اخبار

سامانه ساد ۲۴ ؛ سامانه ای برای اعلام سرقت و استعلام چک

وکلاپرس- سامانه ساد ۲۴ اولین سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌ های بانکی در کشور است که با هدف پیشگیری از جعل و کلاهبرداری چک ‌های سرقتی و یا مفقودی راه اندازی شده است.

سامانه ساد ۲۴ ، اولین سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌ های بانکی در کشور است که با هدف پیشگیری از جعل و کلاهبرداری چک ‌های سرقتی و یا مفقودی، جلوگیری از نقل و انتقال این چک ها، کاهش پرونده های جرایم چک در دادگستری و صرفه جویی در هزینه های دولتی راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید:

سامانه استعلام چک ‌هایی که در اثر ارتکاب جرم تحصیل شده است، محصول همکاری‌ ارگان‌های پارک علم و فناوری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و شرکت ساینا پردازش گسترش شرق است.

شهروندان می توانند با ثبت چک ‌های سرقتی یا مفقودی خود در این سامانه از نقل و انتقال آن ‌ها در بازار جلوگیری کنند و یک قدم جلوتر از کلاهبرداران باشند. علاوه بر این شهروندان می توانند جهت استعلام چک های سرقتی یا مفقودی نیز اقدام کنند.

با استعلام چک در سامانه ساد ۲۴، به ‌طور هم‌ زمان می ‌توانید آگاه شد که چک دریافتی سرقتی و یا مفقودی نباشد و همچنین صادرکننده چک خوش ‌حساب باشد یعنی اخیرا در پرونده مالی خود چک برگشتی نداشته باشد.

جهت استعلام وضعیت چک بایستی شماره شبا و شماره سریال را داشته باشید. منظور از شماره شبا شماره ای است که با کلمه IR شروع می ‌شود و پس از آن ۲۴ رقم وجود دارد. برای محاسبه شماره شبا نیز می توانید از طریق همین سامانه با تعیین بانک و نکمیل اطلاعات اقدام کنید. شماره سریال نیز ترکیبی از اعداد است که در بالای چک و بعد از ممیز نوشته شده است. لازم به ذکر است ترکیب اعداد و حروفی که قبل از ممیز قرار دارد، سری نام دارد.

پس از ثبت چک سرقتی یا مفقودی در سامانه ساد ۲۴ ، بایستی برگه سامانه را به دادگستری ارائه و دستور قضایی را دریافت کنید. سپس با مراجعه به بانک براساس دستور قضایی جهت مسدودسازی چک از طریق بانک نیز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا