اخبار

نحوه استعلام برند و نام تجاری قبل از ثبت

وکلاپرس- نحوه استعلام برند قبل از ثبت و ثبت برند در ایران فرایند قانونی شفافی دارد. اگر برندی به نام شخصی ثبت شود، هیچ فرد یا شرکتی حق استفاده از آن را نخواهد داشت.

با ثبت یک برند تجاری در حوزه‌ای خاص، دیگران حق برگزیدن آن را برای محصولات یا خدمات خود و انتخاب نام‌ یا نشان ‌های مشابه وجود ندارد.

علامت تجاری نباید تکراری باشد و این موضوع شامل عبارت ‌های مشابه نیز می ‌شود. عناوین جدید باید طوری گزینش یا ترسیم شوند که مخاطبان را به اشتباه نیندازند. بنابراین پیش از فرستادن اظهارنامه ثبت علائم تجاری باید از آن مطمئن شد.

نحوه استعلام برند قبل از ثبت

برای ثبت برند ابتدا لازم است نام و نشان تجاری مورد نظر خود را استعلام کنید. مرجع رسمی استعلام آنلاین برند در ایران سایت مرکز مالکیت معنوی است. این مرکز زیرمجموعه‌ای از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وابسته به قوه قضاییه است.

نحوه استعلام برند قبل از ثبت به دو شیوه میسر است. یکی مراجعه به ‌سایت سازمان ثبت اسناد و جست  وجو در پرونده ‌های آن ها است.

شیوه دیگر استعلام برند پیش از ثبت رجوع به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و بررسی آگهی ‌های آن است.

بیشتر بخوانید:

نحوه استعلام برند قبل از ثبت در مرکز مالکیت معنوی

سامانه مرکز مالکیت معنوی مرجع اصلی استعلام برند قبل از ثبت است. اطلاعات اولیه مورد نیاز برای جست‌وجو در این سایت شامل این موارد می ‌شود:

  • نام برند
  • میزان تطابق آن با عبارت‌های مشابه
  • طبقه‌بندی کالا و خدمات
  • طبقه‌بندی تصویر
  • شماره ثبت
  • شماره اظهارنامه و وضعیت آن.

علاوه بر این، افراد حقیقی باید نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ اظهارنامه خود را نیز وارد کنند. همچنین اشخاص حقوقی به نام شرکت، شماره ثبت شرکت و تاریخ اظهارنامه خود نیاز پیدا خواهند کرد.

نحوه استعلام برند قبل از ثبت در روزنامه رسمی

روزنامه رسمی مرجع قانونی انتشار تمام آگهی‌های ثبت برند در ایران است. تمام برندهای فارسی و لاتین ثبت شده در کشور حتما دو نوبت آگهی در آن چاپ کرده‌اند. بنابراین استعلام برند قبل از ثبت در آدرس rrk.ir نیز راهی مطمئن برای رسیدن به این منظور است. تمامی آگهی ‌های ثبت برند در این وب‌سایت در دسترس قرار گرفته‌ اند. از این طریق شما می ‌توانید نام یا لوگوی انتخابی خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که منحصر به ‌فرد است.

نحوه استعلام برند قبل از ثبت در قوانین

برندهایی که ثبت آنها منع قانونی دارد به شرح زیر هستند:

۱. درخواست عین یا مشابه علامت. (موضوع ماده ۳۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶/۰۸/۰۷ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی)

۲. درخواست علامتی که مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد. (موضوع بند ب ماده ۳۲ قانون) (نحوه استعلام برند قبل از ثبت در این موارد بر اساس قواعد عرفی جامعه است.)

۳. درخواست علامتی که از نشانه‌ها و علائم جغرافیایی است و مصرف‌کننده عادی را نسبت به مبدأ و کیفیت محصولات گمراه می‌سازد. (موضوع بند ج ماده ۳۲ قانون)

۴. درخواست علامتی که جزو علائم مشهور باشد (موضوع بند یک ماده ۶ مکرر کنوانسیون پاریس)

۵. درخواست علامتی که از اسامی متبرکه باشد (موضوع بند یک ماده ۶ مکرر کنوانسیون پاریس)

۶. درخواست علامتی که حاوی نمادها یا نشان‌های رسمی باشد. از جمله نشان نظامی، پرچم، علائم دولتی و بین‌المللی، باستانی، نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور و … (موضوع بند د ماده ۳۲ قانون)

۷. درخواست علامتی که بیانگر توصیف و مرغوبیت کالا باشد. (موضوع بند ۳ ماده ۱۰ مکرر کنوانسیون پاریس)

۸. درخواست علامتی که حاوی اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه باشد. (موضوع ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۱۳۷۵/۰۹/۲۸ مجلس شورای اسلامی)

۹. درخواست علامتی که بیانگر مشاهیر باشد. (موضوع بند الف ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس)

۱۰. درخواست علامتی که مخل امنیت ملی باشد. (موضوع نامه تصویبی به شماره ۴۷۱۴/م/۸۲ مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۱۲ شورای امنیت ملی)

۱۱. درخواست علامتی که با ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان در تعارض باشد. (نحوه استعلام برند قبل از ثبت در این مورد نیز اندکی دشوار است، اما باید به آن توجهی ویژه داشت.)

۱۲. درخواست علامتی که اساساً مشمول شرایط علامت نیست و یا با توجه به نوع کالا به صورت عام و فاقد صفت مشخصه باشد (موضوع بند الف ماده ۳۰ قانون)

۱۳. مطابق با بند الف از ماده ۶ ثالث قرارداد اتحادیه پاریس استفاده از نام و نام خانوادگی اشخاص ثالث به عنوان علامت تجارتی ممنوع است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا