گفت و گو

نمره قابل قبول عملکرد کانون های وکلا

گفتگو با دکتر علی مندنی پور رییس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد

وکلاپرس- رییس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملکرد کانون های وکلا با همه هجمه های وارده بیرونی عرض شده در کل نمره قبولی می گیرد هرچند ایراداتی نیز وجود داشته و دارد. 

پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت روز وکیل درصدد بررسی چالش های درونی و بیرونی نهاد وکالت و آسیب شناسی آن با مطالعه موردی هر کانون برآمده است.

دکتر علی مندنی پور، رییس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با وکلاپرس به بررسی مسائل مرتبط با نهاد وکالت در کانون فارس و کهگیلویه و بویراحمد پرداخته است که شرح ان در ادامه آمده است.

به باور شما چالش های نهاد وکالت کدامند؟

از ضعیف بودن قوه قانون گذاری در قوانین نهاد وکالت و ناآشنایی و یا تقابل به مقررات مربوط به حرفه وکالت، عدم تعامل و ‌بی مهری دستگاه قضایی با وکلا و کانون های وکلا، عدم حمایت معنوی دولت و حاکمیت از کانون های وکلا و همینطور وجود نهاد موازی مرکز مشاوران ماده ۱۸۷ و جذب بی رویه و غیرقانونی وکیل می توان به عنوان چالش های بیرونی نهاد وکالت نام برد. از سوی دیگر برنامه های واهی و هجمه های وارده علیه وکلا از طرف صدا و سیما منجر به ایجاد فاصله و ‌بدبینی مردم از وکلا شده است.

معتقدم چالش های درونی نهاد وکالت بیشتر از همان چالش های بیرونی نشات می گیرد؛ چرا که مدیران نهاد وکالت و وکلا به جای اینکه وقت خود را صرف تقویت و برنامه های خود کنند مجبورند غالب انرژی خود را برای مقابله با آسیب های بیرونی نمایند.

کانون وکلای فارس به طور خاص با چه چالش‌ هایی مواجه است؟

غالب مشکل کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نامناسب کاری و اقتصادی همکاران خویش بخصوص جوانان می باشد.

بیشتر بخوانید:

عملکرد کانون ‌های وکلا را از سال ۱۳۳۱ تاکنون چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

به نظرم عملکرد کانون های وکلا با همه هجمه های وارده بیرونی عرض شده در کل نمره قبولی می گیرد هرچند ایراداتی نیز وجود داشته و دارد.

برنامه و چشم ‌انداز کانون فارس برای سال آتی چه خواهد بود؟

ان شاالله تعامل بیشتر با نهاد قانون گذاری و دستگاه قضایی و همچنین آموزش وکلا خواهد بود.

این کانون در سال جاری چه اقدامات موثر و خاصی را به انجام رسانده است؟

اصلاح نظامات، چیدمان کمیسیون ها و ارکان کانون، نشست های مختلف با مسوولین قضایی و کشوری، برگزاری کلاس های آموزش مجازی برای همکاران، تمدید پروانه ها به صورت آنلاین و‌ مجازی برای اولین بار در کشور، مشاوره ها و وکالت های معاضدتی و تسخیری (رایگان) به مردم، انعقاد تفاهم نامه با چند نهاد دولتی و خصوصی در قالب حمایت همکاران را می توان به صورت مختصر نام برد.

سرنوشت نهاد وکالت و کانون‌ ها را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟

امیدواریم با تغییر نگاه حاکمیت و دولت بهتر شود.

در حوزه نظارت بر وکلا تخلفاتی داشته‌ ایم؟ چند مورد حدودا و در چه سطحی از مجازات بوده ‌اند؟

بله، تخلفاتی داشتیم که حتی منجر به ابطال و تعلیق پروانه همکاران هم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا