اخبار بین المللی

وکیل ایلان ماسک مالک تردز را به سوء‌استفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر متهم کرد

وکلاپرس- پس از رونمایی رسمی از اپلیکیشن تردز (Threads) و جذب تعداد زیادی از کاربران در فاصله ای کوتاه،  وکیل ایلان ماسک (مالک توئیتر) در نامه ای به مالک این شبکه اجتماعی وی را به سوء‌استفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر متهم کرد.

به گزارش وکلاپرس، شبکه اجتماعی تردز (Threads) با مالکیت مارک زاکربرگ (موسس متا و اینستاگرام) از روز ۱۵ تیر ماه در قالب پلتفرمی مشابه اپلیکیشن توئیتر آغاز به کار کرد.

«تردز» در همان ساعت‌های اولیه حدود ۳۰ میلیون نفر به آن پیوستند و البته در کمتر از ۲۴ ساعت با وجود استقبال کاربران ایرانی و حضور رئیس مجلس و رئیس‌جمهور ایران در این شبکه اجتماعی فیلتر شد.

قرار بود ماشین‌های پرنده بسازیم اما به جای آن هفت مدل توییتر ساختیم!

این روزها به خاطر رفتارها و محدودیت‌های متعددی که در توییتر رخ داده است، کاربران از آن شاکی هستند و علاقه‌مند به خروج از آن. پیش‌تر «جک دورسی» مالک پیشین توییتر، شبکه اجتماعی «بلو اسکای» را راه‌اندازی کرده بود. اما «تردز» در مدت کوتاهی پرطرفدار شد. اکانت رسمی اینستاگرام در تردز خیلی زود تبدیل شد به پرفالوئرترین اکانت تردز و در کمتر از یک روز ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده دریافت کرد. واکنش‌های متعددی به این شبکه اجتماعی نشان داده شد که البته شاید جالب‌ترین آن توییت جک دورسی مالک پیشین توییتر بود که نوشت ما قرار بود ماشین‌های پرنده بسازیم اما به جای آن هفت مدل توییتر ساختیم.

‌ایران اولین فیلترکننده تردز

۲۴ ساعت از آغاز فعالیت پلتفرم تردز نگذشته بود که با وجود حضور رئیس مجلس و رئیس‌جمهور ایران در آن، دستور توقیف آن داده شد.

اینکه چرا این مسئولان انتخاب کردند در این شبکه اجتماعی حضور داشته باشند و چرا هم‌زمان دستور توقیفش را دادند، سؤال‌هایی است که از سوی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در عین حال نکته‌ای که پیش آمده بحث بر سر تعداد فالوئرها و میزان فیک‌بودن است. در حال حاضر هر آدم حقیقی حق دارد فقط یک حساب «تردز» باز کند؛ بنابراین زیاد تعجب‌آور نیست که تعداد دنبال‌کننده‌های مثلا فلان سخنران در تردز خیلی خیلی کمتر از تعداد کاربرانش در اینستاگرام است. هرچند برخی خواستند در این موضوع خوش‌بین باشند و مدعی شدند هنوز بسیاری به تردز نپیوستند. هرچند یک مقایسه سرانگشتی نشان می‌دهد میزان اختلاف خیلی بیشتر از اینهاست.

مالک توئیتر: رقابت خوب است ولی کپی‌کاری نه

«تردز» رقیب جدید «توییتر» است و در حال حاضر شکایت توییتر از این شبکه اجتماعی آغاز شده است. پیش از این قرار بود که «مارک زاکربرگ» و «ایلان ماسک» دو غول دنیای مجازی با یکدیگر در قفسی مبارزه کنند و هرچند مادر «ایلان» این مبارزه را لغو کرد. اما به نظر می‌رسد این‌بار مبارزه خارج از چارچوب رخ داده است. اولین واکنش مالک توییتر به این شبکه این بود که نوشت: «رقابت خوب است ولی کپی‌کاری نه!» او همچنین توییت یکی از کاربران که نوشته بود «تردز» با دکمه‌های «کنترل، سی، وی» – دکمه‌های کپی‌کردن- درست شده است، را تأیید کرد. در این میان «جک دورسی»، بنیان‌گذار پیشین «توییتر» نیز به نحوه عملکرد «تردز» انتقاد کرد و نوشت که با الگوریتم اجباری حق عملکرد مورد نظر خود را از دست می‌دهند.

نامه وکیل ایلان ماسک به مالک تردز

تنها چند ساعت بعد از آغاز فعالیت «تردز»، «الکس اسپیرو» وکیل ایلان ماسک نامه‌ای خطاب به زاکربرگ ارسال کرد و شرکت متا، سازنده اپلیکیشن «تردز» را به سوء‌استفاده سیستماتیک، عمدی و غیرقانونی از اسرار تجاری توییتر متهم کرد. وکیل ماسک در این نامه نوشته که متا در یک سال اخیر تعداد بالایی از پرسنل توییتر را با علم به اینکه این افراد هنوز به اسرار تجاری توییتر و اطلاعات بسیار سری دسترسی داشته‌اند، استخدام کرده است.

بیشتر بخوانید:

در ادامه نامه توضیح داده شده که متا با علم به این موضوع پرسنل سابق توییتر را مأمور کرده تا یک کپی  (Copycat) از توییتر بسازند و متا به این شکل از دارایی اصلی (IP) توییتر سوء‌استفاده کرده است.  این نامه به‌گونه‌ای متا را از هر نوع داده‌کاوی در پلتفرم توییتر منع کرد.

ایرادات تردز (Threads)

متا شرکت مادر اینستاگرام که زیر نظر مارک زاکربرگ (‌مالک فیس‌بوک) است، سعی کرده ارتباط عمیقی بین تردز و اینستاگرام برقرار کند. به طوری که اگر تردز را دانلود کنید و بعد آن را حذف کنید، اینستاگرامتان نیز حذف می‌شود.

اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن اینکه کاربرها هیچ کنترلی روی این شبکه ندارند و باید هر آنچه را در اینستاگرام دنبال می‌کردند اینجا هم دنبال کنند. در واقع مصیبت حضور بلاگرهای زیبایی و غذا از اولین نکات منفی این شبکه است. همچنین در این شبکه هیچ دایرکت یا مکالمه دونفره یا چندنفره‌ای ممکن نیست و همه‌چیز به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

برخی پیش‌بینی می‌کنند که این نقصان‌ها سبب خواهد شد تا مدت‌ها توییتر شبکه اجتماعی محبوب بسیاری از خبرنگارها، برنامه‌نویس‌ها و… باقی بماند. البته تغییرات مدام توییتر را نباید دست‌کم گرفت مثلا داشبورد کاربری توییت‌دِک در توییتر تا ۳۰ روز دیگر پولی خواهد شد. در واقع «ماسک» تلاش‌های متعددی انجام می‌دهد تا کاربران را وادار کند در توییتربلو، سرویس اشتراک توییتر، ثبت‌نام کنند؛ سرویسی که مقامات رسمی کشورهای ایران و… از ثبت‌نام‌کنندگان آن هستند.

البته باید منتظر ماند و دید که سرنوشت شکایت «ماسک» از « زاکربرگ» چه خواهد بود. «ایلان ماسک» مالک کنونی «توییتر» آن‌قدر در این شبکه که ۴۴ میلیارد دلار برای خرید آن خرج کرده تغییر ایجاد کرده که بسیاری دنبال جایگزین مناسبی برای آن هستند. تاکنون بلواسکای و حالا تردز سعی کرده‌اند رقیبی برای توییتر باشند.

منبع: شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا