اخبار کانون ها

هشدار و تحذیر رییس کانون وکلای مرکز درباره تخدیش استقلال کانون وکلا در طرح تسهیل مجوز کسب و کار

وکلاپرس- جلیل مالکی در خصوص اضافه شدن اعضای هیأت علمی دانشگاه به معافیت‌های جدید اخذ پروانه وکالت بدون آزمون” با هشدار به مجلس، این اقدام را مغایر با اصول قانون گذاری دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از کانون وکلای مرکز، دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای مرکز، نسبت به اعمال مغایر با اصول قانون گذاری و ناقض استقلال کانون‌های وکلای دادگستری در فرایند طرح تسهیل صدور برخی از مجوز های کسب و کار هشدار داد.

بیشتر بخوانید: آخرین اصلاحات طرح تسهیل مجوز کسب و کار و ایجاد معافیتی جدید برای آزمون وکالت

هفته گذشته قادری عضو کمیسیون جهش تولید از جزئیات اصلاح طرح تسهیل برای جلب نظر شورای نگهبان خبر داد و اعلام کرد: “حذف آزمون وکالت برای قضات بازنشته و اعضای هیات علمی دانشیار هر دو با ۲۰ سال سابقه” برای اصلاح این مصوبه پیشنهاد داده شده است.

دکتر مالکی در واکنش به روند اصلاح طرح تسهیل و تخدیش استقلال کانون وکلا در اصلاحیه صورت گرفته اعلام کرد:

حسب اطلاع واصله پس از ایرادات شورای محترم نگهبان به طرح تسهیل برخی از مجوز های کسب و کار، کمیسیون اقتصادی جهش تولید در یک اقدام شاذ و نادر و برخلاف تاکید بند ۹ از سیاست های کلی قانونگذاری که دعوت و مشارکت ذینفعان هر طرح را ضروری دانسته است بدون دعوت از کانون وکلا در اضافات انجام شده، تحت عنوان رفع ایرادات شورای نگهبان مبادرت به توسعه طرح و تفویض اختیار جذب قضات باز نشسته و اساتید دانشگاه در کانون های وکلا از طریق قوه قضاییه نموده است.

هرچند اقدام انجام شده در خصوص قضات محترم در چهارچوب طرح و رفع ایراد بند ۹ اصل سوم قانون اساسی است ولی توسعه طرح خارج از آنچه که در جلسه علنی مجلس تصویب شده و اضافه نمودن اشخاص دیگر در پذیرش بدون آزمون مغایر با اصول قانونگذاری است.

همچنین تفویض اختیار جذب وکیل به قوه قضاییه و یا هرگونه اجازه دخالت در امور کانونهای وکلای دادگستری مستقل توسط هر مرجعی بدون تردید ناقض استقلال آنها است که نسبت به تبعات آن هشدار و تحذیر میدهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا