اخبار کانون هایادداشت

کانون وکلا به عنوان یک نهاد ملی باید سهمی از رسانه ملی داشته باشد.

دفاع از استقلال کانون وکلا برای ما بسیار حیاتی است

رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در آستانه سالروز استقلال کانون‌های وکلا، در مصاحبه با رسانه‌های خبری گفت: هفته وکیل مدافع و سالروز استقلال کانون وکلا برای ما بسیار ارزشمند و یادآور به رسمیت شناختن استقلال کانونهای وکلا در کشور است. دفاع از استقلال کانون‌های وکلا برای ما بسیار حیاتی است.

«لیلا رئیسی» با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شاهد راه افتادن جریان تخریب وکلا به جای فرهنگ‌سازی هستیم گفت: رسانه ملی نه‌تنها فرصت فرهنگ‌سازی به کانون‌های وکلا نمی‌دهد، بلکه بارها شاهد بوده‌ایم که در فیلم‌ها چهره این قشر را مخدوش می‌کند. علاوه بر این، اخبار کذب هم در همین راستا منتشر می‌شود که وکلا را به عنوان چهره‌های کلاهبردار و شیاد به مردم معرفی می‌کند. در این شرایط، مردم هم نمی‌توانند به وکلا اعتماد و مراجعه کنند. در حالی که اگر فرهنگ مراجعه به وکیل و استفاده از خدمات حقوقی بر جامعه حاکم باشد جامعه از آن منتفع شده و از بار سنگین دستگاه قضایی نیز کاسته می‌شود.

وی در زمینه اجازه تبلیغات در رسانه ملی گفت: اولاً: تبلیغات موردی برای هر وکیل ممنوع است؛ نه تبلیغات برای نهاد وکالت و نه فرهنگ سازی در راستای جلب اعتماد مردم به نهاد وکالت. ثانیاً: آنچه در مورد صدا وسیما مطرح است، مخدوش کردن چهره نهاد وکالت کشور است؛ بدین نحو که مکرراً در فیلمها بازیگرانی نقشهای بسیار منفی از وکلا را ایفا می کنند و در کنار آن، نه بیشتر لیکن حداقل برابر آن، نقش مثبت ایجاد نمی کنند. درحالیکه اصل بر سلامت کاری افراد و حسن نیت است؛ اما متأسفانه این دو اصل نسبت به وکلا رعایت نمی شود. در راستای تبلیغات در رسانه ملی تلاش‌های بسیاری کردیم ولی متأسفانه این فرصت ها در اختیار بعضی رقبای کانونهای وکلا گذاشته شده، ولی در اختیار کانون وکلا گذاشته نشده است و اگر موقعیتی هم پیش آمد، هزینه سنگینی مطالبه گردیده است که ما قادر به تأمین هزینه های گزاف آن نبودیم.آنچه حائز اهمیت میباشد اینکه کانون وکلا، یک نهاد ملی است و خدماتش به مردم و دستگاه قضایی می رسد بنابراین این انتظار برای کانونهای وکلا وجود دارد که سهمی از رسانه ملی داشته باشند.

رییس کانون وکلای اصفهان انحصارگرایی کانون وکلا در مورد ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت را نیز یکی دیگر از نمونه‌های تخریب کانون وکلا دانست و گفت: به کانون وکلا اتهام انحصارگرایی زده می‌شود، چراکه تصور می‌شود کانون‌های وکلا می‌توانند ظرفیت بالای پذیرش و اعطای پروانه را داشته باشند، اما این کار را انجام نمی‌دهند و با چند دلیل می‌توان گفت انحصارگرایی کانون‌های وکلا به هیچ عنوان صحت ندارد؛ نخست آنکه تعیین ظرفیت کارآموزان، هر سال در هیئت سه نفره متشکل از رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه‌های انقلاب و رئیس کانون وکلا صورت می‌گیرد و کانون وکلا تنها یک رأی دارد. هم چنین برای پذیرش کارآموزان وکالت چند آیتم مهم داریم و باید زیر ساخت و شرایط فراهم باشد تا کارآموزان وکالت بتوانند تربیت حقوقی شده و امور مردم را به دست بگیرند. در محاکم دادگستری و کانون‌های وکلا باید امکانات و زیرساخت‌های لازم، فراهم باشد؛ این در حالی است که در وضعیت فعلی امکان پذیرش کارآموز در دادگستری و کانون وکلا فراهم نیست. مورد بعد اینکه میزان عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و وجود وکلای بیکار نه‌تنها در اصفهان که در کل کشور دلیل دیگری بر فراهم نبودن شرایط و زیرساخت‌های پذیرش وکالت است.

این استاد دانشگاه و فعال صنفی درباره شرایط اقتصادی وکلای دادگستری افزود: تعدادی زیادی از وکلا به خاطر شرایط مالی و بیکاری حتی قادر به تمدید پروانه‌های وکالت نیستند. از همه مهمتر باید اشاره داشت که رسالت کانون وکلا اشتغال‌زایی نیست، بلکه رسالت اصلی و قانونی کانون‌ها، تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه است. به دلیل سیاست‌های غلط آموزشی، تعداد زیادی فارغ‌التحصیل رشته حقوق داریم که بیش از نیاز جامعه است؛ اما برخی این ذهنیت را ایجاد کردند که کانون وکلا اجازه نمی‌دهد این فارغ‌التحصیلان، شاغل شوند؛ در حالی که فارغ‌التحصیل بیکار نباید تبدیل به وکیل بیکار شود. این در حالی است که معتقدیم فقط کانون وکلا نباید اشتغال‌زایی کند، بلکه مشاغل دیگری مثل دفاتر خدمات قضایی، سردفتران، مشاوران حقوقی و قضاوت هم هستند که می‌توان برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان حقوق در آنها چاره‌اندیشی کرد.

رییسی درباره رسیدگی به تخلفات وکلا اظهار داشت: بر خلاف شایعه علیه کانون وکلا مبنی بر عدم توجه و رسیدگی به تخلفات وکلا، سلامت کاری وکلا برای کانون وکلا بسیار مهم و اساس است. در همین راستا ما یکی از ساختمان‌های اصلی کانون وکلای اصفهان واقع در خیابان کوالالامپور را به دادسرا و دادگاه اختصاص دادیم و این ساختمان با همه تجهیزات و کارکنان برای مراجعه افرادی که نسبت به برخی از وکلا ممکن است ادعایی داشته باشند در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا