اخبار کارآموزی وکالتویژه

متن اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری + تصویر اصلاحیه

ابراهیم کیانی: وکلا ظرف سه روز اعلام نظر کنند

وکلاپرس _ نائب رئیس اسکودا از وکلای دادگستری خواست تا ظرف مدت ۳ روز نظرات و پیشنهادات خود پیرامون اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال را ابراز کرده و برای اتحادیه ارسال کنند.

به گزارش وکلاپرس، وکیل ابراهیم کیانی با انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال (درباره مراحل کارآموزی وکالت)، از موافقت مسئولین معاونت حقوقی قوه قضائیه با متن منتشر شده خبر داد.

با این وجود نائب رئیس اسکودا از وکلای دادگستری خواست تا ظرف مدت ۳ روز نظرات و پیشنهادات خود پیرامون این اصلاحیه را ابراز کرده و برای اتحادیه ارسال کنند.

بیشتر بخوانید:

متن اصلاحیه ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال به شرح زیر است:

ماده (۵۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵۴- کارآموز در دوره کارآموزی، تکالیف زیر را در دو مرحله تحت نظر کانون، انجام می دهد:

مرحله اول: شرکت در جلسات سخنرانی علمی و کارگاه های آموزشی حوزه وکالت و کارآموزی به مدت سه ماه با حداقل یکصد ساعت آموزش شامل پنجاه ساعت آموزش نظری و پنجاه ساعت آموزش عملی با حضور در مراجع قضایی؛ کارآموز در مرحله آموزش عملی در مراجع قضایی حضور می یابد و حداقل از ده پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می کند. در پایان این مرحله، از کارآموز آزمون کتبی به عمل آمده و پس از قبولی، بلافاصله مرحله دوم آغاز میشود. در صورت عدم شرکت در آزمون یا عدم قبولی، این آزمون تا دو مرتبه دیگر قابل تکرار است. در صورت عدم شرکت یا عدم قبولی کارآموز در نوبت سوم، با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره، پروانه کارآموزی ابطال خواهد شد. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

مرحله دوم: کارآموز تحت نظر وکیل سرپرست تکالیف زیر را انجام می دهد:

الف- به مدت دوازده ماه، هفته ای یک روز در مراجع قضایی حضور می یابد و حداقل از چهل پرونده دارای وقت رسیدگی یا در حال رسیدگی، گزارش تهیه می نماید. کارآموز در این مدت باید در همه انواع مراجع قضایی اعم از شعب دادیاری و بازپرسی، دادگاه های حقوقی، خانواده، کیفری یک و دو، انقلاب، تجدیدنظر و دوایر اجرای احکام حضور یابد؛

ب- با معرفی کانون نزد وکیل سرپرست به آموزش و تمرین عملی امور وکالت بپردازد و گواهی ماهانه وکیل سرپرست را ارائه دهد؛

پ- در حداقل پنجاه ساعت جلسات سخنرانی علمی و کارگاه آموزشی حضور یابد؛

ت- امور محوله از سوی کانون را انجام دهد؛

ث- گواهی مربوط به انجام تکالیف را ارائه داده و پس از تأیید در کمیسیون کارآموزی، در اختبار کتبی و شفاهی شرکت کند.

تبصره ۱- کارآموزان در دوره دوم می توانند تحت نظر وکیل سرپرست، وکالت حداکثر تا پنج پرونده را در ماه قبول کنند. وکالت کارآموزان در پرونده هایی که احکام آن ها قابل فرجام است یا مرجع تجدید نظر از احکام آن ها دیوان عالی کشور است و یا پذیرش اعاده دادرسی کیفری، منفرد یا به همراه وکیل سرپرست و سایر وکلا ممنوع است.

تبصره ۲- در مورد کارآموزانی که طبق قانون نصف مدت مقرر کارآموزی می کنند، مدت دوره های فوق به نصف کاهش می یابد.

تبصره ۳- تهیه امکانات و برنامه اجرایی این ماده بر عهده کانون است که با هماهنگی دادگستری کل استان اقدام خواهد کرد.

۲- ماده (۵۶) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵۶- کارآموز پس از طی مرحله اول ظرف یک هفته پس از اعلام کانون، وکیل سرپرست خود را با شرایط مقرر، از محل کارآموزی انتخاب و موافقت نامه وی را به کانون تسلیم می نماید. در غیر این صورت، رئیس کانون وکیل سرپرست را انتخاب و مراتب را برای اجرا ابلاغ می کند.

۳- ماده (۶۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۶۴- در صورتی که کارآموز در اختبار قبول نشود، یک نوبت تجدید دوره خواهد شد. در دوره تجدیدی، مرحله دوم ماده (۵۴) این آیین نامه تکرار و در صورت مردود شدن در دومین اختبار پروانه کارآموزی با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره ابطال می شود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

۴- بند (۱۳) ماده (۱۲۲) به شرح زیر اصلاح می شود:

۱۳- چنانچه در مرحله اول کارآموزی و دوره های تمدیدی مربوط به آن، در امر وکالت مداخله کرده و یا در مرحله دوم کارآموزی، وکالت پرونده هایی را که از دخالت در آنها ممنوع است بپذیرد؛

 

‫۷ دیدگاه ها

  1. تعداد حداقل ۵پرونده یک نوع محدودیت میشه بهتره این اصلاح بشه، همچنین در این اصلاحیه مشخص نشده موارد آزمونی از مباحث کارگاه‌ها باید باشه یا همون منابع آزمون ورودی، همچنین بهتره ورود به مراجع قضایی در مرحله اول حذف بشه وبحای اون کارگاههای آموزشی افزایش پیدا کند.

  2. این نوع اصلاحات یک ابهاماتی داره که منجر به ایجاد بلاتکلیفی میشه.
    مثلا یک کانون مثل کانون بوشهر، مرحله اول (دو ماهه )کارآموزی کاراموزان آزمون ۱۴۰۲ رو به اتمام رسونده و ازمون رو هم برگزار کرده و مرحله دوم رو شروع کرده.
    به این ترتیب معلوم نیست که
    اگه اصلاحات شامل دوره این بخش از کاراموزان هم است یا خیر
    اگر است، تکلیف اون مدت ۱ ماهه اضافه شده به مرحله اول برای این کاراموزانی که مرحله اول رو تمام کردند چه میشه؟ اون پنجاه ساعت اموزش عملی در مرحله اول اصلاح شده رو چه باید بکنند؟
    به نظرمبهتر بود در شیوه برگزاری مرحله اول تغییری ایجاد نمی شد و مراحل دوم و سوم در هم ادغام می شدند.

  3. ماده ۶۴ اصلاحی با توجه به افزایش مدت تجدید دوره شرایط سخت تری به کارآموز تحمیل میکنه. ۷ماه دوره سوم در آیین نامه میشه ۱۲ ماه در آیین نامه اصلاحی پیشنهادی.

  4. با سلام
    ایراد وارده به ماده۶۴ این است که در صورت عدم قبولی در آزمون اختبار مرحله دوم کارآموزی که ۱سال می باشد مجددا تکرار می شود که این مسأله تالی فاسد بهمراه خواهد داشت و منجر به اجحاف در حق کارآموزان خواهد شد و بایستی به این نحو اصلاح میشد که در صورت عدم قبولی مجددا بعد از یک فرجه سه ماه در آزمون شرکت می نمود

  5. با سلام
    دوستان
    در اینکه اگر برای بار اول آزمون اختبار نمره ای قبولی کسب نشود،
    تجدید دوره میشویم،
    این هم باید اصلاح بشه،
    چرا که ممکن به هزار یک دلیل اتفاقی رخ دهد که شخص نتواند که آزمون خوبی را بدهد،
    بلکه باید دو یا سه بار فرصت بدهند ،
    تا به راحتی زحمات شخص از بین نرود و دوباره تجدید دوره بشود.

  6. بهتر بود بود ورود به مراجع قضایی تو دروه اول وجود نداشت چون تو دوره دوم هست، دوره اول بیشتر کلاس های آموزشی برگزار میکردن مخصوصا طی این دو سال اخیر که ازمون طبق طرح تسهیل برگزار شده دواطلبان ضعف علمی محسوسی دارن نسبت به سالهای قبل از تسهیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا