اخبار کارآموزی وکالتویژه

گزارش‌هایی از حذف آزمون مرحله اول کارآموزی در مصوبه روز گذشته شورای اجرایی اسکودا

وکلاپرس _ روز گذشته، مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ نشست شورای اجرایی اتحادیه با حضور روسای کانون های وکلای استان ها به صورت حضوری و آنلاین در محل اتحادیه برگزار شد.

به گزارش وکلاپرس و بنا بر اطلاعات واصله، شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلا دادگستری ایران (اسکودا) در نشست روز گذشته خود، طی مصوبه ای اعلام کرد ۵۰ ساعت آموزش عملی در مرحله اول کارآموزی وکالت و آزمون پایانی این مرحله از اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال حذف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

با این وجود باید منتظر انتشار متن مصوبات شورای اجرایی اسکودا طی ساعات آینده ماند تا بتوان با قطعیت بیشتری درباره اصلاحات صورت گرفته صحبت کرد.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی در گزارشی از جلسه روز گذشته (۲۶ اسفند) شورای اجرایی اسکودا و مصوبه آن درباره اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال آورده است:

“امروز، مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ نشست شورای اجرایی اتحادیه با حضور روسای کانونهای وکلای استانها به صورت حضوری و آنلاین در محل اتحادیه برگزار شد.

نشست روز جاری اتحادیه با محورهای اساسی گزارش هیئت مذاکره کننده با قوه قضائیه پیرامون اتفاقات اخیر لغو انتخابات اسکودا و دادنامه شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات در خصوص شش نفر از اعضای هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و پرونده تعزیرات و اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه همراه بود.

در این نشست که بدلیل لغو پرواز هواپیمایی آتا از ارومیه به تهران ،جناب زانیار مینایی رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی از شرکت حضوری در نشست بازماند،به صورت آنلاین در نشست که از ساعت ۱۱ صبح الی ۱۷ به طول انجامید ،شرکت داشت و جناب ناصر الذین حسینی نماینده شورای اجرایی به صورت حضوری در جلسه حضور داشتند.

به نقل از ریاست محترم کانون وکلا ،مباحث سازنده ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در خصوص موارد مطروحه مواضع اساسی اتخاذ شد که در گزارش فردای شورای اجرایی بدان اشاره خواهد شد.

با توجه به اهمیت موضوع ، جناب اقای مینایی در خصوص مقرره اصلاح ماده ۵۴ اشاره نمود که علیرغم طرح مباحث عدیده پیشنهادی در خصوص تغییرات ماده ۵۴ آیین نامه ،اصلاح در چهارچوب اختیاراتی که به نماینده اتحادیه جناب دکتر کیانی داده شده بود ،بحث و بررسی صورت گرفت که در جمع بندی آنچه مدنظر قرار گرفت حذف آزمون از مرحله اول و حذف ۵۰ ساعت اموزش عملی در مراجع قضایی در مرحله اول بود که بنابر اکتفای آموزش عملی در همان مرحله دوم شد، کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی نیز به این مقرره رای مثبت داد.

لذا این متن جهت تایید فردا توسط نماینده مذاکره کننده جناب دکتر کیانی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

متن اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال:

ماده (۵۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵۴- کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در دو مرحله تحت نظر کانون، انجام می دهد:

مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت سه ماه با حداقل یکصد ساعت آموزش شامل پنجاه ساعت آموزش نظری و پنجاه ساعت آموزش عملی با حضور در مراجع قضایی؛ کارآموز در مرحله آموزش عملی در مراجع قضایی حضور می یابد و حداقل از ده پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می کند. در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به عمل آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز میشود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

مرحله دوم: کارآموز تحت نظر وکیل سرپرست تکالیف زیر را انجام می دهد:

الف- به مدت دوازده ماه، هفته ای یک روز در مراجع قضایی حضور می یابد و حداقل از چهل پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر و دوایر اجرای احکام حضور یابد؛

ب- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

پ- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

ت- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ث- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- کارآموزان در دوره دوم می توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده هایی که احکام آن ها قابل فرجام است یا مرجع تجدید نظر از احکام آن ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفرد یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۲- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می کنند، مدت دوره های فوق به نصف کاهش می یابد.

تبصره ۳- تهیه امکانات و برنامه اجرایی این ماده بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۲- ماده (۵۶) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵۶- کارآموز پس از طی مرحله اول ظرف یک هفته پس از اعلام کانون، وکیل سرپرست خود را با شرایط مقرر، از محل کارآموزی انتخاب و موافقت نامه وی را به کانون تسلیم می نماید. در غیر این صورت، رئیس کانون وکیل سرپرست را انتخاب و مراتب را برای اجرا ابلاغ می کند.

۳- ماده (۶۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۶۴- در صورتی که کارآموز در اختبار قبول نشود، یک نوبت تجدید دوره خواهد شد. در دوره تجدیدی، مرحله دوم ماده (۵۴) این آیین نامه تکرار و در صورت مردود شدن در دومین اختبار پروانه کارآموزی با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره ابطال می شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

۴- بند (۱۳) ماده (۱۲۲) به شرح زیر اصلاح می شود:

۱۳- چنانچه در مرحله اول کارآموزی و دوره های تمدیدی مربوط به آن، در امر وکالت مداخله کرده و یا در مرحله دوم کارآموزی، وکالت پرونده هایی را که از دخالت در آنها ممنوع است بپذیرد؛

بیشتر بخوانید:

‫۵ دیدگاه ها

  1. جلو پذیرشا دانشگاه ها موسسات رو بگیرین هرکی از ننش قهر کرده میاد بدون آزمون لیسانس حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا