اخبارویژه

صدور قرار جلب به دادرسی روزنامه آفتاب یزد به علت انتشار شایعه تقلب در آزمون وکالت

وکلاپرس- رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز از صدور قرار جلب به دادرسی روزنامه آفتاب یزد درخصوص نشر خبر کذب اتهام تقلب در آزمون وکالت ۱۳۹۹ و لو رفتن سوالات این آزمون خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، همان زمان که برخی رسانه ها از جمله روزنامه آفتاب یزد وروزنامه جوان اتهام تقلب در آزمون وکالت ۱۳۹۹ و لو رفتن سوالات را به نهاد وکالت و اسکودا منتسب کرده و افترا زدند، شکایتی توسط اسکودا و کانون وکلای مرکز مطرح شد. در ادامه برخی از این رسانه ها اعلام کردند که در خصوص این شکایت قرار منع تعقیب صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

خبر صدور منع تعقیب چنان با هیجان منتشر شد که کانال تلگرامی آخرین خبر(متعلق به روزنامه خراسان) از این قرار صادره با تیتر «بازپرس دادسرای کارکنان دولت خبر گزارش تقلب در آزمون وکالت را تایید کرد» یاد کرده و بر تشویش اذهان درخصوص سلامت آزمون وکالت افزوده بود.

ادعای کانال آخرین خبر درباره تقلب در آزمون وکالت
ادعای کانال آخرین خبر درباره تقلب در آزمون وکالت

نقض قرار منع تعقیب صادره از دادسرای فرهنگ رسانه درخصوص انتشار خبر کذب تقلب در آزمون وکالت ۱۳۹۹

وکیل محمد شیوایی، رییس اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص آخرین وضعیت این پرونده گفت: ما به قرار منع تعقیب اعتراض کرده بودیم و امروز دادگاه کیفری یک به عنوان مرجع رسیدگی کننده به اعتراض، قرار را نقض و به صراحت اعلام کرده است که درخصوص اتهام نشر اکاذیب قرار منع تعقیب نقض و قرار جلب به دادرسی صادر می شود.

وی ادامه داد: بازپرس محترم دادسرای فرهنگ رسانه به صرف این استعلام که پرونده‌ای در دادسرای کارکنان دولت مطرح است، قرار منع تعقیب صادر کرده بودٰ اما رسانه های مذکور مدعی شده بودند علت صدور قرار این بوده که بحث تقلب در دادسرای کارکنان دولت مطرح است. ما این مسئله را تکذیب و اعلام کردیم که در دادسرای کارکنان دولت چنین موضوعی به اثبات نرسیده است.

برای روزنامه آفتاب یزد قرار جلب به دادرسی صادر شده است

رییس اداره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به سؤال خبرنگار وکلاپرس درباره جزئیات متن حکم، به تشریح رأی صادره از سوی شعبه دادگاه کیفری یک پرداخت و بخشی از این رأی را چنین قرائت کرد:

«درخصوص اعتراض اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران و کانون وکلای دادگستری مرکز نسبت به قرار صادره از دادسرا، با عنایت به مندرجات و کیفیات منعکس در پرونده به ویژه دفاعیات مدیرمسئول آفتاب یزد در مرحله تحقیقات مقدماتی اعلام داشته است آنچه در روزنامه آفتاب یزد چاپ شده برگرفته از روزنامه جوان بوده است؛ که این ادعا حذف مقررات حاکم بر قانون مطبوعات، بدون ارائه دلیل اثباتی آن با صدور حکم قطعی از محکمه، نافی مسئولیت های قانونی و کیفری نیست.

فلذا از این رو قرار منع تعقیب معترض عنه درخصوص بزه نشر اکاذیب، اعتراض معترضین وارد تشخیص و مستندا به ماده ۲۷۰ آیین دادرسی کیفری، ضمن نقض قرار معترض عنه، قرار جلب دادرسی صادر می گردد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا