یادداشت

نگاهی به مفهوم بازرسی و کارکرد بازرس در مدیریت بهینه اسکودا

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری در یادداشتی پیرامون مفهوم بازرسی و نظارت، به تأثیر نقش بازرس در مدیریت اسکودا و ضرورت تغییر نگرش مدیران نهاد وکالت به این سمت پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، وکیل زهرا برومند، عضو هیأت مدیره و بازرس سابق کانون وکلای قم، در یادداشتی به مفهوم نظارت و بازرسی در کانون های وکلا و اسکودا و نقش آن در موفقیت یک سازمان پرداخت.

بیشتر بخوانید: صدیقه حجت پناه از نامزدی سمت بازرسی اسکودا انصراف داد

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری را در ادامه میخوانید:

یکی از ابزارهای اعمال نظارت بازرسی می­ باشد

یکی از ارکان مهم مدیریت نوین در همه سیستم­ های موفق، موضوع نظارت، در معنای جامع آن است. در هر مدیریت سیستمی رکنی که به مجموع عوامل خود نظارت داشته باشد، ضرورتی انکار ناپذیر است. به گونه ­ای که مدیران یا مالکان سیستم به واسطه این نظارت، از حرکت صحیح همه عوامل به سوی اهداف تعیین شده اطمینان حاصل نمایند.

با توجه به مفهوم و معنای «بازرسی» می­ توان گفت که یکی از ابزارهای اعمال نظارت، بازرسی است. به صورت کلی می­ توان گفت که سازمانی موفق خواهد بود که دارای سامانه نظارتی و بازرسی بهره­ ور و موثر باشد؛ به طوری که بتواند با ارائه برنامه­ ریزی متناسب، مدیریت را در جهت شناسایی، عکس­ العمل مناسب و به موقع و اثربخش، در برابر عواملی که منافع و حیات سازمان تحت مدیریت را تهدید می ­کند، توانمند کند و تاب آوری سیستم را در برابر بحران های مدیریتی احتمالی به صورت بالقوه افزایش دهد.

بازرسی در اتحادیه عبارت است از:

با توجه به‌ صراحت ماده ۲۶ اساسنامه اتحادیه و بخش ج از ماده ۴ آیین کار، بازرسی در اتحادیه عبارت است از فعالیتی منظم، هدف­دار و دارای برنامه که مکلف و موظف است عملکرد جامعه مورد بازرسی را از لحاظ کمی و کیفی با مصوبات، قوانین و مقررات و استانداردهای مالی – اداری تطبیق داده و نتایج بررسی را جهت به کارگیری اقدامات اصلاحی به هیئت عمومی و یا حسب مورد به شورای اجرایی منعکس نماید.

فواید بازرسی کاربردی

از فواید بازرسی کاربردی می ­توان موارد زیر را به صورت کلی نام برد؛

  1. پیشگیری از وقوع اشکالات در سیستم و جلوگیری از انحراف و یا تخلف
  2. جلوگیری از رشد و توسعه عوامل بروز تخلف که در نتیجه آن می­توان از صرف هزینه­های بعدی برای کشف تخلف و نواقص در سیستم جلوگیری نمود
  3. کمک کردن به اجرای قوانین و مصوبات حرکت به سوی اهداف سازمانی
  4.  کمک در حفظ حقوق سازمان و اعضای آن
  5.  فراهم آمدن نوعی انتظام برای تجزیه و تحلیل منطقی عملکرد گذشته و حال در راستای تصمیم گیری مدیران.

 در نقطه مقابل از پیامدهای عدم وجود نظارت و بازرسی قوی و تحلیل­گر در یک سازمان و سیستم می­توان به ایجاد فاصله بین جامعه هدف و مدیران، گسترش میزان انحراف از اهداف، استاندارد و مصوبات مدنظرو از بین رفتن انگیزه عوامل اجرایی سیستم در انجام امور به نحو مثبت اشاره نمود.

فرایند بازرسی

 متکی بر تعریف بازرسی به عنوان فرایندی منظم و هدف دار می­توان این فرآیند را در ۳ مرحله شناسایی کرد:

  1. بازرسی پیش از شروع فعالیت یا آینده­ نگر. در این مرحله، بازرسی نقش بازردارندگی و پیشگیرانه از بروز عوامل تخلف و انحراف را بر عهده دارد
  2. بازرسی حین انجام فعالیت
  3.  بازرسی پس از اجرای کار یا گذشته نگر. در این مرحله نتایج حاصل از اجرای فعالیت بررسی می ­شود.

باید توجه داشت که مطابق اساسنامه و آیین کار، بازرسی در اتحادیه را می ­توان شامل هر ۳ مرحله دانست و مانند هر سیستم مدیریتی نوین، بازرسی وقتی کارآمد و مفید خواهد بود که هر ۳ مرحله را بازرس اتحادیه به سرانجام برساند در غیراین صورت بازرسی مفید فایده ­ی مدنظر نویسندگان اساسنامه و جامعه مدیران نخواهد بود.

اثرات بازرسی بهینه و کارآمد بر سیستم

اگر گزارش بازرسی به صورت بهینه و کارآمد انجام پذیرد، دارای فواید و ویژگی­ هایی است که در مقطع کنونی کمک شایانی به هیئت عمومی اتحادیه خواهد نمود تا بتوانند در کنار مقابله با هجمه­ ها و شرایط اضطراری، نسبت به مدیریت بهینه نهاد وکالت از طریق تقویت اتحادیه اقدام نمایند.

از جمله این فواید و ویژگی­های این نوع بازرسی و گزارش آن می­توان موارد زیر را نام برد.

یک؛ اصلاح گر بودن:

 گزارش بازرس باید مشتمل بر ارائه راهکار اصلاحی بوده و ویژگی آسیب­ شناسی و آسیب ­زدایی داشته باشد.

دو؛قدرت پیش بینی داشته باشد ( جنبه بازدارنگی و پیشگیرانه )

سه؛ واقع گرا بودن:

 گزارش بازرسی باید بدون توجه به هیجانات موقت، در صدد تطبیق شرایط اساسی و داخلی مؤثر بر اصول و قوانین و نظارت جامعه هدف بازرسی باشد و در یک فرآیند همراه با حسن نیت، نقاط ضعف و مثبت و مزیت­های سازمان مورد بازرسی را به صورت همزمان مورد توجه قرارداده و عملا موجب تعالی سازمانی به دور از هرگونه جانبداری مدیریتی باشد.

چهار؛ سازمان گرا و کل نگر باشد:

سیستم نظارتی بازرسی کارآمد صرفا افراد و نظارت بر عملکرد آنها هدف بازرسی نیست بلکه کل ساختار جهت تهیه گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرد و چه بسا افراد در این نوع بازرسی موضوع فرعی در نقطه هدف بازرس تلقی بشوند.

پنج؛ تقویت سیستم مدیریتی:

 برای رسیدن به یک نظام اداری بهینه و کارآمد، تقویت نظام مدیریتی ضروری است و یک سیستم بازرسی بهره­ ور و مفید باید ضمن اعتماد به مدیریت اتحادیه (که هیچ منافاتی با فلسفه نظارت ندارد) به ویژگی­های کارائی و اثربخشی ایشان نیز توجه نموده و به تقویت آنها کمک کند.

ضرورت تغییر نگرش در خصوص بازرس

از آنجا که امروزه در جوامع پیشرو، تفکر نظارت و بازرسی به عنوان یک فرهنگ والا و قابل قبول پذیرفته شده است، به نظر می ­رسد ضروری است که جامعه مدیران کانون­های وکلای دادگستری به عنوان اعضای هیئت عمومی اسکودا نیز در نگرش به مقوله «بازرس» تجدیدنظر نموده و آن را به عنوان یک رکن اساسی نه یک سمت جانبی نگاه کنند تا بتوان با بهره ­گیری از «سیستم­های نوین بازرسی» در اتحادیه، امیدوار به کارآمدن بیشتر و ایفای نقش مؤثرتر این رکن در قبال هیئت عمومی و جامعه وکالت بود.

بیشتر بخوانید: نقش بازرس در ترکیب هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا