اخبار کارآموزی وکالت

اعلام موافقت برخی از مدیران کانون های وکلا با اصلاح بخش کارآموزی آیین نامه لایحه استقلال ۱۴۰۰

وکلاپرس- اخیرا کارآموزان پذیرفته شده در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (تعویقی ۱۴۰۰) در یک کنش دسته جمعی، خواستار اصلاح مقررات کارآموزی آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه شده اند.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس بخش چهارم آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰ رئیس قوه قضائیه مقررات و ضوابط کارآموزی دچار تغییرات قابل توجهی شده است، از جمله حضور شش ماهه در محاکم قضایی، حضور هفت ماهه نزد وکیل سرپرست و …

بیشتر بخوانید:

در همین راستا جمعی از کارآموزان پذیرفته شده در آزمون وکالت، در یک حرکت دسته جمعی اقدام به برگزاری نظرسنجی از روسا و مدیران کانون های وکلا، در خصوص اصلاح مقررات کارآموزی، کرده اند.

نکته جالب توجه این است که در حالی که مقررات کارآموزی موجود در آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰، پیشنهاد خود کانون های وکلا بوده است، مدیران برخی کانون ها در خصوص اصلاح این مقررات موافقت خود را اعلام کرده اند.

به نقل از یک رسانه صنفی، در ادامه نظرات مدیرانی که نظر خود را درباره اصلاح شرایط کارآموزی اعلام کرده اند، آورده شده است. هنوز رؤسای اعلام نظر کرده به تکذیب گفته‌های منسوب به ایشان نپرداخته اند.

سوال مطروحه از مدیران کانون های وکلا:

آیا از اصلاح بخش کارآموزی آیین نامه ۱۴۰۰ حمایت میکنید و موافقت خود را با این
اصلاح، اعلام و ابلاغ میفرمایید؟

پاسخ وکیل قادر شیری رئیس کانون وکلای اردبیل:

دوره کارآموزی و آموزش کارآموزان یک ضرورت و به نفع کارآموزان و مردم بوده اما شیوه فعلی کارآموزی نیاز به اصلاح دارد تا با زیر ساختهای کانون و دادگستریها و هم با واقعیت های جامعه تطبیق یابد.

پاسخ دکتر یزدالله طاهری نسب رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان:

بزرگترین مشکل ماده ۵۴ آیین نامه ۱۴۰۰ محدود شدن امکان وکالت کاراموزان وکالت است که موجب سخت شدن معیشت این عزیزان گردیده است برای حل مساله هم باید مدیران کانون های وکلا طرح اصلاحی خود را در قالب ماده ۲۲ قانون استقلال کانون وکلا به قوه قضائیه ارائه نمایند.

لازم به ذکر است دکتر طاهری نسب خود از تهیه کنندگان پیش نویس متن آیین نامه فعلی بوده است.

پاسخ دکتر علی علیزاده رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی:

بنده حامی کاراموزان در زمینه اصلاح ماده ۵۴ و ادغام مرحله دوم و سوم هستم و همیشه هرکاری در توانم بوده انجام دادم به دو دلیل اجرای این قسمت از ماده ۵۴ را به صلاح و مصلحت کار آموزان نمیدانم

اولا؛ مشکلات و پیش فرضهای اجرای این فراهم نیست

ثانیا؛ آموزندگی نخواهد داشت کما اینکه کار آموزان محترم مرکز وکلا (موضوع ماده (۱۸۷) این آیین نامه را اجرا نمیکنند و این اجحافیست برای کار اموزان محترم کانون

پاسخ دکتر حسن صفا دوست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

پیرو پیشنهاد و مصوبه مورخ ۱۴۰۳/۳/۲۱ هیئت مدیره کانون مرکز صد در صد موافق اصلاح ماده ۵۴ هستم و امیدوارم با موافقت شورای اجرایی اتحادیه سایر تشریفات نیز انجام پذیرد.

پاسخ دکتر کیانوش هادی پور رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان:

فلسفه و غایت اصلی برگزاری دوره کارآموزی وکالت تقویت مهارت علمی و عملی کارآموزان وکالت بوده که این مهم جز با انجام کار عملی میسر نخواهد شد، بنابراین محروم کردن کارآموزان از انجام کار وکالت طی هشت ماه فاقد توجیه علمی و منطقی می باشد و از طرف دیگر باعث محرومیت کارآموزان از داشتن حداقل درآمد جهت امرار معاش بوده ، فلذا پیشنهاد میگردد ماده ۵۴ ایین نامه اجرایی لایحه استقلال کانونهای وکلای دادگستری از این حیث اصلاح گردد.

پاسخ دکتر بهنام اکبری رئیس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد

نظری ندارم. نه موافقم، نه مخالف

پاسخ وکیل بهرام ولی پور رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران:

ضمن تشکر از ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص اصلاح مواد ناقض استقلال کانون وکلا با هر گونه اقدامی که در جهت مساعدت به کاراموزان محترم وکالت باشد که از جمله آن اصلاح ماده ۵۴ ایین نامه ۱۴۰۰ میباشد آنهم ضمن لحاظ قراردادن آموزشهای لازمه و نیز اخذ ازمون اختبار در راستای تقویت بار علمی عزیزان کاراموز با حفظ استقلال کانون موافقت و تا حصول ،نتیجه پیگیری و همراهی خواهم کرد.

این پیام ها  از طریق یک رسانه صنفی توسط کارآموزان منتشر شده و هنوز روسای کانون ها در خصوص این خبر موضع گیری نکرده اند!

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. مجلس باید انتخابات بین وکلا برگزار کنه و کانون وکلا را منحل ودر مرکز وکلا ادغام بکنه چون تعدادشون کمتراز مرکز است

    1. خخخخخ ادغام کانون در مرکزی که هنوز لایحه استقلال هم ندارن؟!!؟؟؟ .شما قطعا از وکلا یا کارآموزان مرکز مشاوران هستید

    2. 😂😂😂😂😂 خیلی وقته برام سواله چرا میگن مرکز مشاوران ولی با فرمایش جناب عالی قضیه نیاز به توضیح نداره😂😂😂
      واقعا خداقوت شیرمرد

    3. الان خودت اگه کانون قبولی بشی ، به طناب دار آویخته بشی میری مشاوران ؟ معلومه که نمیری… عزیزم نخبگان حقوق میرنکانون و هر کسی کانون قبول نمیشه اجبارا میره مشاوران… حالیه اینکه چطور شما توقع دارید نخبه بره زیر نظر غیر نخبه ، الله اعلم

  2. بهتره هم در مورد این آیین نامه وهم درمورد برخی از مصوبات کانون وکلا…از جایی که خلاف قانونه… اصلاحات رو شروع کنند….

  3. سلام
    حدف محدودیت ها و… کاراموزان موجب آسیب و صربات جبران ناپدیر خواهد شد
    درآمد شخص می بایست مشروع و قانونی باشد. اینکه برای کسب درآمد با جان و مال ناموس مردمم …

  4. به عنوان یک کارآموز قبولی ۱۴۰۰ با آزمون داخلی کانون کاملا موافق هستم. ظرفیت هم ندارد و هر کس نمره قبولی را بیاورد به کارآموزی ادامه دهد.

  5. تنها کاری که از دستم برمیاد نثار کردن لعن و نفرین بر مسببان این مانع و محدودیت غیر حساب شده است که چندین ماهه زندگیمون رو مختل کردن.
    کاری که چندین وقته داریم انجام میدیم

  6. به امید خدا ،یه روزی بیاد ،هم کاراموزان وکالت،هم همه ملت ایران با مقوله ای به اسم کانون وکلا خداحافظی،همه زیر نظر کانون وکلای قوه قضائیه فعالیت داشته باشن ،الان کانون وکلای بعضی از استانها ،با کاهنان معبد امون رقابت میکنن!!!

    1. عزیزم مشک و گوهر گرونه، قیمت داره به ندارها نمیدن.
      نداری فقط مالی نیست
      گاهی علمی
      گاهی شخصیتی

      تمام داوطلبان پذیرفته شده در هر دو آزمون، با تمام سختی های کانون، در کانون ثبت نام نموده اند و مرکز مشاوران رو بیخیال شدن.
      همین شان اجتماعی و مقبولیت هست که کانون رو گرون کرده و قابل قیاس نیست.
      به جای تخیل سعی کنید گرون باشید

  7. بسم اللهِ الرَّحمانِ الرَّحیم.

    خطاب به هیئت مدیره اتحادیه کانون های وکلای دادگستری (اسکودا) ؛
    قطعاً منظورِ مرحوم دکتر مصدق و مجلسِ آنروز از تصویب لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری، پایه ریزیِ استبداد و انحصارطلبی و خودکامگی کانون وکلا نبوده، و بدون شک خواستِ ملت و داوطلبینِ آزمون و وکلای عدالتخواه هم نیست!
    بنابراین مجلسِ آزادی خواهِ امروز باید با روشهای مختلف جلوی این خودکامگی را بگیرد و کانون را از سراشیبیِ سقوط نجات دهد.
    اینکه به صورت انحصارطلبانه و بدون پاسخگویی به احدی در کشور، راه ورود هزاران داوطلبِ نخبه را به حرفه وکالت بسته تا با محدود نگه داشتنِ تعدادِ وکلا، درآمدی سرشار برای خود و هم کیشان داشته باشید و ملت را در مضیقه قرار دهید، مخالفِ نظرِ مرحوم دکتر مصدق است .
    اینکه برگزاریِ آزمون تعویقیِ سال ۱۴۰۰ لاپوشانی شود و آزمونِ سال جاری با پیچیدگی ها و طولانی بودنِ متنِ هر سئوال و کم بودنِ زمانِ آزمون نسبت به سئوالاتِ عجیب و بی سابقه اش، جلوی ترازِ داوطلبین را سد کنید، و زهرِ خود را به قانونِ مترقیِ تسهیلِ مشاغل بریزید، و به طراحانِ سئوالاتِ چنین آزمونی پاداش هم دهید، دلسوزی به اسکودا نمی باشد، بلکه خیانت به ملت و داوطلبین و حتی جامعه وکلا می باشد و کاملاً خلافِ محور سه گانه عقلانیت، رحمانیت و تدبیر است…
    بنابراین شایسته است نمایندگانِ مجلسِ آزادیخواهِ امروز و علی الخصوص کمیته تحقیق و تفحص از کانون وکلا به وظیفه قانونی و شرعی و ملیِ خود قاطعانه و بدون هیچ چشم پوشی عمل کنند و حق ملت و داوطلبین و آزادیخواهان را از کانون وکلا باز پس گیرند…
    بسم اللهِ القاصمِ الجبارین.
    وَ سَیَعلَمُ الَّذینَ ظَلَموا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبونَ
    و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا