اخبار صنفی

یک فعال صنفی: وکلا از جانب اصحاب دعوی قدرتمند خصوصی و نهادهای دولتی در معرض آسیب قرار می‌گیرند

دبیر همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر از تهیه طرحی برای حمایت از وکلای در معرض خطر خبر داد.

وکلاپرس- کورش استوار سنگری، دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر در این همایش با اشاره به عوامل تهدید کننده وکلا و نهاد وکالت بر لزوم حمایت حقوقی از وکلای در معرض خطر تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس همایش “بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر” پنجشنبه گذشته مورخ ۲۲ تیر ماه به میزبانی کانون وکلای منطقه فارس در سه پنل تخصصی با حضور میهمان داخلی و خارجی به دو صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

وکلا به عنوان بخشی از جامعه که خدمات عمومی ارائه می‌کنند نیازمند حمایت‌های خاص حقوقی هستند

 کورش استوار سنگری، دبیر علمی این همایش در تشریح فلسفه برگزاری این همایش گفت: در کشور ما وکلا در معرض مخاطرات گوناگونی مانند حمله، جرح، احضار، بازداشت و مانند اینها قرار می‌گیرند که باید این آسیب‌ها شناسایی و مورد توجه قرار بگیرند و نهایتاً راه حلی برای آنها ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

او با بیان اینکه وکلا به عنوان بخشی از جامعه که خدمات عمومی ارائه می‌کنند و در معرض خطر هستند، نیازمند حمایت‌های خاص حقوقی هستند؛ اظهار کرد: منظور ما این نیست که اگر وکیلی به دلایل شخصی دچار مخاطراتی شد مورد حمایت قرار گیرد؛ بلکه منظور این است که اگر وکیلی به دلیل انجام وظایف حرفه‌ای خود با چالش ها و مخاطراتی مواجه شد قانون از او حمایت کند.

وکلا معمولاً از دو موضع آسیب می‌بینند

به گفته استوار سنگری، وکلا معمولاً از دو موضع آسیب می‌بینند که یکی اصحاب دعوی قدرتمند خصوصی و دیگری نهادهای دولتی است که می توانند وکلا را به دلیل پیگیری پرونده‌های خاص تحت فشار قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر با اشاره به اینکه قانون شأن قاضی و وکیل را یکسان می‌داند؛ اما در عمل چنین چیزی مصداق ندارد، عنوان کرد: واقعیت این است که قضات و وکلای مستقل در معرض آسیب‌ها و تهدیدهای جدی هستند.

ارائه طرحی برای حمایت از وکلای در معرض خطر

او، بر ضرورت توجه جامعه و مسئولان به آسیب‌ها و خطراتی که وکلا را تهدید می کند تاکید و خاطرنشان کرد: طرحی برای ارائه به مجلس تهیه و تدوین شده تا براساس آن الحاق سه تبصره به قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی (مصوبه ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام) به منظور حمایت از وکلا مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دبیر علمی همایش بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر با انتقاد از اینکه برخی مصوبات و قانونگذاری‌ها به تضعیف نهاد کانون وکلا می‌انجامد، بیان داشت: یکی از چالش‌هایی که حرفه وکالت را از حوزه تخصصی خود خارج می‌کند راه‌اندازی سامانه اخذ مجوزهاست که باعث می شود علاوه بر کمرنگ شدن نقش کانون، وکالت نیز از حالت تخصصی خود خارج شود.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. متاسفانه نهاد وکالت روز به روز دچار مشکل شده و با طرحها و لوایح گوناگون دایره عملکرد کانون های وکلا تنگ تر میشود وجود بیکاری یا کم کاری در طیف گسترده ای از وکلا و لجاجت برخی از نمایندگان مجلس در افزایش ظرفیت کانونها از دیگر چالشهای وکلای دادگستری است .تبلیغات سو اصحاب دعوا و نیز رسانه ها هم مزید بر علت است .رسانه ها در این خصوص باید اطلاع رسانی مفید داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا