گفت و گوویژه

نقد عملکرد وکلاپرس در گفت و گو با دکتر عیسی امینی

وکلاپرس- پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت نخستین سالگرد تاسیس و راه اندازی این رسانه، درصدد ارزیابی عملکرد، آسیب‌شناسی و کسب بازخوردها اعم از مثبت و منفی برآمده است.

این رسانه در آستانه یک سالگی خود(۱۱ دی ۱۳۹۸)، سراغ برخی از فعالان و مدیران فعلی و سابق نهاد وکالت رفته و نظرات ایشان را درباره عملکرد وکلاپرس در یک سال اخیر جویا شده است.

در همین زمینه با دکتر عیسی امینی، رییس سابق کانون وکلای مرکز، به گفت و گو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند:

با عرض سلام و احترام خدمت حضرتعالی، تا چه میزان فعالیت رسانه‌های تخصصی برای پیگیری امور صنفی را نیاز امروز جامعه وکالت می‌دانید؟

سلام خدمت شما و همه دوستان گرامی و سپاس از تلاش‌ها.

امروزه رسانه ‌های جهان صرفاً به خبرگزاری‌های رسمی و‌ ملی محدود نمی گردد. شبکه ‌های اجتماعی می‌توانند به رسانه‌ای قوی تبدیل شوند که اتفاقاً در برخی موارد مؤثرتر هم هستند.

نقش رسانه ‌های صنفی صرفاً پایگاه ارزشمند اطلاع‌ رسانی نیست، بلکه هم حمایتی و همبستگی ‌ساز است و هم موجب تحلیل دقیق‌تر مباحث تخصصی صنف می‌شود. در این صورت، مدیران با استفاده از ادله و‌ استدلال بیشتر و موجه ‌تر می توانند از صنف دفاع می‌کنند.

ضمناً عملکرد واقعی تک‌ تک مدیران صنف و حتی فعالان صنفی با این رسانه ‌ها روشن‌تر می‌شود و مشخص می‌گردد درعمل، از صنف و یا در فلان مساله مهم و حساس دفاع کرده اند یا خیر و عملکردشان چیست.

فعالیت رسانه وکلاپرس را دراین‌خصوص چطور ارزیابی می‌کنید؟

نقش اطلاع ‌رسانی و حمایتی آن ارزشمند است و در نقش همبستگی‌سازی و وحدت‌بخشی نیز می‌تواند مؤثرتر باشد؛ زیرا می‌توان برای همبستگی‌ سازی به شیوه‌های نو متوسل شد و یاری‌ رسان صنف بود. از حیث جمع آوری استدلال و ادله برای دفاع در برابر هجمه های مختلف هم می تواند موثرتر باشد.

۳. نقاط قوت و ضعف این رسانه را بفرمایید.

در این مدت کوتاه، عملکرد قابل تقدیر و خوبی داشت.

۴. چه راهکارهایی برای بهبود عملکرد آن مدنظر دارید؟

راهکاری بالاتر از مطالبه ‌گری و نقادی منصفانه، سازنده و شفاف نیست. این دسته از رسانه‌ها در درون صنف هستند و از این ‌جهت نیز، مطالبه‌گری و نقد حق آنهاست و گوش شنوای آنها هم در صنف زیاد است.

۵. جای خالی چه نوع محتوایی در وکلاپرس محسوس است؟

از حیث محتوا خوب است، ولی می‌توان به نقش کانون وکلا و وکیل دادگستری در امور اجتماعی، مصاحبه با مدیران صنف و سپس ارزیابی عملکرد تک‌تک مدیران ازجمله اعضای هیأت‌ مدیره و هیأت‌ رئیسه کانون‌ها و اتحادیه توجه و تأکید نمود. ضمنا واکاوی مسائل و رخدادها یک ضرورت در تقویت نهادهای مدنی است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا