اخبار صنفیویژه

پژوهش روانشناختی درباره سلامت روان وکلای دادگستری و آسیب‌های حرفه وکالت+ سه پرسشنامه

وکلاپرس _ یک وکیل دادگستری پژوهشی درباره آثار روانی و اجتماعی حرفه وکالت ترتیب داده و در همین راستا ضمن انتشار سه پرسشنامه از وکلای دادگستری تقاضای تکمیل آن‌ها را کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل بهجت محمدنژادی ، دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، درحال انجام پژوهشی روانشناختی درباره آثار روانی و اجتماعی حرفه وکالت بوده و در همین راستا سه پرسشنامه منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

از آنجا که افزایش تکمیل کنندگان پرسشنامه، نتایج پژوهش را معتبرتر خواهد کرد، محمدنژادی از وکلای دادگستری درخواست کرده است تا در تکمیل پرسشنامه ها مشارکت کنند.

فراخوان شرکت و همراهی در پژوهش

در بخش هایی از فراخوان این وکیل دادگستری که روابط عمومی کانون وکلای آذربایجان غربی منتشر کرده، آمده است:

با درود و احترام در راستای انجام نخستین پژوهش صنفی گسترده جهت ارزیابی روانشناختی و اجتماعی پیامدهای حرفه وکالت بر همکاران گرامی از وکلای پایه یک دادگستری که عضو کانون های وکلای دادگستری در سراسر کشور هستند، درخواست میشود با مشارکت ارزشمند خویش و پاسخ دهی به سه پرسشنامه ی استاندارد در مسیر این پژوهش علمی همراهی کنند.

سه پرسشنامه ی مذکور مقیاس های استاندارد شده ی بین المللی با روایی و اعتبار بالا در حوزه ی روانشناسی هستند که پس از مطالعه و بررسی بیش از پنجاه مقاله ی معتبر علمی خارجی و داخلی توسط پژوهشگر انتخاب شده اند.

با پاسخگویی کامل همکاران گرامی و داده های این سه مقیاس امکان ارزیابی و تجزیه و تحلیل آماری پیامدهای روانشناختی شغل وکالت بر کیفیت زندگی حرفه ای وکلا از جمله میزان فرسودگی شغلی، اضطراب، استرس، ترومای جانشین با داده های دقیق و علمی به وجود می آید.

پرواضح است یافته های چنین پژوهش های علمی با داده های دقیق در مقایسه با اظهار نظر و حدس و گمانهای بدون پشتوانه علمی در مورد آثار روانی و اجتماعی حرفه وکالت به حدی ارزشمندتر است که در برابر فروکاستن جایگاه ارزشمند حرفه ی وکالت در دوران معاصر و قیاس مع الفارق آن با کسب و کار تاب آورده و قابلیت استنادهای مکرر علمی و صنفی را تا دهه ها داشته باشد.

بخاطر کاهش خطای پژوهشی و افزایش بار علمی پژوهش سه پرسشنامه با هم پوشانی بالا انتخاب شده اند.

سوالات پرسشنامه ها آسان است و در مجموع به پانزده تا بیست دقیقه زمان ارزشمند همکاران جهت پاسخ دهی نیاز است.

اخلاق حرفه ای وکلا و همچنین اخلاق پژوهشی ایجاب می کند هنگام پاسخ دهی دقیق ترین و صادقانه ترین پاسخ ها انتخاب شود.

علاوه بر تاکید بر رعایت این مهم اخلاقی در پژوهش شایان تعمق است که هیچ قضاوت ارزشی در نتایج مصاحبه ها و پرسشنامه ها و ارزیابی های روانشناسی به صورت شخصی وجود نداشته و میانگین داده ها تجزیه و تحلیل آماری خواهند شد.

سه پرسشنامه ی پژوهش به صورت مجزا از هم می باشد و همکاران می توانند با فاصله اندک پاسخگوی سوالات پرسشنامه ها باشند؛ اما با شروع به پاسخ دهی در هر پرسشنامه باید سوالات آن پرسشنامه تکمیل و ارسال شود.

پرسشنامه به نحوی تنظیم شده است که امکان برگشت به سوالات قبل و یا مشاهده ی سوالات بعد قبل از پاسخ دهی و رعایت ترتیب وجود ندارد، بنابراین از همکاران درخواست میشود در فراغت زمانی و آسودگی روانی شروع به مشارکت و پاسخ دهی نمایند پاسخنامه های ناقص از پژوهش خارج خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

پرســـــــــشنـــــــامه اول
پرســــشنــــامه دوم
پرســــــــــشنـــــــامه سوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا