اخبار بین المللی

گزارش یک وکیل دادگستری ترکیه از وضعیت وخیم اقتصادی و عدم توانایی مالی برای خرید خانه

وکلاپرس- خرید خانه حتی برای صاحبان مشاغل حرفه‌ای طبقه متوسط در ترکیه نیز به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است. زیرا مشکلات اقتصادی آن کشور به شکل طوفانی کامل بر سر بازار مسکن سرریز شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از المانیتور یک وکیل دادگستری ترکیه از وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور و عدم توانایی مالی برای خرید خانه خبر داد.

“دریا کورت” که در استانبول به وکالت مشغول است می‌گوید که او و همسرش که در بخش خصوصی کار می‌کند برای خانه پس انداز کرده بودند و با اعلام تسهیلات وام در دولت اردوغان هیجان زده شدند. او می‌افزاید:”با این وجود، شادی ما کوتاه مدت بود. ما درآمد کافی برای استفاده از این بسته تسهیلاتی نداریم”.

بحران اقتصادی جاری ترک‌ها را از استخدام وکیل منصرف کرده

وام‌های نسبتا ارزان که توسط “رجب طیب اردوغان” رئیس جمهور ترکیه در تاریخ ۹ مه اعلام شد در بحبوحه آشفتگی بی سابقه در بازار مسکن ارائه شده است.

کورت گلایه می‌کند که بحران اقتصادی جاری ترک‌ها را از استخدام وکیل منصرف کرده موضوعی که مستقیما بر درآمد او تاثیر گذاشته است. کورت می‌افزاید او و همسرش در بهترین حالت ماهیانه حدود ۳۰۰۰۰ لیر درآمد داشتند. او می‌گوید که یک آپارتمان مناسب در منطقه سکونت شان (کوچوک چکمجه) در حدود ۳۰ کیلومتری مرکز شهر استانبول حداقل ۱.۷۵ میلیون لیر قیمت خواهد داشت.

همچنین “آلپر اوزکوک” پزشک و عضو هیئت علمی در بیمارستان دانشگاهی در آنکارا در زمره میلیون‌ها نفری است که حتی پس از دریافت تسهیلات وام نیز احساس می‌کنند خانه‌های مناسبی نخواهند داشت. او  اعلام کده است:”به عنوان یک پزشک با ۱۲ سال سابقه کار اکنون نمی‌توانم خانه‌ای در آنکارا خریداری کنم”.

قیمت مسکن در ترکیه طی یک سال افزایشی دو برابری داشته

قیمت مسکن در ترکیه طی یک سال افزایشی دو برابری داشته و از نرخ تورم کلی مصرف کننده پیشی گرفته است نرخی که در آوریل به میزان ۷۰ درصد افزایش یافت که عمدتا به دلیل کاهش شدید ارزش واحد پول ملی ترکیه (لیر) از سال گذشته بوده است.

داده‌های بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهند که قیمت خانه در ترکیه در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹۶.۴ درصد افزایش یافته و این نرخ در خانه‌های نوساز به بالای ۱۰۲ درصد رسیده است. در استانبول پرجمعیت‌ترین شهر آن کشور و گران‌ترین شهر از نظر مسکن، قیمت خانه در همان دوره افزایشی ۱۰۴ درصد داشت و به بیش از ۱۳۸۰۰ لیر (۸۶۴ دلار) در هر متر مربع رسید.

بر اساس داده‌ها قیمت اجاره بها در ترکیه نسبت به سال گذشته در ماه فوریه ۸۴.۲ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در استانبول، آنکارا و سومین شهر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا