اخبار بین المللی

لغو مجازات اعدام در سیرالئون

وکلاپرس- جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون (Sierra Leone) روز جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ قانون لغو مجازات اعدام را امضا کرد و به این ترتیب اعدام رسماً از نظام حقوقی این کشور حذف شد.

تصویب قانون لغو مجازات اعدام در مجلس

این اقدام تاریخی پس از آن صورت گرفت که قانونگذاران سیرالئون تیر ماه امسال به پایان مجازات اعدام در این کشور غرب آفریقا رأی دادند و مجازات حبس ابد یا حداقل ۳۰ سال زندان را جایگزین آن کردند.

رئیس جمهور سیرالئون روز جمعه اعدام را مجازاتی «غیرانسانی» خواند و گفت: «ما امروز به عنوان یک ملت، وحشت گذشته‌های خشن را از خود دور کردیم. ما امروز اعتقادمان به قداست حیات را ثابت کردیم.»

بیشتر بخوانید:

تبدیل مجازات اعدام به مجازات های جایگزین حتی پیش از تصویب قانون

دولت سیرالئون در اردیبهشت ماه، یعنی حتی پیش از آن که مجلس سیرالئون لایحه لغو اعدام را به تصویب برساند، اعلام کرد که در چهارچوب سیاست حمایت از حقوق بشر قصد دارد این مجازات را لغو کند.

جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون (Sierra Leone)
جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون

جنگ داخلی سیرالئون

جنگ داخلی سیرالئون بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ میلادی، حدود یک دهه به طول انجامید و حدود ۱۲۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

ده‌ها هزار نفر از مردم عادی در جریان این درگیری ها مورد تجاوز، قطع عضو، بردگی و ربوده‌شدن فرزندانشان برای شرکت در جنگ قرار گرفتند.

آخرین مورد اجرای مجازات اعدام در سیرالئون

آخرین مورد اعدام در سیرالئون مربوط به ۲۴ افسر نظامی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۷ خورشیدی) به دلیل دست داشتن در کودتای یک سال پیش از آن به مرگ محکوم شدند و حکم اعدام در مورد آنان اجرا شد.

از آن زمان به بعد اگر حکم اعدام هم صادر می‌شد به مجازات‌های جایگزین تبدیل می شده است.

سرزمین الماس های خونین

سیرالئون، مستعمره پیشین بریتانیا در غرب آفریقا که حدود ۸ میلیون نفر جمعیت دارد با آن که دارای معادن الماس است، یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.

تاکنون بیش از ۱۴۰ کشور در جهان یا مجازات اعدام را لغو کرده یا در ۱۰ سال اخیر کسی را اعدام نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا