اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نقد علی : گام بلندتر آن است که وکیل بدون آزمون و صرفا با یک دوره کارورزی شروع به کار کند

وکلاپرس– محمد تقی نقدعلی، رئیس کمیته بررسی طرح استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی، به تشریح روند اصلاح طرح استفاده از نمایندگان حقوقی که این روز‌ها در دستور کار مجلس است پرداخت و خبر خارج شدن آن از دستور کار کمیسیون را تکذیب کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از صدا و سیما محمد تقی نقدعلی با بیان اینکه در یک شرکت خصوصی، نماینده حقوقی با توجه به تخصص و اشراف به حوزه کاری خود، بهتر می‌تواند دفاع کند، اعطای مجوز در این زمینه به شرکت‌های خصوصی را منطقی و موجه دانست.

بیشتر بخوانید:

با طرح تسهیل راه ورود علاقمندان به عرصه وکالت را باز کردیم

وی گفت:با طرح قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار راه ورود علاقمندان به عرصه وکالت را باز کردیم و به واسطه این طرح سخت‌گیری‌هایی که در مورد اعطای پروانه وکالت صورت می‌گرفت، برطرف شده است.

نقد علی افزود: البته هنوز متاسفانه سخت‌گیری‌هایی در این زمینه وجود دارد که به عنوان مثال در حوزه پزشکی که با جان مردم سر و کار دارد یا در موضوعات وکالتی، شخص پس از اینکه تحصیلات خود را به پایان رساند با گذراندن دوسال طرح خدمت بدون اینکه آزمون جدیدی بدهد، مشغول به کار می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند گام بلندی برداشتیم، اما گام بلندتر آن است که اساسا وکیل چیزی به نام آزمون مجدد را به غیر از یک دوره کارورزی جهت آشنایی با کیفیت کار لازم نداشته باشد.

شخصی که کار حقوقی شرکت را بر عهده دارد، دارای اشراف بالاتری است

نقدعلی گفت: در خصوص حضور نمایندگان حقوقی، عمده موضوع این است که در شرکت‌های خصوصی همانند بخش دولتی، شخصی که کار حقوقی شرکت را بر عهده دارد، دارای اشراف بالاتری است و به زیر و بم قضایا واقفتر است.

وی ادامه داد: یک وکیل ممکن است پرونده‌های زیادی در دست داشته باشد، بالاخص وکلای صاحب نام، شاید در برخی موارد امکان تهیه لایحه را نیز نداشته باشند و اغلب به زیردستان ارجاع می‌دهند.

وی با بیان اینکه در یک شرکت خصوصی، نماینده حقوقی با توجه به تخصص و اشراف به حوزه کاری خود، بهتر می‌تواند دفاع کند ادامه داد: اگر ما به یک وکیل اجازه دهیم که از چنین شرکتی دفاع کند، ابتدا به ساکن با موضوع مواجه می‌شود در حالی که کارشناس حقوقی شرکت بهتر می‌تواند از حقوق شرکت دفاع کند؛ نهی و‌ ممانعت از این کار هیچ توجیهی نداشت.

بیشتر بخوانید:

در جلسات آتی جزییات طرح  به تصویب می‌رسد

نقدعلی با اشاره به اینکه کلیات این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مصوب شده است، افزود: جزییات آن در دست بررسی است که پس از تصویب در دستور کار صحن قرار می‌گیرد.

وی در خصوص جزییات طرح استفاده از نماینده حقوقی گفت: پیرامون گستره شرکت‌هایی که می‌توانند از نماینده حقوقی استفاده کنند، شرایط نمایندگان حقوقی از حیث تحصیلات، تجربه و در قانون گنجانده شد که در جلسات آتی جزییات به تصویب می‌رسد و در صحن و جلسه علنی مطرح خواهد شد.

تکذیب خارج شدن طرح استفاده از نماینده حقوقی به جای وکیل از دستورکار

رئیس کمیته بررسی طرح استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی، شایعات خارج شدن این طرح از دستورکار را تکذیب کرد و افزود: این شایعه‌ها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و این طرح هم پشتوانه منطقی، کارشناسی و عقلی داشته و با جدیت در دستورکار قرار دارد و هم کمیسیون و هم نهاد‌ها و هم شرکت‌های خصوصی پیگیر موضوع هستند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در انتها با اشاره به موافقت فارغ‌التحصیلان حقوق و رشته‌های مرتبط با این طرح عنوان کرد: این طرح هم پشتوانه منطقی دارد، هم مطالبه عمومی به شمار می‌رود و در آینده نزدیک در صحن بررسی خواهد شد.

منبع: صدا و سیما

یک دیدگاه

  1. این طرح کاملا ناعادلانه است اگر یک شرکت خصوصی بتواند از نماینده حقوقی استفاده کند باید یک تاجر هم این امکان را داشته باشد تا در بازار رقابت هزینه‌های تاجر با شرکت خصوصی ناعادلانه نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا