اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

آخرین اصلاحات طرح تسهیل مجوز کسب و کار و ایجاد معافیتی جدید برای آزمون وکالت

وکلاپرس- محسن زنگنه درباره آخرین اصلاحات طرح ” تسهیل مجوزهای  کسب و کار” از رفع ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان به این مصوبه و ایجاد معافیت از شرکت در آزمون وکالت برای اساتید دانشگاه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی، با بیان ایرادات شورای نگهبان  از “حذف آزمون وکالت برای قضات بازنشته و اعضای هیات علمی دانشیار هر دو با ۲۰ سال سابقه” برای رفع این ایرادات خبر داد.

بیشتر بخوانید: ایرادات شورای نگهبان به طرح تسهیل مجوز کسب و کار به جز تبصره راجع به قضات مرتفع شد

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره آخرین اصلاحات طرح” تسهیل مجوزهای  کسب و کار” که به تازگی از شورای نگهبان اعاده شده است، گفت: ایرادات شورای نگهبان مواردی بود که با حضور برخی از حقوقدادن‌های و اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و رفع شد.

شورای نگهبان به تبصره اضافه شده در صحن دو ایراد گرفته است

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبصره اضافه شده به این طرح در صحن علنی مجلس که “نمایندگان” و “قضات” را از آزمون وکالت مستثنی نکرده است، توضیح داد: شورای نگهبان دو ایراد به این تبصره گرفته است؛ ابتدا اینکه چرا فقط این دو شغل مستثنی شده و چرا صحبتی از سایر مشاغل نشده، بنابراین این تبعیض است،

بیشتر بخوانید: ایرادات طرح تسهیل مجوز کسب و کار و توضیحات جعفر قادری درباره ۴ دیدگاه مختلف درخصوص لزوم شرکت قضات در آزمون وکالت

زنگنه افزود: دوم اینکه برگزاری امتحان برای افرادی -که صلاحیت‌شان محرز است- معنا ندارد و به نوعی ظلم در حق آن‌ها است لذا در نهایت تصمیم گرفته شد؛ تمامی افراد مشمول شرکت در آزمون شوند به غیر از دو دسته؛ یکی قضات بازنشسته‌ای که حداقل ۲۰ سال سابقه کار دارند و دیگری؛ اعضای هیات علمی با رتبه دانشیاری که ۲۰ سال سابقه تدریس دارند.

تمامی نمایندگان، گروه‌های  صنفی و مشاغل باید در آزمون وکالت شرکت کنند به جز دو گروه

وی ادامه داد: براساس این اصلاحیه تمامی نمایندگان، گروه‌های  صنفی و مشاغل باید در آزمون وکالت شرکت کنند و فقط دو گروه فوق از شرکت در آزمون معاف هستند.

بیشتر بخوانید: تغییر در طرح تسهیل مجوز کسب‌وکار : آیا علاوه بر قضات، اساتید دانشگاه نیز از شرکت در آزمون وکالت معاف می‌شوند؟

به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس، احتمالا طرح مذکور، هفته آینده مجددا در صحن مجلس با ارائه این پیشنهاد جدید مطرح و بررسی خواهد شد و اگر رای لازم را نیاورد پیشنهادات دیگر نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طرح “تسهیل” خلاءهای قانونی صدور مجوزها را رفع خواهد کرد

زنگنه در توضیح اصلاح طرح “تسهیل مجوزهای  کسب و کار”  بیان کرد: دولت در ماده ۷ اصل ۴۴ قانون اساسی ملزم شده که صدور مجوزها را تسهیل کند اما خلاءهای قانونی مانع از اجرای این اصل قانونی شده بود که طرح فوق خلاءهای قانونی را رفع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: یکشنبه ۷ آذر ؛ موعد رفع ایرادات طرح تسهیل مجوز کسب و کار در صحن علنی مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این طرح هرگونه محدودیت و تبعیض ناشی از محدودیت جغرافیایی و اشباع مجوز و تبعیض‌های  موجود در مشاغل همچون سردفتردران، وکلا و کارشناسان دولتی ممنوع شده است.

این در حالی است که در مصوبه اولیه مجلس نه تنها قضات دادگستری از داشتن امتیاز اخذ پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون ممنوع شده بودند، بلکه هیچ مقرره‌ای درباره معافیت اساتید دانشگاه در آزمون وکالت مصوب نشده بود. از این رو این بدان معناست که مجلس در راستای رفع ایراد به قانونگذاری جدیدی در موضوعی خارج از ایرادات شورای نگهبان پرداخته است.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

‫۲ دیدگاه ها

  1. به هیچ وجه اقدام شما نمایندگان مجلس برابر با موازین قانونی و عرفی و شرعی نیست . یا برای همه اشخاص ذینفع طبق قانونی که هم اکنون وجود دارد باید معافیت از آزمون وجود داشته باشد یا برای هیچکس . این حقی که وجود دارد با توجه به مصلحت هایی که وجود داشته با ارائه لوایحی توسط دولت و ذینفعان در دهه های پیش ایجاد شده و شما نمی توبدون در نظر گرفتن آن مصلحت ها همه چیز را نادیده بگیرید .

  2. این قانون تسهیل باز به کام صاحب منصبان و شاغلین هست و آن دسته از جوانان که تحصیل کرده و هنوز بیکارند تفاوتی ندارد.اگر قانونی هست باید برای همه باشد.اگر قرار است آزمون باشد باید برای همه باشد و اگر قرار است بدون آزمون باشد باز هم برای همه باشد.اینکه نمی‌شود چون فردی فلان سال کار کرده را بر کسی که ناخواسته بیکار مانده برتری داد. شما را به خدا بفکر بیکاران تحصیلکرده باشید که با سختی هزینه تحصیل خود را فراهم کرده و با هزار امید و آرزو تحصیل کردند ولی هنوز بیکارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا