اخبار بین المللی

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد

وکلاپرس- نرگس محمدی امروز جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ از سوی کمیته نوبل در شهر اسلو نروژ به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ اعلام شد.

جایزه صلح نوبل

پیش از اعلام برنده جایزه امسال علاوه بر نرگس محمدی، از ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، الکسی ناوالنی از مخالفان دولت روسیه که در زندان به سر می‌برد و دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نامزد‌های احتمالی نام برده می‌شد.

انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق است که توسط پارلمان نروژ منصوب می‌شوند.

جایزه صلح نوبل، یکی از پنج جایزه نوبل است، جایزه نوبل صلح تنها جایزه نوبل است که در استکهلم پایتخت سوئد داده نمی‌شود و هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود.

به برندگان جایزه نوبل، یک مدال طلایی، یک لوح و مقداری پول به تشخصیص بنیاد نوبل داده می شود، مبلغ نقدی جایزه از سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۱/۰۰۰/۰۰۰ کرون سوئد تقریبا معادل یک میلیون دلار آمریکاست.

مدال طلای نوبل از سال ۱۹۸۰ به جای طلای ۲۳ عیار از آلیاژی با روکش طلای ۲۴ عیار ساخته می شود.

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳

نرگس محمدی (با نام اصلی نرگس صفیه محمدی) متولد سال ۱۳۵۱ در شهر زنجان است و در رشته فیزیک کاربردی از دانشگاه امام خمینی قزوین فارغ التحصیل شده است.

او در سال ۱۳۷۸ با تقی رحمانی نویسنده و فعال سیاسی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند دو قلو است که هم اکنون همراه پدرشان در کشور فرانسه به سر می برند.

نرگس محمدی از سال ۱۳۷۵ وارد فعالیت در عرصه روزنامه نگاری شد و عمدتا در مسائل حوزه زنان، جنبش دانشجویی و حقوق بشر متمرکز بوده است.

نرگس محمدی از سال ۱۳۸۹ به بعد چندین بار با اتهامات امنیتی مواجه شده است که منتهی به صدور احکام سنگین علیه او شده است، وی در حال حاضر در زندان اوین در حال تحمل حبس است.

نرگس محمدی دومین ایرانی است که برنده جایزه صلح نوبل می شود، پیش از او شیرین عبادی وکیل دادگستری ایرانی در سال ۲۰۰۳ برنده این جایزه شده بود.

انتقادات به کمیته جایزه صلح نوبل

برخی ناظران رویکرد کمیته صلح نوبل در گزینش برندگان را سیاسی و فاقد بی طرفی ارزیابی می کنند.

در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز یک مخالف سیاسی دولت بلاروس و یک مخالف سیاسی دولت روسیه مشترکا به عنوان برنده جایزه صلح نوبل، اعلام شدند که شائبه فقدان بی طرفی کمیته صلح نوبل را تقویت می کند.

‫۵ دیدگاه ها

  1. کاملا صحیح میفرمایید
    بنظر من باید بجای ان دو نفر پوتین و لوکاشنکو جایزه صلح نوبل را دریافت میکردند

  2. من بعنوان یک ایرانی این موفقیت بزرگ را به خانم نرکس محمدی تبریک میگویم.جوایز نوبل جوایزی ارزنده در سطح جهانی و بین المللی است و هریک از ما آرزوی داشتن آنرا دارد.

  3. درود تبریک… و باعث افتخار بزرگ برای من.
    همین بس که برندگان این جایزه چند نفر. حتی در زندان هستند..

  4. خوب موضوع اینه چطوری خبردار میشن و جایزه میدن حتما خود شخص یا بستگانش بهشون اعلام و در مسابقه ای چیزی شرکت می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا