اخبار بین المللیویژه

وکیل هنگ‌کنگی به خاطر دعوت به شمع روشن کردن در سالگرد کشتار تیان‌آنمن به ۱۵ ماه حبس محکوم شد

وکلاپرس-  دادگاهی در هنگ‌کنگ امروز (سه‌شنبه) یک وکیل ۳۶ ساله را به خاطر “تحریک برای یک تجمع غیرقانونی” به مناسبت سالگرد کشتار میدان تیان آنمن شهر پکن به ۱۵ ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری رویترز، چو هانگ-تونگ، فعال مدنی و وکیل دادگستری، برای گرامیداشت یاد افرادی که در سرکوب معترضان حامی دموکراسی در سال ۱۹۸۹ میلادی در داخل و پیرامون میدان تیان‌آنمن پکن کشته شدند، به ۱۵ ماه حبس محکوم شد.

شمع روشن کردن جرم نیست: عقب‌نشینی نکنید

به نفل از ایسنا، اتهام وارده به چو هانگ-تونگ به پست‌هایش در رسانه‌های اجتماعی تحت عنوان “شمع روشن کردن جرم نیست: عقب‌نشینی نکنید” و مقاله‌اش در روزنامه “مینگ پائو” تحت عنوان “نور شمع سنگینی وجدان را به دوش می‌کشد و مردم هنگ‌کنگ در بیان واقعیت ثابت قدم هستند” مربوط می‌شود.

این فعال مدنی از «ائتلاف هنگ‌کنگ در حمایت از جنبش‌های دموکراتیک میهنی در چین» سه ژوئن سال گذشته یعنی یک روز پیش از سالروز سرکوب چهارم ژوئن، بازداشت شد.

بیشتز بخوانید:

چو هانگ-تونگ که خودش وکالت خود را برعهده داشت ضمن ابراز بی‌گناهی گفت: قصد من تحریک مردم برای گردهمایی و تجمع نیست بلکه می‌خواهم دیگران چهارم ژوئیه را فراموش نکنند. من این اتهام را غیرقابل باور می‌دانم.

پس از صدور حکم چو هانگ-تونگ در حالی که گریه می‌کرد، گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که فضای عمومی برای بحث در مورد ۴ ژوئن به کلی از بین خواهد رفت. ظلم و ستم حریص است و خطوط قرمز همچنان گسترش می‌یابند.

ممنوعیت تجمع به بهانه کرونا یه ساکت کردن معترضان؟

پلیس پس از اعتراضات گسترده حامی دموکراسی در سال ۲۰۱۹ میلادی به علت محدودیت‌های کرونا مردم هنگ‌کنگ را از تجمع‌های سالانه به مناسبت اعتراضات تیان‌آنمن منع کرده است. به رغم این ممنوعیت، هزاران تن در سال ۲۰۲۰ در سراسر هنگ‌کنگ تجمع کرده و شمع روشن کردند و جمعیتی کوچک‌تر همین کار را در سال ۲۰۲۱ انجام دادند.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از فعالان، این ممنوعیت‌های کرونایی را تلاشی برای خاموش کردن نمایش مخالفت‌ها با پکن می‌بینند. این در حالی است که پکن این مساله را رد کرده است.

۱۴ ماه حبس برای هشت فعال حامی دیگر

ماه گذشته نیز هشت فعال حامی دموکراسی به خاطر نقش‌شان در شب‌زنده‌داری سال ۲۰۲۰ به ۱۴ ماه حبس محکوم شدند. در بین آنها چو هانگ-تونگ به ۱۲ ماه حبس محکوم شد.

این بازداشت‌ها بر اساس قانون جدید و مناقشه‌برانگیز امنیت ملی انجام شده که مجازات‌هایی تا حبس ابد در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است حکومت چین در سال ۱۹۸۹ مجموعه اعتراض‌های مخالفان در میدان تیان‌آن‌من پکن را بشدت سرکوب کرد؛ به نحوی که به گفته برخی شمار قربانیان تا دهها هزار نفر ذکر شده است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا