گفت و گوویژه

نگاهی به ضرورت تشکیل کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر و چگونگی عملکرد آن

حمایت از وکلا قبل، حین و پس از خطر موضوعیت و طریقیت دارد

وکلاپرس- وکیل محمدصالح نقره کار ضمن تشریح جزئیات ایجاد کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر اسکودا، پیشنهاد معرفی گزارشگر ویژه را مطرح کرد.

به گزارش وکلاپرس، چهل و هشتمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای دادگستری خوزستان در شهر اهواز برگزار شد. یکی از مهم ترین تصمیمات این نشست، بررسی تشکیل کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر بود.

وکیل مستقل مهم ترین نماینده کانون وکلای مستقل

 محمدصالح نقره کار، دبیر پنل حمایت از وکلای در معرض خطر، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به تشریح جزئیات این پنل و چرایی ضرورت تشکیل این کمیته پرداخت و گفت: نمی توان از مزیت استقلال کانون وکلا سخن گفت اما از رکن تحقق پذیرنده آن (وکیل مستقل) دفاع اثربخش نکرد. وکیل مستقل مهم ترین نماینده کانون وکلای مستقل در ایفای وظایف حرفه ای و تکالیف قانونی به منظور تضمین حقوق بشر و آزادی های اساسی و در رأس آن، حق دفاع شهروندان است.

او ادامه داد: در نشست اخیر اهواز، موضوع حمایت از وکلای در معرض خطر مطرح و عنوان شد که ملازمه شعار استقلال وکیل با حمایت از وکلای در معرض مخاطرات ضروری است؛ چرا که وکیلی که برای مبارزه با فساد و تضمین و توسعه حقوق بشر و شهروندی اهتمام دارد، بایستی توسط هیات مدیره کانون های وکلا مورد حمایت قرار گیرد.

نمی شود داعیه استقلال کانون های وکلا داشت اما به اسباب لازم آن بی توجه بود

نقره کار افزود: یکی از محورهای تخصصی چهل و هشتمین نشست کانون های وکلای ایران، تمرکز بر وضعیت پیگیری وکلای در معرض خطر بود. در نشست هیات عمومی مدیران کانون ها مقرر شد تشکیل کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر به شورای اجرایی اتحادیه کانون های وکلای ایران واگذار شود تا ضمن ایجاد کمیته و دبیرخانه فعال در اسکودا، به صورتی سیستماتیک و منسجم، زمینه و ساختار عملکرد اثربخش و مداخله حمایت گرانه کانون ها فراهم گردد. با این قید که فارغ از بروکراسی یا محافطه کاری و بصورتی مسئولانه و موثر بتوانند در سطح منطقه ای و ملی از وکلا حمایت بایسته و سزاوار نمایند.

دبیر پنل حمایت از وکلای در معرض خطر گفت: هدف از ایجاد این کمیته، ریاست راهبردی کانون های وکلا و ترویج مسئولیت اجتماعی و دفاع از وکلایی است که در این ساحت دچار تادیب می گردند. نمی شود داعیه استقلال کانون های وکلا را مطرح کنیم اما به اسباب لازم آن بی توجه باشیم. لذا برای اینکه وکلا بتوانند ایفای مسئولیت خطیر حرفه ای خود را به شیوه ای سزاوار به منصه انجام رسانند باید از تامینات حمایتی مکفی بهره مند باشند. سالانه وکلای زیادی با چالش سلب امنیت و ازادی و حتی سلب حیات مواجه می شوند. تدابیری لازم است تا وکلا اطمینان یابند در مسیر ایفای رسالت وکالتی و صنفی تحت حمایت قوای عمومی و کانون های وکلای دادگستری قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

او اظهار کرد: اگر از وکیل حمایت بایسته نکنیم و قوای عمومی در راستای تحقق پذیری حکومت قانون از وکیل حمایت نکند، وکیل با چه ابزار و سلاحی می تواند در برابر ناقضان قانون و حق گام بردارد؟ لذا معتقدم استقلال وکیل آن گاه تامین خواهد شد که علاوه بر شرافت ذاتی و انسانی و تخلق به اخلاق حرفه ای، قوای عمومی و کانون های وکلا نیز از او در مسیر ایفای تکالیف حرفه ای دفاع شایسته و سزاوار نماید.

قبل و حین و پس از خطر، حمایت موضوعیت و طریقیت دارد

این وکیل حقوق بشری ادامه داد: به امان خدا سپردن وکیل و بی توجهی به ضرورت های دفاع از وکیل، زمینه ای برای سلب حق و تزتزل جایگاه وکیل در مقام تضمین حکومت قانون و دفاع از حقوق اساسی و آزادی های بنیادین است. شعار ترویج مسئولیت اجتماعی و ادعای استقلال وکالت زمانی جامه عمل به خود می پوشد که وکیل مستقل را در فرآیند دادرسی منصفانه و تضمین حق، حمایت شود.

نقره کار درخصوص نحوه حمایت از وکیل افزود: قبل و حین و پس از خطر، حمایت موضوعیت و طریقیت دارد. پیگیری امر در مراجع قانونی و ارتباط با دادگستری و دادستان استان ها، تماس با خانواده و تدارک کمک های لازم، قبول وکالت، رایزنی با مسئولان مرتبط با موضوع، مواجهه با عوامل موجد خطر، اطلاع رسانی، هم اندیشی و مشارکت، مساعدت های نوبه ای یا مستمر مالی و از کار افتادگی موقت با ملاحظه ضوابط مجمع صندوق حمایت از جمله  روش های قابل ذکر به صورت تمثیلی است.

تشکیل کمیته حمایت از وکلای در معرض با فعالیت داوطلبانه و افتخاری

او در پاسخ به مرجع حمایتی این کمیته گفت: کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر مشتمل بر وکلایی است که به صورت داوطلبانه و افتخاری در این کمیته فعالیت می کنند. این کمیته توسط یک دبیر اداره می شود که در عین حال مسئولیت هماهنگی با کانون های وکلای سراسر کشور، و دعوت از وکلای داوطلب عضویت در کمیته را برعهده دارد. در هر کانون وکلای مستقل، کمیته مستقلی با همین عنوان و به همین منظور تشکیل می شود که در عین استقلال، با کمیته حمایت از وکلای اتحادیه به صورت هماهنگ و به کیفیتی هم افزا عمل خواهند کرد.

نگاهی به آمار وکلای در معرض خطر

این وکیل دادگستری با بررسی تطبیقی آمار وکلای در معرض خطر گفت: در ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ وکیل بازداشت یا زندانی شدند. ۵ وکیل به قتل رسیدند و بسیاری از وکلا در معرض تهدید مالی و خسارت قرار گرفتند. در دهه اخیر ۱۸ وکیل قربانی شده اند. در اسپانیا به سال ۱۹۷۷ دوازده وکیل، همزمان در محل کار خود به قتل رسیده یا زخمی شدند. در پاکستان به سال ۱۳۹۵ نیز ۲۰ وکیل کشته شده و رئیس کانون وکلای ایالت بلوچستان نیز در راه دادگاه هدف گلوله قرار گرفت. در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ وکیل در ترکیه در معرض بازداشت قرار گرفتند.

معرفی گزارشگر ویژه؛ گامی برای فرهنگ سازی و تبیین مخاطرات وکلا

نقره کار ضمن ارائه پیشنهاد معرفی گزارشگر ویژه گفت: معرفی یک گزارشگر ویژه وکلای در معرض خطر در اسکودا می تواند گامی برای فرهنگ سازی و تبیین مخاطرات وکلا و رفع چالش های مقدری باشد که روزانه به عنوان تهدید های بالقوه علیه وکیل جاری و تکرارپذیر است. گزارشگر می تواند فصلی یا نوبه ای یا سالانه وضعیت وکلا و شاخص های امنیت حرفه ای ایشان را منتشر و عوامل آن را تشریح کند و خطرات، علل و فاعلان خطرخیزی وکلا را مدام در رسانه ها افشا کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا