اخبار کانون هاویژه

قانونی که در مجلس تصویب شده، باید در مجلس تفسیر شود و نه نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در نشستی به مناسبت روز خبرنگار از نوع نگاه نمایندگان مجلس به نهاد وکالت انتقاد کرد و متذکر شد تفسیر قانون از وظایف مجلس است و نه نهادهای دیگر.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، روح الله وکیلی در این نشست با بیان برنامه های کانون وکلای کرمانشاه در ارائه خدمات حقوقی، از تحت فشار قرار گرفتن نهاد وکالت توسط عده ای خاص گلایه کرد و اعلام کرد: برخی بدنبال ترسیم چهره‌ای سیاه از نهاد وکالت و وکیل در کشور هستند.

برخی بدنبال ترسیم چهره‌ای سیاه از نهاد وکالت و وکیل در کشور هستند

روح الله وکیلی با بیان اینکه متاسفانه برخی بدنبال ترسیم چهره‌ای سیاه از نهاد وکالت و وکیل در کشور هستند، اظهارکرد: نمایندگان مجلس طی یک سال و نیم گذشته چندین طرح و لایحه را علیه کانون های وکلا تصویب کرده اند.

وی از طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار به عنوان یکی از این طرح ها یاد کرد و ادامه داد: طبق قانون در آزمون های وکالت ملاک کسب نمره قبولی است، اما پس از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که منظور از نمره، تراز است که این مسئله خیل تحصیلکردگان بی سواد را راهی بازار کار می کند.

قانون باید در مجلس تفسیر شود نه شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه تصریح کرد: قانونی که در مجلس تصویب شده، باید در مجلس هم تفسیر شود، نه اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تفسیر کند.

وی یادآورشد: علیرغم اینکه کانون های وکالت یک نهاد خصوصی هستند که خدمات عام المنعفه زیادی به صورت رایگان به مردم مستمند ارائه می دهند، بدون اینکه هیچ بودجه ای از دولت بگیرند و حتی کمک کننده به دولت هم هستند، با اینحال می بینیم که عده ای این نهاد را تحت فشار قرار می دهند.

برنامه های کانون وکلای کرمانشاه در ارائه خدمات حقوقی

وکیلی اضافه کرد: در کانون های وکلا، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون معاضدت فعالیت می کند که وظیفه آن قرار دادن وکیل رایگان برای افرادی بی بضاعتی است که پرونده های قضایی برای آنها شکل گرفته و ما آنها را تحت پوشش قرار می دهیم.

وی تاکید کرد: همچنین برای اینکه بتوانیم سطح اطلاعات حقوقی مردم را بالا ببریم و به آنها کمک کنیم، دو خط تلفنی را در این کانون راه اندازی کرده ایم تا مردم از طریق آن بتوانند مشاوره های حقوقی رایگان دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه اضافه کرد: بعلاوه، یکی از برنامه هایی که ما در این کانون آن را اجرا می کنیم، ارائه مشاوره های رایگان حقوقی به زندانیان استان است که بصورت مستمر درحال برگزاری است.

وی از برنامه ریزی برای بالا بردن سطح آگاهی حقوقی مردم کرمانشاه خبرداد و گفت: در این راستا، با صداوسیمای استان رایزنی هایی داشته ایم و قرار است در قالب برنامه هایی آموزش های حقوقی را به مردم داشته باشیم.

وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشیدن است

این مسئول در ادامه با گرامیداشت روز خبرنگار، به تقارن این روز با عاشورای حسینی در سال جاری اشاره کرد و گفت: اینکه امروزه نهضت عاشورا به یک فرهنگ تبدیل شده، به این دلیل است که بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، حضرت زینب کبری (س) خبرنگار این واقعه شد و مظلومیت خاندان رسول اکرم (ص) را به روایت کشید.

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه اضافه کرد: حضرت زینب (س)، پرچمدار نهضت امام حسین (ع)در بیان مظلومیت ایشان و یارانشان بود و این بیرق اکنون به دست خبرنگاران افتاده و می توانند ادامه دهنده این راه باشند.

وی با بیان اینکه امروز وظیفه خبرنگاران آگاهی بخشیدن است و باید بیرق آگاهی بخشیدن به مردم را در عمل به اهتزاز در بیاورند، افزود: خبرنگاران طلایه داران جبهه آگاهی بخشی و چشم بینا و زبان گویای مردمی هستند که توان ایستادن و بیان گفتن را ندارند.

وکیلی خاطرنشان کرد: هرگونه رشد، پیشرفت، بهروزی و آرامش ریشه در قلم دارد، قلمی که می تواند هم بیافریند و هم تخریب کند، هم بسازد و هم اینکه بسوزاند.

انعقاد تفاهم نامه بین خانه مطبوعات کرمانشاه و کانون وکلای دادگستری استان

وحید نیشابوری مدیرعامل خانه مطبوعات استان نیز در این نشست با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه کرمانشاه، به تفاهم نامه ای که چند سال پیش بین خانه مطبوعات کرمانشاه و کانون وکلای دادگستری استان منعقد شد اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه در صورتی که شکایت رسانه ای از خبرنگاران و اهالی رسانه کرمانشاه صورت گیرد، کانون وکلای استان وکیل رایگان در اختیار آنها قرار می دهد.

وی افزود: خوشبختانه طی این مدت پرونده ای نداشته ایم و اگر هم بوده، با ریش سفیدی و حضور بزرگان به صلح و سازش ختم شده است.

نیشابوری ضمن تقدیر از حمایت های کانون وکلای دادگستری کرمانشاه از خبرنگاران، اعلام کرد: خوشبختانه این حمایت ها باعث شده تا خبرنگاران کرمانشاهی یک حامی حقوقی داشته باشند.

وی یادآورشد: البته در حوزه اخلاق رسانه، کرمانشاه یکی از استان های برتر کشور محسوب می شود و خبرنگاران ما پرونده های حقوقی و امنیتی خاصی تاکنون نداشته اند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا