اخبارویژه

لباس وکیل دادگستری و دفاعیات وکلا در دادگاه رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی علیه دولت آمریکا

وکلاپرس _ جلسه دادگاه با موضوع رسیدگی به دادخواهی « بیماران تالاسمی ایران » تشکیل شد و از جمله نکات جالب توجه این دادگاه، لباس وکلای دادگستری است که پوشیدن آن در محاکم، امر متداولی نیست.

به گزارش وکلاپرس، در جلسه‌ دادرسی که روز ۱۸ اردیبهشت توسط شعبه ۵۵ حقوقی برگزار شد، سه وکیل دادگستری با ردای وکالت در محکمه حاضر شدند و دفاعیات خود را ارائه کردند.

اگر چه پوشیدن چنین لباسی توسط وکلای دادگستری در محاکم متعارف نیست، اما استفاده از این ردا با منع قانونی روبرو نیست.

به نقل از میزان، جلسه دادگاه شعبه ۵۵ حقوقی – امور بین‌الملل با موضوع رسیدگی به دادخواهی « بیماران تالاسمی ایران » علیه دولت و مقامات ایالات متحده آمریکا به ریاست قاضی حسین‌زاده در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

قاضی حسین زاده در ابتدای این جلسه دادگاه گفت: جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به دعاوی بین الملل دادگستری کل استان تهران، به واسطه دادخواهی بیماران تالاسمی به طرفیت دولت آمریکا و سردمداران وقت و کنونی این دولت از باب تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه علیه اتباع ایرانی دارای بیماری تالاسمی تشکیل شده است.

وی افزود: پرونده کلاسه حاضر مشتمل بر ۴ پرونده با دادخواهی ۴۲۴ نفر از هموطنان و اتباع ایرانی، شامل ۲۸ کودک بیمار تالاسمی و ۳۳۹ آسیب دیده و بیمار بزرگسال تالاسمی و ۵۷ نفر از وراث فوت شدگان این بیماری است.

قاضی گفت: نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد، حسب گزارش مدیر دفتر دادگاه ابلاغیه حضور در جلسه دادرسی را برای خواندگان به آمریکا ارسال شده و نسخه‌هایی از این ابلاغیه واصل شده است، لذا خواندگان به این جلسه قانونا دعوت شده و از تشکیل این جلسه مطلع هستند.

وی افزود: دادگاه حقوقی تهران بر اساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری ایران، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

درخواست مطالبه خسارات مادی و معنوی و تنبیهی از باب تحریم‌های امریکا

حسین زاده بیان کرد: موضوع اصلی پرونده حاضر از باب درخواست مطالبه خسارات مادی و معنوی و تنبیهی از باب تحریم‌هایی که توسط امریکا مستقیما و یا غیر مستقیم علیه اتباع ایرانی اعمال و منجر به نرسیدن دارو‌های بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی شده، مطرح شده است.

وی گفت: دادگاه حقوقی تهران با توجه به قانون الزام دولت برای پیگیری جبران خسارت‌های ناشی از جنایت‌های امریکا علیه اتباع ایرانی تشکیل جلسه داده است.

توضیحات وکیل اول

در ادامه رضوی فرد ( وکیل دادگستری بیماران تالاسمی ) در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: بیماران تالاسمی در ایران مانند دیگر بیماران تالاسمی در جهان نیازمند مصرف دارو‌های خاص هستند تا میزان رسوب آهن در بدن خود را کنترل کنند و در صورت عدم استفاده این داروها، بیماران در بازه زمانی کمی دچار بیماری‌های ثانویه می‌شوند و چه بسا در مدت کوتاهی جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم و برخی شرکت‌های دارویی همچون «نوارتیسس» در سوییس که تنها تهیه کننده داروی دسفرال و دارو‌های حیاتی این بیماری هستند، مشکلات زیادی برای بیماران تالاسمی و موکلان من فراهم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این وکیل گفت: امروز با گذشت چندین سال، کمتر از میزان نیاز دارویی دسپرال به دست بیماران رسیده است در صورتی‌که نیاز سالانه بیماران در کشور ۵ میلیون ریال برآورد شده است. به‌دنبال تحریم ایران، شرکت‌های دارویی خارجی از ایران رفتند و تامین دارو برای بیماران با مشکلاتی مواجه شده است.

رضوی فرد اشاره کرد: از دیگر مشکلات بیماران، واردات دارو‌های سمی و تقلبی بوده است، همکارانم در انجمن تالاسمی در دام دارو‌های تقلبی افتادند و این دارو‌ها آسیب‌های جدی به موکلان من زده است.

متن دادخواست

متن دادخواست این دادگاه بدین شرح است:

بیماران تالاسمی ایران همچون سایر بیماران تالاسمی در سراسر جهان، نیازمند مصرف مادام العمر دارو‌های آهن‌زدا به دلیل استفاده مداوم از فرآورده‌های خونی هستند تا از این طریق بتوانند میزان رسوب آهن بدن خود را کنترل و از ماهیت سمی آن در بلندمدت جلوگیری کنند.

در صورت عدم استفاده از این دارو‌های آهن‌زدا، بیماران در بازه زمانی کمی با توجه به فیزیولوژی بدن خود مبتلا به بیماری‌های ثانویه می‌شوند و چه بسا در مدت کوتاهی جان خود را از دست می‌دهند، اما در صورتی که مراقبت‌های لازم و امکانات پزشکی از جمله، استفاده از دارو‌های آهن‌زدا و تزریق خون در زمان مناسب خود تحت نظر پزشک انجام شود، این افراد قادر هستند مانند یک انسان معمولی یک عمر زندگی استاندارد داشته باشند.

می توان نشانه‌های پیامد بالا رفتن میزان رسوب آهن را در آزمایشات ۷۵۰ بیمار تالاسمی مشاهده کرد که در ۴ سال اخیر در کشورمان به دلیل کمبود‌های دارویی ناشی از تحریم‌های دارویی جان خود را از دست داده اند، از دست رفتن جان این بیماران به عنوان اثر پنهان این وضعیت وخیم انسانی قلمداد می‌شود.

در همین راستا، متخصصان معتقد به کاهش ۱۰ ساله طول عمر بیماران تالاسمی ایرانی به دلیل قرار گرفتن در شرایط نبود دارو در زمان اعمال تحریم‌های دارویی هستند.

فوت ۷۵۰ بیمار تالاسمی و خطر مرگ زودرس ۲۳ هزار نفر دیگر از این بیماران در این شرایط ناگواری که تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی، وضعیت زندگی را برای آن‌ها وخیم کرده و باعث عدم دسترسی این بیماران به دارو‌های اصلی خود شده است، علاوه بر افزایش میزان آسیب دیدگی این بیماران حاکی از نابرابری و نقض فاحش حقوق بشر است.

اقدامات غیر انسانی مقامات و دولت آمریکا از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی (وزارتخانه‌ها و …) سبب ایراد آلام و رنج‌های متعدد به بیماران تالاسمی و خانواده‌های آن‌ها و ایرداد خسارت‌های مادی و معنوی به خواهان‌های دعوی شده است.

آن‌ها نه تنها در طی سال‌های متمادی بلکه همزمان با همه گیری بیماری کووید ۱۹ که تمام جهان در حال مبارزه با این بیماری بودند با جلوگیری از مبادلات ارزی و خدمات بانکی مشکلات صدور، حمل و نقل بیمه، عدم واردات اولیه، عدم فروش و عرضه مواد مؤثره و اولیه دارویی به شرکت‌های دارویی ایرانی دست به این اقدامات ‎سازمان یافته می‌زنند؛ و حتی ترس شرکت‌ها و کارخانه‌های دارویی و بانک‌های بین المللی در مراودات خود با ایران از اعمال مجازات‌های غیرقانونی آمریکا خود دلیل دیگری بر این اقدامات غیرانسانی است.

عدم همکاری و یا قطع ارتباط این شرکت‌ها با عرضه تجهیزات پزشکی یا دارو‌های ضروری این بیماران از زمان تحریم‌های ثانویه تا امروز صدمات و خسارات جبران ناپذیری را به جامعه بیماران تالاسمی در ایران وارد کرده است که مرگ ۷۵۰ نفر از بیماران و رنج خانواده‌های آنان از آغاز تحریم‌های یکجانبه آمریکا به صورت روزانه و مستمر دلیلی بر این مدعاست.

برای مثال شرکت داروئی نوارتیس در کشور سوئیس که ارائه دهنده دارو‌های اصلی مورد نیاز بیماران تالاسمی یعنی دارو‌های دسفرال و جیدنیو است در مکاتبات خود با انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران از تغییر نوع همکاری خود صحبت کرده و یا شرکت دارویی روکت در فرانسه که ارائه دهنده ماده اولیه دارو‌های مورد نیاز بیماران تالاسمی است بر اساس ایمیلی که به یکی از شرکت‌های ایرانی ارسال کرده، از ادامه همکاری با ایران امتناع ورزیده است.

فقدان این دارو‌ها در اثر تحریم دلالت بر ظلم بی بدیل مقامات آمریکایی دارد که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و غیرمشروع مرتکب تروریسم اقتصادی عصر مردن شده‌اند. بربریت تحریم‌های بی‌منطق آمریکا تا ایجاد ممانعت از دسترسی به اقلام بشر دوستانه از جمله مواد غذایی و تجهیزات پزشکی که برای زندگی مردم حیاتی و ضروری هستند تا پمپ‌های تزریق داروی دسفرو کسامین که رایج‌ترین نوع و برند آن برای بیماران تالاسمی دسفرال نوارتیس سوئیس محسوب می‌شود و برای کاهش میزان رسوب آهن در کودکان زنان و مردمان مبتلا به تالاسمی به‌کار می‌رود، گسترش یافته است..

اعمال این تحریم‌ها اثرات مستقیم و غیر مستقیم زیادی در بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص یا نادر به‌ویژه بیماران تالاسمی با خود به همراه داشته است که این بیماران با داشتن جامعه آماری بالایی از مبتلایان، یکی از مهمترین قربانیان تحریم‌ها به شمار می‌روند، از جمله این اثرات اشاره به مصرف بیماران تالاسمی از دارو‌های تولید داخل است که به دلیل عدم مواد اولیه مؤثر که پیشتر از شرکت‌های خارجی دریافت می‌کردند، منجر به واکنش‌های دارویی و حتی در مواردی مرگ این عزیزان شده است.

اینکه حق بر سلامتی که حق همه افراد بشری و مهمترین آن افراد بیماران تالاسمی هستند، از طرف مجامع بین المللی و در کشور ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در فرآیند مفهوم دهکده‌ای جهانی این بیماران مورد غفلت واقع شده اند همچنین دور شدن از آرمان برنامه توسعه سازمان ملل متحد که مبارزه با بیماری‌ها یکی از اهداف آن است در کشور ما توسط مجامع بین المللی به حاشیه رانده شده است.

اینکه تحریم‌های بی رحمانه آمریکا بیماران تالاسمی را از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، دارو و تجهزات پزشکی محروم کرده است. بیماران تالاسمی در ایران در مقابل تقاضای تأمین دارو، مواد اولیه، لوازم پزشکی این بیماران، که طیف وسیعی از آن‌ها کودکان و جوانان هستند با عدم همکاری طرفین خارجی خود به دلیل اعمال مجازات‌های غیر قانونی توسط آمریکا به ویژه در مورد خدمات بانکی، واردات دارو و تجهیزات پزشکی روبه‌رو می‌شوند و این امر منجر به کمبود‌های فراوان در این زمینه شده است.

اینکه تمام بیماران تالاسمی به دلیل نرسیدن دارو‌های مورد نیاز خود دچار جراحات، آسیب‌های جسمی و روحی مادام العمر شده‌اند و کودکان بیمار هم با بیشترین میزان آسیب در معرض خطر مرگ هستند. مضاف بر اینکه خانواده‌های این بیماران با آسیب‌های روحی و روانی بسیاری روبه‌رو می‌شوند.

چنین وضعیتی که می‌توان آن را از لحاظ سیستماتیک و سازمان یافته بودن نوعی جنایت علیه بشریت تلقی کرد از ماه می ۲۰۱۸ برابر با اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط آمریکا و متحدانش آغاز شد.

همزمان با خروج آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران آغاز شد و این بار با شدت بیشتری مردم ایران را مورد اهداف ظالمانه خود قرار داده است. هر یک از بیماران تالاسمی و ده‌ها هزار نفر دیگر در ایران امروزه از عدم دسترسی به دارو‌های آهن‌زدا رنج می‌برند که با تحمیل تحریم‌های «فشار حداکثری» از طریق دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) و بدون مقررات کافی برای دسترسی به کالا‌های بشر دوستانه است.

این تحریم‌ها که در مخالفت صریح با نص قوانین مورد پذیرش جامعه بین المللی است، با هدف قرار دادن اجتماع بیماران خاص و به طور ویژه بیماران تالاسمی در ایران اعمال می‌شود.

برهمین اساس نمی‌توان آن‌ها را جزو اموری ناخواسته و یا بر سر اتفاق دانست این شرایط فاجعه باری است که تحریم‌ها برای بیماران تالاسمی به وجود آورده است و بیان ادعایی است بر مشخص نمودن ابعاد این جنایت و فاجعه انسانی، این تک روی‌ها و هنجارشکنی‌های خونخوارانه جز با دادرسی عادلانه و در محضر دادگاه عدل و با وفاداری با حاکمیت قانون متوقف نخواهد شد.

اقدام مقامات و دولت آمریکا موجب ایراد خسارات مادی و معنوی به بیماران و اطرافیان ایشان شده و در نتیجه حقوق این افراد بر اساس موازین حقوق اساسی، حقوق مدنی و حقوق بشر نقض شده و موجب تحمیل رنج و درد غیر ضروری، مشکلات روحی عمیق و خسارات فراوان مادی و مالی بر آنان شده است.

انجمن حمایت از بیماران تالاسمی همواره به سهم خود برای کمک به این بیماران در عرصه داخلی و بین المللی تلاش‌های بسیار زیادی انجام داده است. مضاف بر اینکه مقررات موجود در اسناد بین المللی حق بر سلامت را به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشر به رسمیت شناخته است و در اسناد داخلی کشور ایران و بسیاری از کشور‌های دیگر این حق جزو قوانین و به رسمیت شناخته شده است؛ لذا با توجه به تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی و وضعیت اسفبار و مرگ تدریجی بیماران تالاسمی در کشورمان که نتیجه نقض آشکار اصول بنیادین و قواعد آمره حقوق بین الملل توسط ایالات متحده است، جهت حمایت از ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در معرض خطر مرگ و پیشگیری از آسیب‌های پیش‌روی این عزیزان که قطعاً استمرار و تشدید تحریم‌های دارویی این بیماران می‌تواند پیامد‌های زیانباری را برای آن‌ها و حتی خانواده هایشان رقم بزند و همچنین برای ارتقا درمان بیماران تالاسمی رسیدگی قضایی را مطالبه داریم.

ادامه توضیحات وکیل اول

در ادامه وکیل رضوی فرد با نشان‌دادن تصاویری از بیماران مبتلا به تالاسمی گفت: با توجه به اقدامات دولت امریکا در خروج از برجام و نقض آن، باید به یاد داشته باشیم که حدود ۳۴ ماه بعد از امضای این توافقنامه بین المللی، ترامپ در روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اعلام کرد که مشارکت کشورش در این توافق را پایان می‌دهد و از همان زمان محدودیت در تامین دارو‌های بیماران تالاسمی آغاز شد.

وی با اشاره به گزارش‌های رسانه‌های آمریکا افزود: بعد از این زمان تعداد مجوز‌های صادرات دارو‌ و وسائل پزشکی به ایران در دوران ترامپ به شدت افت کرد و در سه ماه اول ۲۰۱۹ به ده درصد رسید. از زمان شروع تحریم‌ها تعداد تلفات انسانی بیماران خاص در کشورمان افزایش چشمگیری یافت.

بیشتر بخوانید:

قاضی خطاب به وکیل پرونده بیان کرد: در اظهارات خود به استفاده بیماران تالاسمی از دارو‌های بی‌کیفیت اشاره کردید، این دارو‌ها از چه مبادی تامین می‌شد؟ 

وکیل دادگستری پرونده پاسخ داد: انجمن تالاسمی با تلاشی که برای واردات داور داشت با برخی شرکت‌ها از جمله شرکتی در ترکیه وارد مذاکره شد که بعد‌ها متوجه شدند یک سر دیگر این شرکت در آلمان است و هم اکنون پیگیری‌های حقوقی لازم در جریان است.

توضیحات دبیر انجمن تالاسمی ایران

در ادامه عرب ( دبیر انجمن تالاسمی ایران ) در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: تالاسمی بیماری ژنتیکی و ارثی است که از پدر و مادر مبتلا به این بیماری به فرزندان منتقل می‌شود.

وی گفت: ۲۳ هزار بیماری تالاسمی ماژور در کشور داریم. در انجمن بعد از شناسایی این بیماران، کارت تالاسمی برای آن‌ها صادر می‌شود و ۲ الی۳ هفته یکبار تزریق خون باید انجام دهند. بیماران باید دارو‌هایی تزریق کنند تا از رسوب آهن در اعضای بدن‌شان جلوگیری شود.

عرب افزود: انجمن بیماران تالاسمی از سال ۶۳ تاسیس و سال ۶۸ ثبت شده است. دولت تاکنون هزینه‌ تمام دارو‌ها را برای بیماران تالاسمی تامین کرده است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران بیان کرد: از زمان خروج امریکا از برجام، آسیب بیماران رو به افزایش گذاشت و با کمبود دارو‌ و مواد اولیه برای تولید دارو در داخل کشور مواجه شدیم. هزار و ۱۰۰ بیمار جان خود را از دست دادند و ۱۲ هزار نفر دچار آسیب شدند.

قاضی از رئیس انجمن تالاسمی سوال کرد که آیا هم اکنون بیماران تالاسمی به همه دارو‌های مورد نیاز خود دسترسی دارند؟ 

عرب پاسخ داد: خیر. ما تلاش‌هایی در زمینه تامین تجهیزات پزشکی کرده‌ایم و دستگاهی به نام پمپ تزریق دسفرال نیاز داریم تا بواسطه آن دارو‌ها را به شکم بیماران تزریق کنیم.

وی ادامه داد: با شرکتی آمریکایی برای واردات پمپ تزریق دسفرال از طریق سازمان غذا و دارو وارد مذاکره شدیم، اما پاسخ آنها این بود که این دستگاه را نمی‌توانیم به ایران صادر کنیم.

قاضی گفت: این نشان می‌دهد مقامات آمریکایی علیرغم اظهارات‌شان که تحریم دارویی ندارند، اما در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند.

وی ادامه داد: مقامات آمریکایی به طور کامل از دردها، رنج‌ها و مشکلات بیماران مطلع هستند و فریاد حقوق بشری هم سر می‌دهند، اما در عمل تحریم دارویی می‌کنند.

توضیحات رئیس سازمان غذا و دارو

در ادامه محمدی ( رئیس سازمان غذا و دارو ) به درخواست وکیل دادگستری پرونده در جایگاه حاضر شد.

 رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: امروزه به لطف دانشمندان کشور و پیگیری‌های انجام شده، ۹۹ درصد از دارو‌ها در کشور تولید و یک درصد باقی مانده از طریق واردات تامین می‌شود.

محمدی افزود: اگر امکان تولید این دارو‌ها را نداشتیم، کشور با فجایع ناگواری روبرو می‌شد. برای تهیه داروی بیماران تالاسمی که بخشی از آنها، از کشور‌های اروپایی وارد می‌شود، مشکلاتی داریم. این کشور‌ها اعلام می‌کنند که تحریم دارویی ندارند، اما در عمل مسیر‌های حمل دارو و شرکت‌هایی کار واردات دارو را به ایران انجام می‌دهند، تحریم کرده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش‌های محققان و دانشمندان همه دارو‌های مورد نیاز در کشور را تولید بومی کنیم و با کمک کشور‌هایی که برخلاف امریکا و شرکایش در مسیر صلح حرکت می‌کنند، باقیمانده دارو‌هایی که لازم است را تامین کنیم.

بیشتر بخوانید:

قاضی خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شما به عنوان معاون وزیر بهداشت در این دادگاه حضور دارید و این نشان از نگاه حمایتی دولت دارد.

محمدی تاکید کرد: در سخنان خود به این نکته اشاره کردید که ما هرکاری برای واردات دارو می‌کنیم و با هر شرکتی وارد مذاکره می‌شویم، آن مسیر‌ها و شرکت‌ها را تحریم می‌کنند.

قاضی تصریح کرد: امیدواریم وزارت بهداشت و شما به عنوان مقام مسئول تمام تلاش خود را برای تامین بیماران تالاسمی و دیگر بیماران خاص داشته باشید.

در این لحظه، وکیل دادگستری، اول بیماران درخواست کرد تا مرتضی باقی یکی از موکلان حاضر در دادگاه در جایگاه قرار گرفته و اظهارات خود را مطرح کند.

توضیحات یکی از موکلان حاضر در دادگاه

وی گفت: من پدر زهرا خانم هستم که در سن ۹ سالگی بدون اینکه به آرزو‌های خود برسد، فوت شد. ما بعد از ۶ سال از تولد دخترم متوجه شدیم تالاسمی ماژور دارد، تشخیص پزشکان این بود که درمان نیاز به تزریق خون دارد.

باقی گفت: کیت‌هایی که برای تزریق خون لازم داشتیم بخاطر تحریم‌ها در دسترس نبودند. طحال فرزندم به‌خاطر تحریم‌های دارویی و در دسترس نبودن دارو و تجهیزات لازم، بسیار بزرگ شده بود و در نهایت مجبور به خارج کردن آن از بدنش شدیم. ما هر روز شاهد بی‌جان شدن دخترم در بستر بودیم. تا اینکه او بسیار مظلومانه جان عزیزش را با درد بسیار از دست داد.

قاضی گفت: اظهارات آقای باقی به وضوح نشان می‌دهد، آمریکا در وضع تحریم‌های خود مستقیما مردم را نشانه گرفته است. تحریم‌ها و اقدامات‌شان برای نرسیدن دارو، چیزی جز، اقدامی تروریستی نیست.

اظهارات یکی از شاهدان

پس از صحبت‌های قاضی حسین‌زاده، یکی از شاهدان به نام غلامرضا میرزایی در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: بخاطر بیماری تالاسمی که از بدو تولد با من است، مشکلات فراوانی دارم. بخاطر تزریق خون‌های مکرر، اگر دارو‌های آهن زدا مصرف نکنم، عواقب بدی برای بدنم ایجاد می‌شود.

وی افزود: من و امثال من دارو‌هایی که وجود ندارد، به بیماری‌هایی همچون دیابت و قند مبتلا شدیم. خیلی از دوستان من بخاطر نبود دارو در منازل خود بستری هستند یا فوت شدند. بخاطر تحریم‌های آمریکایی ظالم درد‌های بزرگی به بیماران صعب العلاج کشور وارد شده است. تمام بیماران تالاسمی در کشور در رنج و درد فراوانی قرار گرفتند.

قاضی حسین‌زاده خطاب به میرزایی پرسید: دارو‌های مربوط به بیماری را در چه فواصل زمانی باید مصرف کنید؟

میرزایی پاسخ داد: هر روز باید دارو مصرف کنیم. برای تهیه داروی باکیفیت باید به داروخانه‌های زیادی سر بزنیم.

بیشتر بخوانید:

توضیحات مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی رئیس جمهور

سپس، وکیل رضوی فرد با کسب اجازه از دادگاه، از مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی رئیس جمهور خواست تا در جایگاه قرار گیرد.

پاد اظهار کرد: شاید اولین اقدامی که برای رسیدگی به وضعیت مبتلایان به بیماری‌های خاص به ذهن‌مان رسید، این بود که به انتخاب خودشان یک گزارشگر ویژه برای بررسی آثار مخرب تحریم‌ها بر بیماران انتخاب شود. در این راستا رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب شد تا موضوعات خیلی دقیق‌تر، شفاف‌تر و بدون واسطه بررسی شود.

مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه از قوه قضاییه برای برگزاری این جلسه دادگاه تشکر می‌کنم، گفت: مستندات موثری که ارائه شده حتما منجر به صدور رای می‌شود و مقدمه استیفای حقوق این بیماران در مجامع بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.

پاد با اشاره به اینکه خود را مکلف به پیگیری حقوق بیماران تالاسمی می‌دانم، افزود: با توجه به پرونده‌هایی از این جنس که در گذشته، در این شعبه منجر به صدور رای شدند، امیدواریم در این پرونده نیز تصمیمات در بستر اجرا، منجر به توقیف اموال ناقضان حق این بیماران شود البته تا آن مرحله در کنار شما خواهیم بود.

قاضی حسین زاده گفت: مستندات بسیار زیادی را درباره بیماران خاص جمع‌آوری کردیم. تحقیقات این دادگاه به صورت بلاوقفه انجام شده است. تمامی مستندات درباره اعمال تحریم‌ها و عدم اجازه دولت آمریکا مبنی بر نرسیدن دارو به اتباع ایرانی مورد تحقیق واقع شده است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵ تا ۶ جلد پرونده ۱۵۰ صفحه‌ای داریم که امریکا چه اقدامات غیرقانونی در این راستا داشته است. از شما تشکر کرده و امیدواریم صدای بیماران را به گوش رئیس جمهور برسانید.

اظهارات وکیل دوم

سپس سعدالله فهان نژاد ( وکیل دادگستری دوم ) در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: از سال ۲۰۱۸ و بعد از خارج شدن آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ثانویه حدود ۷۵۰ نفر از بیماران تالاسمی در همان سال‌ها فوت کردند.

وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا موجب بروز خسارات زیانبار مادی و معنوی به بیماران تالاسمی شده است. تحریم‌ها توسط کنگره و یا رئیس جمهور این کشور وضع شدند که همگی موثر در نقض حقوق بیماران تالاسمی بودند. از زمان عملیاتی شدن برجام تا زمان روی کار آمدن ترامپ ۹۱۱ نوع تحریم ایران از سوی آمریکا برداشته شد، اما ۲۴۸ نوع تحریم همچنان باقی مانده است.

وکیل فهان نژاد گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، آمار فوتی‌ها و آسیب‌دیدگان تالاسمی ناشی از این تحریم‌ها رو به افزایش است، زیرا اثر مستقیم در همکاری شرکت‌های دارویی دارد و مانع از انجام تراکنش‌های مالی برای خرید و واردات دارو شده است.

وی بیان کرد: خسارات مادی تحریم‌های آمریکا به بیماران تالاسمی از جمله افزایش هزینه‌های درمان مهمترین موضوعی است که بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. خانواده‌هایی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و بیمار تالاسمی دارند، قادر به تامین هزینه‌های خود نیستند و اکثر آن‌ها بخاطر عدم دسترسی به داروی خود نمی‌توانند دوره بهبود خود را طی کنند و به همین جهت از قرار گرفتن در چرخه اشتغال محروم ماندند.

بیشتر بخوانید:

در ادامه سلطانی مهر ( مدیر اجرایی دفتر نوارتیس ) در جایگاه قرار گرفت و تصریح کرد: وقتی آهن خون مبتلایان به تالاسمی بالا می‌رود، روی عملکرد قلب، مغز و کبدشان تاثیر می‌گذارد. متاسفانه شرکت‌ها خیلی از دارو‌های جدید را به ما نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه خود را جزئی از خانواده بیماران تالاسمی در کشور می‌دانم، ادامه داد: امیدوارم همانطور که دیگر کشور‌ها را الزام می‌کنید حق این بیماران را بدهند، نیم‌نگاهی هم به اینکه بیماران دارو‌ها را داشته باشند، بیندازیم.

توضیحات وکیل سوم

سپس وکیل علی‌قاضی در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: حقوق بشر بیش از هر چیز از جنس حقوق اخلاقی است. به محض اینکه معلوم شود فردی انسان است، آن فرد بی‌درنگ از پاره‌ای از حقوق برخوردار می‌شود. حقوق بشر، حقوقی تکلیف‌آور برای ملت‌های سراسر دنیاست.

وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا با اهداف مستقیم و غیرمستقیم خود ارزش‌های بنیادین را در بیماران تالاسمی ایران نقض کرده و به عنوان علت اصلی در آسیب و یا فوت مبتلایان به این بیماری محسوب می‌شود.

علی‌قاضی با طرح این پرسش که جرم آسیب‌دیدگان تالاسمی و عدم رسیدن دارو به فوت‌شدگان ناشی از این بیماری به واسطه تحریم دارو‌ها در سطح بین‌الملل چیست؟ گفت: این اقدام همان حق سلب حیات است که هیچ دولتی در عرصه بین‌الملل آن را برنمی‌تابد. بسیاری از بیماران تالاسمی هستند که تحت نظر پزشک و با مصرف دارو می‌‎توانند به زندگی عادی خود برگردند، اما در وضعیت کنونی در چرخه معیوب قرار گرفته از کمترین فعالیت‌ها و حقوق خود محروم می‌مانند.

توضیحات پزشک بیماران تالاسمی

سپس نوربخش ( پزشک بیماران تالاسمی ) به عنوان کارشناس از سوی وکیل دادگستری اول به جایگاه دعوت شد که در سخنانی گفت: سال‌هاست با بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور کار می‌کنم. مشکل عمده این بیماران، تزریق خون نیست، مردم همواره خون اهدا می‌کنند و مشکلی برای تامین خون ندارند.

وی ادامه داد: آنچه بیشتر مشکل‌ساز است، مازاد آهن خون است که ما از دارو‌های آهن‌زدا برای بیماران مبتلا به تالاسمی استفاده می‌کنیم و به بیمارانی که نیاز دارند آهن تزریق می‌کنیم. متاسفانه تحریم‌ها باعث شدند، شرکت‌های وابسته برای اینکه دارو را به ایران بدهند و پول را بگیرند با مشکلات زیادی مواجه شوند، همین موضوع نیز باعث شد تعداد زیادی از بیماران تالاسمی ماژور در اوج کرونا از دست رفتند و این فاجعه بودند.

نوربخش گفت: متاسفانه همین دارو‌های تولید داخل بیماری به استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و لرستان کمتر می‌رسد. شایع‌ترین علت مرگ بیماران تالاسمی ناشی از رسوب آهن در قلب آن‌هاست.

بیشتر بخوانید:

قاضی: دادگاه در تحقیقات خود متوجه تبعات متعدد تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان شده است

سپس قاضی با بیان اینکه قطع به یقین دادگاه حاضر اقدامات لازم را انجام خواهد داد، افزود: آمریکا در طول سال‌های قبل علیرغم اظهارات متعدد مبنی بر اعلام دوستی با مردم ایران، در عمل اقداماتی مغایر با مقدماتی‌ترین اصول حقوق بشر داشته است.

وی گفت: آمریکا با عضویت در کنوانسیون‌های مختلف و با توجه به دستور موقت صادر شده از دیوان بین‌المللی دادگستری که صراحتا اذعان کرده باید داروی بیماران برسد، عملا با استنکاف از آن، موجبات درد و رنج بسیاری از اتباع ایران و مبتلایان به بیماری تالاسمی شده است.

قاضی اضافه کرد: دادگاه با انجام تحقیقات متعدد در چند ماه گذشته و جمع‌آوری اسناد، متوجه تبعات متعدد تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان شده است. برای دادگاه محرز شده که تحریم‌ها اثرات متعددی بر جسم و روح بیماران تالاسمی داشته است؛ لذا دادگاه حاضر با قید سرعت در چند ماه آینده رای را صادر می‌کند.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا