اخبار بین المللی

ادعای وکلای بن سلمان درباره مصونیت وی در پرونده قتل خاشقچی

وکلاپرس- وکلای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، می‌گویند که انتصاب ولیعهد به عنوان نخست‌وزیر در هفته گذشته، مصونیت او را از پیگرد قانونی در پرونده قتل جمال خاشقجی تضمین کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، هفته گذشته، ملک سلمان، پادشاه عربستان در حکمی سلطنتی محمد بن سلمان را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد که به گفته یک مقام سعودی، در راستای مسئولیت‌هایی است که ولیعهد قبلاً انجام می‌داد.

جمال خاشقجی ستون نویس واشنگتن پست و ناراضی عربستانی است که در عملیاتی در کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل سعودی کشته و تکه تکه شد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقچی است. با این وجود شاهزاده دستور قتل خاشقجی را تکذیب کرده است.

بیشتر بخوانید:

وکلای شاهزاده در طوماری که از دادگاه منطقه فدرال در واشنگتن درخواست شده بود، با استناد به موارد دیگری که در آن ایالات متحده مصونیت را به رسمیت شناخته است، گفتند: «دستور سلطنتی هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که ولیعهد از مصونیت مبتنی بر وضعیت برخوردار است».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سفری به عربستان سعودی در ماه ژوئیه به بن سلمان گفته بود که او را مسئول قتل خاشقجی می‌داند. او گفت که ولیعهد دست داشتن در این ماجرا را رد می‌کند و تاکید می‌کند که دست اندرکاران مورد بازخواست قرار گرفته‌اند.

دادگاه از دولت واشنگتن خواسته بود وزارت دادگستری نظر خود را در مورد اینکه آیا بن سلمان مصونیت دارد یا خیر، تا ۳ اکتبر اعلام کند، وزارت دادگستری اعلام کرد که به دنبال یک تمدید ۴۵ روزه برای آماده کردن پاسخ خود به دادگاه “با توجه به این شرایط تغییر یافته” است.

روز دوشنبه، قاضی منطقه‌ای، جان دی بیتس، درخواست تمدید را پذیرفت، اما گفت که در صورت عدم وجود شواهد قانع کننده، تمدیدی در کار نخواهد بود. و دولت ایالات متحده باید هر گونه پاسخ خود را حداکثر تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ارائه کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا