۳) و ایران (۲۰۱۰) اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا