گفت و گوویژه

مشورت و هم اندیشی‌ بدون وقفه مدیران نهاد وکالت در فضای مجازی

گفتگویی کوتاه با رییس کانون وکلای یزد پیرامون پیش‌نویس آیین‌نامه لایحه استقلال

وکلاپرس ـ اسفند سال گذشته ماهی پر چالش برای کانون‌های وکلای دادگستری بود. شیوع ویروس کرونا نه تنها مانع برگزاری جشن استقلال در سراسر کشور شد که آهسته آهسته کانون‌های وکلا را به سمت تعطیلی برد. درست در همین ایامی که کشور و بالتبع کانون‌های وکلای دادگستری شرایط بحرانی را در عرصه خدمت رسانی تجربه می‌کردند، نامه‌ای از سوی معاونت حقوقی دادگستری به دست رؤسای کانون‌های وکلا رسید که خبر از تصویب یک آیین نامه جدید در حوزه وکالت توسط رییس قوه قضاییه می‌داد.

اگرچه این نامه از سوی رؤسای کانون‌های وکلا پاسخی مبنی بر عدم پذیرش چنین آیین نامه‌ای گرفت، لیکن در آخرین روزکاری سال ۹۸ پیش‌نویس این آیین نامه برای رییس اسکودا ارسال و به وی تحویل داده شد؛ پیش‌نویسی که از رییس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران (با قید فوریت و محرمانگی) خواسته شده بود تا با جلب نظر از رؤسای کانون‌های وکلای سراسر کشور درباره آن اظهارنظر کند. درباره این پیش‌نویس گفت و گوی کوتاهی با رییس کانون وکلای یزد داشتیم که در ادامه خواهد آمد:

متن پیش نویس آیین نامه چه زمانی به دست شما رسید؟

سوم فروردین ماه از سوی ریاست محترم اتحادیه و از طریق واتس آپ ارسال شد.

نظر شما راجع به مفاد پیش‌نویس ارسالی چیست؟

برخی مواد نسبت به آیین نامه سابق ارتقاء یافته و برخی چالش‌های کانون‌های وکلا را مرتفع و برخی مواد آن تا حدودی با استقلال کانون ها در تضاد است.

قوه قضاییه ضمن ارسال پیش‌نویس آیین‌نامه از رییس اسکودا خواسته تا متن مذکور محرمانه باقی بماند. به نظر شما محرمانه بودن و ماندن این پیش نویس مطابق قانون است؟

چون با قید محرمانه بودن از سوی قوه قضاییه به اتحادیه ارسال شده است و هر چند قید محرمانگی با توجه به قوانین جاری در باب طبقه بندی اسناد محل تامل است، لیکن من باب قواعد اخلاقی اتحادیه خود را مجاز به انتشار عمومی ندانسته است. لیکن هیات رییسه اسکودا و روسای کانون ها بدون وقفه در فضای مجازی در حال هم اندیشی راجع به یافتن بهترین راه تعامل با قوه قضاییه با حفظ استقلال می باشند. قطعا مسئولین قوه هم در جهت توسعه کیفی نهاد وکالت حسن نیت دارند که امیدوارم تصمیمات متخذه از ناحیه کانون ها و قوه قضاییه به ارتقای استقلال و نقش وکلا در دادرسی عادلانه و وصول به عدالت بینجامد.

تهیه و تنظیم:‌سید سبحان هوشیار امامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا